WLP007 og dårlig utgjæring

Har nå prøvd meg på WLP007 noen ganger, og sjelden har jeg sett gjær være SÅ ivrig på å flokkulere og lage mursteinsgulv i gjæringskaret. Har to ganger nå hatt under 60% utgjæring med den, og lurer på om jeg gjør noe gæernt.

Den første var en brown ale. OG 1.055, mesket på 68C, stoppet på 1.024. Lot den stå en stund, økte temp osv, men gjæren hadde klumpet seg og var ferdig. Den smakte greit nok så jeg flaska.

Så brygget jeg en mild. Den startet på 1.037. Etter få dager var den nede i 1.017 og all tegn til aktivitet var borte - ingen plopping, overflaten var klar og fin, gjæren lå limt i bunnen. Ble litt irritert, og for første gang prøvde jeg å virvle opp gjæren igjen med en skje. Dagen etter er det blikk stille igjen, og hydrometeret viser 1.016. Denne var også mesket på 68C.

Hva slags erfaring har folk med mesketemperatur og WLP007? Mesker jeg for høyt for den? I utgangspunktet var jeg redd for at den skulle gjære for godt ut, gitt at den er oppgitt med 70-75% utgjæring.
 
Merkelig jeg pleier å få god og rask utgjæring med 007 før den
flokkulerer den som en murstein
 
Sist redigert:
Loebrygg har sikkert brukt DME, så der kan vi regne med at mesketemperatur har mindre å si, eller...

Siste jeg gjæret med WLP007 ble mesket på 67 grader med et 20 minutters steg på 72
Det ga en vørter med 74% utgjæring

Forrige batch ble mesket på 65 + 20 minutter på 72, og ga vørter med 78% utgjæring.

Nå vil et gitt meskeregime kunne gi en gjærbarhet som varierer litt avhengig av utstyr, men tror jeg måtte ha brukt svært mye spesialmalt for å havne på en utgjæring på under 60% ved mesketemperatur på 68 grader.

Og temperaturmåleren er OK og sjekket?

Min oppfatning sålangt er at WLP007 er en kjempegjær som gir klart øl allerede i hydrometer prøven:)

Har ikke oppfattet at folk generelt har problemer med den, den er jo husgjæren til 7fjell.
 
From the top of my head :cool:

Mener WLP007 brukes mye fordi den gjærer ut RASKT, ikke MYE.
Så å meske høyt for å unngå at den gjærer for mye ut, tror jeg er en feilslutning.

Totalt uten kildesjekk, kildehenvisninger eller egen erfaring med WLP007.:oops:
 
From the top of my head :cool:

Mener WLP007 brukes mye fordi den gjærer ut RASKT, ikke MYE.
Så å meske høyt for å unngå at den gjærer for mye ut, tror jeg er en feilslutning.

Totalt uten kildesjekk, kildehenvisninger eller egen erfaring med WLP007.:oops:
Er ikke det litt slurvete å kommentere på det grunnlaget da ;)

Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative

cjohansen tror jeg og ihvertfall undertegnede har brukt den der jeg egentlig burde brukt WLP002, og dermed mesket et knepp høyere for å prøve å utligne noe av den høyere utgjæringen

Men mesketemperaturen han brukte forklarer ikke hvorfor cjohansen havnet på 60% utgjæring

Min oppfatning er at WLP007 har den sjeldne kombinasjonen at den gjærer godt ut, samtidig som den flokkulerer raskt.Det er en uvanlig egenskap hos en gjærstamme
 
Sist redigert:
Er ikke det litt slurvete å kommentere på det grunnlaget da ;)

Clean, highly flocculent, and highly attenuative yeast. This yeast is similar to WLP002 in flavor profile, but is 10% more attenuative

cjohansen tror jeg og ihvertfall undertegnede har brukt den der jeg egentlig burde brukt WLP002, og dermed mesket et knepp høyere for å prøve å utligne noe av utgjæringen
Der har du bakgrunnen for mesketempen min :)
 
Alle de 5 brygge loggene mine så langt iår sier ihvertfal ~75% ugjæring
der jeg har brukt WLP007
 
Altså en kjempegjær med noen unike egenskaper. oksygenflaska til cjohansen er nok tom, ev termometer på bærtur, eller for mye bitter før tilsetning av gjær
 
Altså en kjempegjær med noen unike egenskaper. oksygenflaska til cjohansen er nok tom, ev termometer på bærtur, eller for mye bitter før tilsetning av gjær

cjohansen rister gjæringskaret og/eller pisker vørter med malingsblander :(

Absolutt ikke optimalt, men har ikke hatt problemer med dårlig utgjæring tidligere. Kanskje Bond er mer avhengig av O2 enn mine usual suspects.

Håper Bryggselv sin absolutt-ingen-mekk-påkrevd O2-løsning kommer i salg snart.
 
Brukte du repitch fra slurry eller fra starter?
Selv eier jeg ikke oksygenflaske, mest for moro skyld. Er en rister selv
Liker å leve farlig
 
Størrelse på starter? Oksygenering?
Brown ale fikk vasket gjær fra en tidligere batch. Men pga den evinnelige flokkuleringen hadde jeg problemer med å få en skikkelig slurry, så kan godt ha pitcha feil. Men da veldig sannsynligvis for mye, ikke for lite.

Milden var ny pakke gjær rett oppi. 12l 1.037. "Oksygeneringen" består i risting.
 
Brown ale fikk vasket gjær fra en tidligere batch. Men pga den evinnelige flokkuleringen hadde jeg problemer med å få en skikkelig slurry, så kan godt ha pitcha feil. Men da veldig sannsynligvis for mye, ikke for lite.

Milden var ny pakke gjær rett oppi. 12l 1.037. "Oksygeneringen" består i risting.
OG på 1.037 og minimum 45 sekunders knallhard risting er godt innenfor, da har du nok oksygen til den batchen. Utfordringer med ristemetoden begynner å komme når OG kryper over 1.050

Repitch fra slurry har jeg liten erfaring med, bruker vanligvis repitch fra starter, altså friskere gjær.
Dette fordi jeg ikke bruker ren oksygen, ekstra forsikring
 
From the top of my head :cool:

Mener WLP007 brukes mye fordi den gjærer ut RASKT, ikke MYE.
Så å meske høyt for å unngå at den gjærer for mye ut, tror jeg er en feilslutning.

Totalt uten kildesjekk, kildehenvisninger eller egen erfaring med WLP007.:oops:

Måtte jo kildesjekke litt når jeg ikke husket korrekt.

Det var i en tidligere tråd her på forumet at Gahr skriver at WLP001har bedre utgjæring enn WLP007.
Men det er jo selfølgelig ikke relevant når det er WLP002 og ikke WLP001 som diskuteres her :(

Men WLP007 gjærer FORT ut, det er rett. It also reaches terminal gravity quickly.

Skal sjekke bedre neste gang @Noget Undergjæret @cjohansen
 
Nå brygget jeg Stone Sublime Black IPA fra Stone IPA slurry
utgjæring på hhv. 76% og 79%
Ristet 2 min.

begge er itillegg godt karbonert :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp