WLP005 dårlig utgjæring...

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg har en Brown Ale som ikke vil gjære skikkelig ut.

OG 1.070, mesket på 66 grader.
6.30 kg Pale
0.50 kg LME
1.00 kg flaked barley
0.20 kg Cara Amber
0.15 kg pale chokolate
0.10 kg roasted barley
WLP005 (plenty med slurry fra en PA som heller ikke gjæret godt ut - Pale Ale  - 3 liter starter i en 1.044 vørter, gjæret kun til 1.018. Den er nå på fat.

Brown Ale'n har gjæret på ca 19 grader og stopper på 1.025 . Får å prøve å få bedre utgjæring har jeg økt temperaturen til 23 grader og rørt opp gjærkaken et par ganger, men den er fortsatt på 1.025 (kanskje 1.024 med litt godvilje...)

Er det en opsjon å tilsette tørrgjær (f.eks. nottingham) for å komme i mål?
 
Ja, det ville nok jeg ha gjort. Men jeg anbefaler noe man vanligvis ikke gjør med tørrgjær: Lag en starter med tørrgjæren, når gjæringen er på det livligste dump det i ølet.
Hvis man etter risting og temperaturøkning enda ikke er helt i mål, men vil et par ned, kan det hjelpe å overføre til secondary (noe som jeg vanligvis ikke gjør). I dette tilfelle er det nok stoppet litt for tidlig for dette ser det ut som.
Når man havner i en "nødsituasjon", hvor et av alternativene er å kaste hele greia kan man prøve utradisjonelle ting, prosedyrer som kan være motsatt av læreboka. Som å tilføre mer gjærnæring og i værste fall oksygen.
Blir det drikkbart, bør det nok ikke lagres. Be gutta på gratis øl.

janh
 
Hvilken mesketemperatur har du brukt, og er termometeret ditt skikkelig kalibrert?
 
66c  - og ja det er sjekket i kokvann og is slush. Jeg tror termometeret leser rett.

Tror jeg prøver å koke opp litt gjærnæring i en kopp vann og tilsetter det og så en pakke Nottingham - uten risting.
Jeg har ikke brukt WLP005 før - men ser at den får litt ymse tilbakemeldinger på amrikanske forum. Anbefalt temperatur er 18-21 grader. Det er mulig jeg har gjæret litt for kaldt.
En annen ting jeg gjorde med begge disse ølene (som jeg ikke har prøvd før) var å la vørteren stå natta over i kokekjelen for så å overføre med hevert til gjærkaret neste dag. Da lot jeg all "thrub" ligge igjen i gryta begge gangene. Ølet er krystallklart når jeg nå sjekker SG. Kan det være at gjæren trenger noe "grums" for å trives?
 
Ok. Det er er ikke så veldig effektivt, men burde ikke nødvendigvis gi lav utgjæring.
 
Nei, men det er nå den metoden som er tilgjengelig...  ;)
Har ikke hatt utgjæringsproblemer med andre brygg med OG i samme størrelsesorden...
 
Gahr skrev:
Ok. Det er er ikke så veldig effektivt, men burde ikke nødvendigvis gi lav utgjæring.
Hvilke andre alternativ har vi som er hjemmebryggere og ikke har all verdens med utstyr? Han en magnetrører på vei fra usa.. kan denne brukes på noen måte??
 
Kyrre D K skrev:
Gahr skrev:
Ok. Det er er ikke så veldig effektivt, men burde ikke nødvendigvis gi lav utgjæring.
Hvilke andre alternativ har vi som er hjemmebryggere og ikke har all verdens med utstyr? Han en magnetrører på vei fra USA.. kan denne brukes på noen måte??
Luftpumpe med filter og stein koster ikke allverdens på feks petit. Etter nedkjøling og transport over i gjæringsbøtte gir jeg vørteren en halvtime med den mens jeg rydder og vasker litt. Fungerer ganske greit. Helst skulle man kjent sykehusansatte med lav moral og tilgang til rein oksygen ;D
 
Ifølge WYEST gir 40 sekunder risting 8 ppm oksygen i vøteren. Det samme gjør 5 minutter med akvariepumpe. Videre hevder de det ikke lar seg gjøre å få mer enn 8 ppm oksygen i vørteren dersom en bruker luft. Hvis dette er riktig er det vanskelig å se noen grunn til å kjøpe luftpumpe/stein/filter. Det eneste som da blir bedre er "sykehusansatte med lav moral og tilgang til rein oksygen".

http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
 
Øl har da blitt brygget i tusener av år før de oppfant akvariepumpen. Siden det skal være en høyt flokkulerende gjær, og  temperaturen har vært lav, kan det kanskje hende at gjæren bare har falt ut idet gjæringen avtok og temperaturen i selve brygget sank nedover mot romtemperatur.
 
Ja, det er det jeg mener!
Greit nok at man kan bruke noen lapper på å kjøpe en del utstyr.. men hvis resultatet blir like bra ved å f.eks riste, og å bruke hendene, hvorfor skal man da kjøpe mer utstyr?
Jeg velger å slå et slag for håndverksbrygging (så lenge resultatet blir like bra)  ;)
 
Viktste skrev:
Ifølge WYEST gir 40 sekunder risting 8 ppm oksygen i vøteren. Det samme gjør 5 minutter med akvariepumpe. Videre hevder de det ikke lar seg gjøre å få mer enn 8 ppm oksygen i vørteren dersom en bruker luft. Hvis dette er riktig er det vanskelig å se noen grunn til å kjøpe luftpumpe/stein/filter. Det eneste som da blir bedre er "sykehusansatte med lav moral og tilgang til rein oksygen".

http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
Klar over det, men er rett og slett for lat til å riste. Tror nok jeg skal spane etter ølglade sjukehusansatte, he he... Forresten blir det håndverk med akvariepumpen også så lenge jeg bruker min egen hånd til å sette i kontakten, tenker jeg.
 
Steril plast med hånden oppå over tuten og heftig risting har gjort susen for meg, aldri har jeg hatt problem med dette.

roger
 
Poenget med akvariepumpe er vel at man kan tilføre luft over lengre tid enn om man rister. 8 ppm er i nedre grenseland for hva som normalt er "nok" for gjær, men om ølet blir godt er vel det det viktigste. Den beste grunnen til å investere i et skikkelig system for å tilføre oksygen er konsistente resultater, ikke at ølet nødvendigvis blir så fantastisk mye bedre hver gang man brygger. O2-utstyr trenger ikke nødvendigvis koste forferdelig mye. Dykkerforretninger kan ha rimelige tanker på lur...
 
Jeg bruker malingsvisp på drillen og pisker opp vørteren til jeg får en god skumtopp i gjæringsbøtta. Det er lettere enn å riste og utgjæringen etter at jeg begynte med dette, har vært bra.


Leif Ketil
 
Tilbake
Topp