WLP 410 Belgian wit II

Har hørt at denne gjæra er treg. Men har nå satt en gjærstarter onsdag kveld. Torsdag var putringen igang, og idag på søndag er det like mye skum og aktivitet som torsdag. Planlagt bryggedag idag men det ser dårlig ut. Noen som vet hvor lang tid denne behøver til gjærstarter?
 
Hvor lang tid starteren trenger vel avhengig av kvir mye gjær du startet med og hvor stor starteren er? Jeg har kun brukt denne gjæren en gang og min starter (1,5 l) stod i to dager før jeg hadde den i vørteren, det funket bra. Denne gjæren skummer mye, så pass på å ha plass i gjæringskaret.
 
Skal etter planen brygge ein wit på 25L imorgon.
Kjøpte 5 pakkar WLP410 på tilbud til 10kr stk. Dei har best før dato 22.desember.
Ser på whitelabs sine sider at levedyktigheit er i gjennomsnitt 71% etter 6 mnd. Er det då rimelig å anta at den er ca 60% no (7mnd)? Eller synker den drastisk raskt etter best før dato?
Lurer også på om det har noko føre seg å lage ein startar idag. Har kun kolbe, ikkje magnetrørar. Tenker alle pakkane og 2 L startar (For mykje/for lite??), riste innimellom, og ikkje dekantere. Burde sjølvsagt laga startaren tidlegare men diverse kom i vegen.
 
Skal etter planen brygge ein wit på 25L imorgon.
Kjøpte 5 pakkar WLP410 på tilbud til 10kr stk. Dei har best før dato 22.desember.
Ser på whitelabs sine sider at levedyktigheit er i gjennomsnitt 71% etter 6 mnd. Er det då rimelig å anta at den er ca 60% no (7mnd)? Eller synker den drastisk raskt etter best før dato?
Lurer også på om det har noko føre seg å lage ein startar idag. Har kun kolbe, ikkje magnetrørar. Tenker alle pakkane og 2 L startar (For mykje/for lite??), riste innimellom, og ikkje dekantere. Burde sjølvsagt laga startaren tidlegare men diverse kom i vegen.

Hva er planlagt OG?
 
Skal etter planen brygge ein wit på 25L imorgon.
Kjøpte 5 pakkar WLP410 på tilbud til 10kr stk. Dei har best før dato 22.desember.
Ser på whitelabs sine sider at levedyktigheit er i gjennomsnitt 71% etter 6 mnd. Er det då rimelig å anta at den er ca 60% no (7mnd)? Eller synker den drastisk raskt etter best før dato?
Lurer også på om det har noko føre seg å lage ein startar idag. Har kun kolbe, ikkje magnetrørar. Tenker alle pakkane og 2 L startar (For mykje/for lite??), riste innimellom, og ikkje dekantere. Burde sjølvsagt laga startaren tidlegare men diverse kom i vegen.
Sånn forutsatt at det er liv i de pakkene dine, og det er det nok, er det ikke noe vits i å ha mer enn en pakke gjær i en starter. Mengden gjær du ender opp med på en gitt starterstørrelse er omtrent den samme uansett hvor mye gjær du starter med.
 
Regner du femti prosent av cellene i live sø trenger du 3 rør i en liter starter. På magnetrører.
 
Skal etter planen brygge ein wit på 25L imorgon.
Kjøpte 5 pakkar WLP410 på tilbud til 10kr stk. Dei har best før dato 22.desember.
Ser på whitelabs sine sider at levedyktigheit er i gjennomsnitt 71% etter 6 mnd. Er det då rimelig å anta at den er ca 60% no (7mnd)? Eller synker den drastisk raskt etter best før dato?
Lurer også på om det har noko føre seg å lage ein startar idag. Har kun kolbe, ikkje magnetrørar. Tenker alle pakkane og 2 L startar (For mykje/for lite??), riste innimellom, og ikkje dekantere. Burde sjølvsagt laga startaren tidlegare men diverse kom i vegen.
50-60 % viabilitet er nok et greit anslag. Med 2 pakker og risting (2 liters starter) burde du ha nok gjær til 25 liter/OG 1050 iflg. Brewersfriend.

Vis vedlegget
 
Takker for svar. Då prøver eg med 2 pakkar og 2 liter. Satsar på det er nok med 24timar med relativt ofte risting.
 
Eg laga ein startar for 2 dagar sidan med wlp410 som var produsert i juni 2017. Best før i desember. Har våre heilt livlaust i 40 timar, men no ikveld blei det endelig litt aktivitet. Laga 8-9 dl med 1.020 vørter og 2 pakkar gjær.
 
Berre for å avbryte nerdinga litt, den startaren eg laga med 1 år gammal gjær(wlp410) har eit veldig mørkebrunt lag i botnen. Ser tydeleg at det er frisk gjær i laget oppom dette. Er det daud gjær som har lagt seg i botnen? Synest også gjæra rett ut i frå pakken var mykje mørkare enn ei pakke med wlp400 (1 mnd gammal) som eg brukte forrige veke. Vil det påvirke smaken på ølet negativt om den eventuelle daude gjæra blir med?
 
Berre for å avbryte nerdinga litt, den startaren eg laga med 1 år gammal gjær(wlp410) har eit veldig mørkebrunt lag i botnen. Ser tydeleg at det er frisk gjær i laget oppom dette. Er det daud gjær som har lagt seg i botnen? Synest også gjæra rett ut i frå pakken var mykje mørkare enn ei pakke med wlp400 (1 mnd gammal) som eg brukte forrige veke. Vil det påvirke smaken på ølet negativt om den eventuelle daude gjæra blir med?

Jeg tar sjansen på å si nei. Jeg har brukt gjær med et sånt innslag noen ganger, og den gjentar bare den samme manøvren når den kommer i gjæringskaret, dvs. at den legger seg på bunnen.

Den mulige faren er selvfølgelig autolyse, dvs. nedbrytning av de døde cellene. Jeg veit rett og slett ikke hvor stor faren for at det skal skje, er. Døde celler er ikke det samme som celler i oppløsning.
 
Jeg tar sjansen på å si nei. Jeg har brukt gjær med et sånt innslag noen ganger, og den gjentar bare den samme manøvren når den kommer i gjæringskaret, dvs. at den legger seg på bunnen.

Den mulige faren er selvfølgelig autolyse, dvs. nedbrytning av de døde cellene. Jeg veit rett og slett ikke hvor stor faren for at det skal skje, er. Døde celler er ikke det samme som celler i oppløsning.

Takk for svar
Ja, har egentlig litt vanskelig for å tru at det skal lage nokon usmak.. er no tross alt bere 40 ml i ein pakke, og alt var tydelegvis ikkje daudt.
 
Takk for svar
Ja, har egentlig litt vanskelig for å tru at det skal lage nokon usmak.. er no tross alt bere 40 ml i ein pakke, og alt var tydelegvis ikkje daudt.
Enig. Man har jo også eksempler på at man bruker bunnfalt gjær direkte i neste øl (sette nytt øl rett på gjærkaka). Dette fungerer sikkert greit første gangen, men uten å få vekk gammel, død gjær, så tror jeg ikke det bør gjentas mange ganger. Her tror jeg koniske gjæringskar har sin styrke, siden det er lett å tappe ut den nederste, gamle gjæren.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp