Jeg har aldri laget en ekte lager (i betydning undergjæret gjæringstemp) og aldri brygget med WLP830. Men jeg har forsøkt både W-34/70 og WLP833 for lyse øl ved ale-temperaturer. Jeg vet dette er på siden av tråden, men her er mine erfaringer:
WLP833 egner seg ikke ved ale-temperaturer. Her produseres det en del estere som ikke harmonerer med ølet ellers. Kun lagertemperaturer for denne (dette ble testet fordi bryggevareleverandøren var tom for både W-34/70 og WLP830) i over en uke.
W-34/70 er clean i et fantastisk stort temperaturspenn, men på 20 grader og over blir det også med denne en del uønskede smaker (utslag av veldig varm kjellergarasje i sommer). Min erfaring er at den kan kjøres overgjærende mellom 16 og 20 grader uten problemer. Noen vil hevde at den holder seg dårligere enn ekte lager og blir dårlig etter 3 måneder. Jeg tror det kan stemme at holdbarheten blir dårligere, men jeg mener at jeg ihvertfall har hatt holdbarhet over 6 måneder vinterstid uten forringelse. Jeg har dårlig med øleskap, så i sommer har nok kjellertemperaturen min steget til et nivå som har kortet holdbarheten på alt ølet mitt...
Som sagt: På siden av diskusjonen, men greit å vite litt om hva som skjer om det skulle bli varmere enn forventet.