WLP029

Jeg skal for første gang brygge en kölsch og har akkurat fått en WLP029 i posten. Når jeg skal beregne starter- størrelsen til denne i MrMalty skal man jo hake av for om man skal brygge en ale, lager eller hybrid. Hva regnes en kölsch som? Hvis det er en ale, hva er det da som er hybrid?

glennrlie skrev:
California common, cream ale, altbier, blonde ale.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjæringstemp som styrer dette? Hvor går i så fall overgangene fra ale til hybrid og så lager?

Generelt sett er det gjæringstemp som styrer dette. Når det er sagt: MrMalty beregner en pitch rate på 0,75 mill. celler/ml/°P for ale og 1 mill. for "hybrid". Det er svært vanlig at bryggerier (undertegnede medregnet) pitcher ca. 1 mill. celler/ml/°P for alle typer ale. Lagerøl er egentlig litt annerledes, for der gjærer man uansett på lav tempertur, og man ønsker langt mindre gjærkarakter. Derfor kjører man på med mer gjær til lager uansett.

Gahr skrev:
Generelt sett er det gjæringstemp som styrer dette. Når det er sagt: MrMalty beregner en pitch rate på 0,75 mill. celler/ml/°P for ale og 1 mill. for "hybrid". Det er svært vanlig at bryggerier (undertegnede medregnet) pitcher ca. 1 mill. celler/ml/°P for alle typer ale. Lagerøl er egentlig litt annerledes, for der gjærer man uansett på lav tempertur, og man ønsker langt mindre gjærkarakter. Derfor kjører man på med mer gjær til lager uansett.

så uavhengig om man brygger ale eller hybrid så bør man velge "hybrid" i mr. Malty for best resultat ved beregning av størrelse på starter?

Marius K. skrev:
Gahr skrev:

så uavhengig om man brygger ale eller hybrid så bør man velge "hybrid" i mr. Malty for best resultat ved beregning av størrelse på starter?

Ett oppfølgingsspørsmål:

Dersom det er slik at det er mest gunstig å velge hybrid for alt som er overgjæret; neste batch skal brygges med WLP051. Jeg har ett rør. Dersom jeg velger ale så holder det med ett rør og en starter på 1,35 liter. Dersom jeg velger hybrid så må jeg ha to rør på en starter på 1 liter. Øker jeg størrelsen så slipper jeg unna med ett rør på en starter på 2,62 liter. Spørsmålet blir da om jeg kan kjøre en så stor starter på ett rør? Uten starter trenger man 3,9 rør, og man vil vel da mer enn tredoble mengden gjærceller med en starter på ett rør, og her går det vel en grense ett sted for hvor stor starter det er lurt å kjøre før man bør øke antall rør?

Mulig dette ble litt kronglete forklart.

Kort oppsummert, er det mest optimalt å velge ale og kjøre en starter på ett rør, velge hybrid og bruke stor starter og ett rør, eller velge hybrid og bruke to rør på en mindre starter.

glennrlie skrev:
Marius K. skrev:
Spørsmålet blir da om jeg kan kjøre en så stor starter på ett rør?

Jeg har i hvert fall gjort det maaaaange ganger, og har funger finfint.

Tviler ikke på at det fungerer, men mener bare jeg har hørt / lest et sted at en tredobbling er grensen, men kan være jeg er helt på bærtur nå.

Men du bruker "hybrid" i mr. malty på alt av overgjæret øl?

hei

har tenkt å brygge en kølsch med WLP029. bruker da mrmalty for å regne ut størrelsen på starteren.  men velger jeg ale eller hybrid på denne gjæren? jeg vil si det er ale siden navnet på gjæren er german ale/kølsch.  men senest i går hørte jeg noen beskrev kølsh som en hybrid mellom lager og ale. ble derfor litt usikker

Bruk hybrid. Et "hybridøl" betyr bare at det som oftest gjærer ved en relativtlav temperatur til ale å være, og at det gjerne lagres kaldt slik det er vanlig å gjøre med lagerøl. Gjæren i seg selv er en ale-gjær.

allrigt skjønner. var egneltig litt redd for det. har allerede laget en starter basert på ale. mr malty ga meg en pakke gjær og 1.3 liter starter. velger jeg hybrid får jeg 2 pakker gjær og 1.1 liter.  er det noen måte å løse dette på? hadde egentlig tenkt å brygge idag. jeg har en ekstra pakke gjær i kjøleskapet.  vil det være noe poeng å bruke den starteren jeg har og slenge oppi en ekstra gjærpakke i gjæringsdunken?

Finn ut hvor mange gjærceller softwaren sier du ender opp med etter denne starteren. Kalkuler på nytt og velg hybrid og putt tallet du kom frem til som starting cell count (eller hva det heter). Hell på denne mengden starter i starteren du allerede har.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Da må du la den første starteren gjøre seg ferdig forøvrig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Satte en sats med kolch for 12 dager siden OG på 1.062 denne ble høyere enn forventet da det var tilsatt 0,5 kg farin. Uansett nå er den SG på 1,024. Hva er galt. Fermenter på 19 grader. HJELP..!

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Tilbake
Topp