WLP029

Målte du med hydrometer?  (ting er litt annerledes om du har brukt refractometer, så greit å ha det avklart først som sist)
 
Høres nesten identisk ut med oppskriften jeg skal sette på torsdag, samme gjær og størrelse på starter. Sikter dog lavere på OG, samt 16 grader... Får tydeligvis krysse fingrene :)
 
Merket på 68 grader i 75min. kjørte malingsvisp og ristet i 3 min. Skal jeg røre opp gjæren?

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Litt høy mesketemp for en Kölsch muligens? Ville nok lagt meg på 64-65 grader. Enig med Sjakkt angående gjæringstemp også, 16 grader høres mer riktig ut (dette gjør nok mer med smaksprofilen enn selve utgjæringen, men kan jo være greit å justere til neste gang).
 
Det måler rett. Sjekket mot 20 grader vann. Er ikke særlig moro å bruke en hel dag og så blir det liksom ikke noe resultat.:-(

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Jeg ville ikke stukket om. La det gå en uke til og se om den har falt ytterligere. Om ikke blir det nok en noget søt Kölsch, men dog en erfaring rikere og noe å justere på til neste gang :)
 
Tør jeg spørre om hvorfor du ønsker en kølsch med OG over 1.060? Personlig synes jeg kølsch begynner å bli for søtt & kraftig når man bikker over OG 1.050..

Regner med dette var en ca. 20 liter batch?

Til og med hvis produksjonsdatoen på gjæren var i dag er dette en altfor liten gjærmengde i forhold til OG.. Du mesket i tillegg veldig høyt i forhold til normen for ølstilen. Kan hende dette faktisk er FG.
 
OG var ikke ment å være så høy. Var redd for at den var for lav. Av erfaring har jeg sett at jeg "alltid" har hatt for lav OG . Derfor tilsatte jeg noe sukker . Avkok var mye større enn beregnet og bidro også. Derfor så høy OG  hadde plan om ca 1,054.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Erlendso skrev:
Til og med hvis produksjonsdatoen på gjæren var i dag er dette en altfor liten gjærmengde i forhold til OG..

Hvilken pitching-rate baserer du deg på da?  Syns jo han ikke var så langt unna selv, men da med utgangspunkt i 20 liter...  dog når jeg ser på maltmengde (pluss sukker) mistenker jeg kanskje at det er litt mer enn det.
 
Sjakkt skrev:
Hvilken pitching-rate baserer du deg på da?

Mr. Malty -> OG 1.062 -> 20 liter -> Type: Hybrid -> Dagens dato -> Stir plate -> 1 pakke i 1.93 liter starter

Så det er nok for lite gjær, for høy mesketemp (og for høy gjæringstemp)

Men det blir nok drikkelig lell! Gi det en uke til, mål og smak :)  :biersmile:
 
Tilbake
Topp