WLP002

Har en Porter stående til gjæring med WLP002. Har lest en del rundt på diverse tråder samt utenlandske forum og det ser ut til at det kan være problematisk med naturlig karbonering med denne gjæren.
Noen som har synspunkter/erfaring med dette? Jeg har mulighet til å tappe mesteparten av brygget på fat men har i utgangspunktet lyst til å ha det på flaske da denne skal lagres en stund (har bare 2 fat foreløpig).
Har også sett at enkelte har tilsatt tørgjær for karbonering men synes dette høres litt knøvlete ut.

Det koker altså ned til følgende spørsmål: Bør jeg gå for fat eller vil denne gjæren karbonere greit naturlig bare man tar tiden til hjelp?
 
Tror ikke det bør by på store problemer. Men om du bekymrer deg kan du jo bare tilsette litt ny gjær ved flasking. Enten 1/5 rør med 002 eller et gram med Nottingham tørrgjær som du rehydrerer før bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har aldri hatt problemer med 002, men om du skal tilsette frisk gjær ville jeg absolutt ha brukt samme gjæren. Bruker du f.eks. Nottingham kan du fort ende opp med at denne gjærer ølet litt for langt ut i forhold til 002, og da har du lett overkarbonert øl.
 
Gahr skrev:
Har aldri hatt problemer med 002, men om du skal tilsette frisk gjær ville jeg absolutt ha brukt samme gjæren. Bruker du f.eks. Nottingham kan du fort ende opp med at denne gjærer ølet litt for langt ut i forhold til 002, og da har du lett overkarbonert øl.

Beklager at jeg låner tråden din Thomas.

Gahr; kan man da bare ta en skje av gjærkaka og ta med å blande ut når jeg tapper ølet over i en tom dunk for å blande i sukkerlaken? Eller har det noe for seg å ha i helt ny gjær?

Jeg har en stout stående som er gjæra på WLP007 der jeg også har hørt at folk tilsetter mer gjær ved flasking.
 
EinarM skrev:
Gahr skrev:
Har aldri hatt problemer med 002, men om du skal tilsette frisk gjær ville jeg absolutt ha brukt samme gjæren. Bruker du f.eks. Nottingham kan du fort ende opp med at denne gjærer ølet litt for langt ut i forhold til 002, og da har du lett overkarbonert øl.

Beklager at jeg låner tråden din Thomas.

Gahr; kan man da bare ta en skje av gjærkaka og ta med å blande ut når jeg tapper ølet over i en tom dunk for å blande i sukkerlaken? Eller har det noe for seg å ha i helt ny gjær?

Jeg har en stout stående som er gjæra på WLP007 der jeg også har hørt at folk tilsetter mer gjær ved flasking.

Det bør gå bra. Prpv å beregne en mengde slik at du har omtrent 1 mill. gjærceller per ml øl.
 
Det som har gått igjen på de trådene jeg har vært innom er at denne gjæren er så flokkulerende at man får med lite gjær i flaskene og den naturlige karboneringen har tatt veldig lang tid eller uteblitt helt.
Var blant annet en som nevnte 8 uker i romtemperatur før det var ferdig karbonert.

Dette spiller forsåvidt ingen rolle da jeg tror dette ølet har godt av litt lagring.
Men jeg lurer på om jeg skal skrape sammen penger til et nytt fat slik at jeg safer 19 liter og tester ut 4-5 liter på flaske.
 
Thomassvendsen skrev:
Det som har gått igjen på de trådene jeg har vært innom er at denne gjæren er så flokkulerende at man får med lite gjær i flaskene og den naturlige karboneringen har tatt veldig lang tid eller uteblitt helt.
Var blant annet en som nevnte 8 uker i romtemperatur før det var ferdig karbonert.

Dette spiller forsåvidt ingen rolle da jeg tror dette ølet har godt av litt lagring.
Men jeg lurer på om jeg skal skrape sammen penger til et nytt fat slik at jeg safer 19 liter og tester ut 4-5 liter på flaske.

Har høyrt det same som deg, men for WLP 007, at du må tilføre ekstra gjær ved flasking. Sist gang prøvde eg både med og utan ekstra gjær. Karbonerte på 23 grader i tre veker. Resultat: begge delar var godt nok for meg. Men om du framleis er usikker, så er det kanskje greitt å safe med 19 litersfat og teste ut 4 - 5 liter på flaske.
 
Tilbake
Topp