WLP007 og utgjæring

fredriksen

Norbrygg-medlem
Jeg tappet i går en batch på 38 liter med en ale jeg laget for 19 dager siden. OG var 1.051 og FG ble 1.006. På bryggselv.no står det at utgjæringsprosenten på denne gjæren skal være på mellom 70 og 80%. Når jeg regner med mine tall så er jeg oppe i 88%. Gjæren jeg har brukt i dette brygget er slurry fra et tidligere brygg. Hva har skjedd? Kan det være noe galt med gjæren eller er det bare at jeg har mesket på litt lav temp?
 
Man må ikke se seg blind på utgjæringsprosenten. Dette tallet oppgis av produsenten for at man skal kunne sammenlikne de forskjellige gjærtypene de har i sortimentet, ikke fordi man skal kunne anta den samme utgjæringen i eget brygg. White Labs oppgir i følge Chris White tallene sine på grunnlag av tester gjort med en standardvørter på 13 °P, laget med samme meseskjema fra gang til gang.

Om du opplever høyere (eller lavere) utgjæring i brygget ditt enn den prosenten som oppgis av produsenten, skyldes det antakelig at din vørter er annerledes en testvørteren.

Høy utgjæring skyldes som regel enten lav mesketemperatur eller tilsetninger av en høy andel enkle sukkerarter i brygget. I verste fall kan det gså skyldes infeksjoner av villgjær/bakterier, men det ville du mest sannsynlig ha merket på smaken.
 
Ok. Jeg tipper kanskje det har med at jeg har mesket på for lav temp. Kan ikke si nøyaktig hvilken temp jeg har mesket på da jeg de siste gangene bare har varmet vannet til 73 grader for så å tømme malten oppi. Skal følge med litt bedre under neste brygg for å forsikre meg om at jeg mesker på riktig temp.
 
Det er veldig viktig å sjekke temperaturen i mesken etter du har blandet sammen vannet og malten, små temperaturforskjeller i både utstyr og den kvernede malten har mye å si om du vil treffe 67 grader eller hvor enn du sikter mot. Jeg skiftet meskekar for litt siden og måtte deretter varme meskevannet til 81 grader for å treffe 67 grader etter malten ble blandet i. Med mitt forrige meskekar trengte jeg bare å varme det opp til 77 ca. Det er ingen regel for hvor varmt dette vannet skal være, det er helt oppsettspesifikt, og det er derfor resultattemperaturen må sjekkes.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Jeg har blindt fulgt den tempen som Brew Mate har oppgitt. Skal høyne tempen på neste brygg med noen grader og sjekke utover i meskingen for å se hva som passer mitt utstyr.
 
Tilbake
Topp