WLP-500: masse banan?

Har noe som var forsøk på en belgisk. Og etter to uker to på 2C så har det som var en enorm banansmak blitt en smule nedtonet, men det virker som om det stopper her.

Har googlet litt og søkt her, men ikke kommet frem til stort mer informativt enn at folk melder det samme som meg. "Kopiøse mengder banan", for å sitere et innlegg herfra.

Hvordan skal jeg fermentere wlp500 for at den skal slippe ut noe annet enn bare banan?

Den smaker jo forsåvidt dritgodt, men hadde jeg presentert denne for en venn av meg som er hobby (helge)-drikker av fint øl er jeg sikker på at han hadde sagt Paulaner-forsøk.

Fermenterte flatt på 19C i to uker etter at den fikk komme opp fra ca 17 ila 12-18 timer.

Har erfart det samme som deg. Satte en juleøl i fjor med Trappistgjær. Masse banan under gjæring, men etter 7 måneder lagring ble det en kjempe smaksbombe, den var også tilsatt noe ingefær og annet julekrydder. Har en tilsvarende under gjæring nå, gjæret enda høyere, startet på 21 grader, lar den stige og er nå oppe i 26 grader C etter 5 dager. Det er en kjempekraftig bananlukt i gjæringskammeret, veeldig spent på denne.

Sent from my C6603 using Tapatalk

RuLu skrev:
Har erfart det samme som deg. Satte en juleøl i fjor med Trappistgjær. Masse banan under gjæring, men etter 7 måneder lagring ble det en kjempe smaksbombe, den var også tilsatt noe ingefær og annet julekrydder. Har en tilsvarende under gjæring nå, gjæret enda høyere, startet på 21 grader, lar den stige og er nå oppe i 26 ºC etter 5 dager. Det er en kjempekraftig bananlukt i gjæringskammeret, veeldig spent på denne.

Og jeg som ikke brygger nok til at jeg skal såvidt klarer sju dagersn lagring.

Du må brygge oftere da. Jeg har 15 batcher a 50 liter pr år samt mange såkalte kamerater som liker hjemmebrygg :-S

Godt med oksygen, nok gjær og en litt konservativ gjæringstemperatur hjelper med å dempe bananpreget.

Gahr skrev:
Godt med oksygen, nok gjær og en litt konservativ gjæringstemperatur hjelper med å dempe bananpreget.

Denne fikk faktisk en god pitch og godt med oksygen (såvidt jeg vet), men kanskje ikke nok? Oksygen har jeg kke dukket ned i enda..

Du rangerer 19C som litt i øvre del av sjiktet for en belgier? 19 har liksom vært "safe-tempen" min når jeg ikke vet noe om gjæren og jeg vil være sikker på at den ikke skal ta en pause.

19 °C er ikke særlig høyt for belgisk øl generelt. Men med WLP500 ville jeg kanskje startet enda noe lavere hvis målet var å dempe banan-preget. Oksygen er viktig fordi det begrenser esterproduksjon til fordel for dannelse av nye gjærceller.

Da skal jeg holde på oppskriften iallfall.  Ble jo ganske så god egentlig.  Så du anbefaler å holde en lavere temp enn 19 for f.eks de første 72 timene, eller iallfall til jeg ser det tar av?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp