WLP029

Hmm... MrMalty insisterte på 2 vials på 1 liter hos meg (inntil jeg flikket litt på growth rate og fikk det samme som deg), så jeg baserte tallene fra tidligere på "Yeast cells needed" og sammenlignet med det kalkulatoren på Brewersfriend ga, og de matchet ganske godt på 1,5 liter starter basert på 1 rør (i antall celler altså). Tydeligvis ikke bare sprik på tørrgjær mellom disse to...  :jaha:

Anyways, utover å la den stå litt lenger, og kanskje gi den en grad eller to høyere, så er det vel som vanlig: det blir øl til slutt - om ikke akkurat det du hadde sett for deg  :biersmile:

Takker for mange gode innspill til en lettere frustrert brygger
1 tanke, går det å hydrere 1 pakke safeale 05 og tilsette i ølet?

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Ser ut for FG stoppet på 1,024 fra OG 1,062. Prøvde å vekke gjæren til liv for 5 dager siden. Ingen forandring. Søtt øl e vel godt det.;-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Med mesketemp på 68 grader så blir det vel såpass mye "ugjærbar" sukker i vørteren og det er vanskelig å komme noe særlig under 1024? Under 1020 vil i hvert fall være vanskelig.

Ærede forum,

det er mulig dette er diskutert opp og ned i mente, men jeg fant ikke noe umiddelbart ved søk i forum. Har aldri brygget kölsch, og skal prøve meg på dette. Fin temperatur i kjelleren for tiden. :)

Jeg lurer på hvor mye WLP029 (German ale/kölsch) rett fra rør jeg trenger å pitche til 10 liter SG 1.047 kölschvørter. Med ett rør, anta ca 80 mrd celler, får man pitch rate på 0.68 mill. celler / ml / plato. Men siden gjæren er fersk kan den samme mengden gjær fikse omtrent det dobbelte, dvs at jeg har en "effektiv pitch rate" på kanskje så mye som 1.36 mill celler / ml / plato. I hvertfall over 1.0. Altså burde ett gjær være mer enn nok til denne beskjedne batchen, slik jeg ser det.

Bør jeg likevel lage starter?

Ærede forum,

det er mulig dette er diskutert opp og ned i mente, men jeg fant ikke noe umiddelbart ved søk i forum. Har aldri brygget kölsch, og skal prøve meg på dette. Fin temperatur i kjelleren for tiden. :)

Jeg lurer på hvor mye WLP029 (German ale/kölsch) rett fra rør jeg trenger å pitche til 10 liter SG 1.047 kölschvørter. Med ett rør, anta ca 80 mrd celler, får man pitch rate på 0.68 mill. celler / ml / plato. Men siden gjæren er fersk kan den samme mengden gjær fikse omtrent det dobbelte, dvs at jeg har en "effektiv pitch rate" på kanskje så mye som 1.36 mill celler / ml / plato. I hvertfall over 1.0. Altså burde ett gjær være mer enn nok til denne beskjedne batchen, slik jeg ser det.

Bør jeg likevel lage starter?

Er det ikke bare å legge inn tallene i mr. malty? :)

Dersom man velger hybrid, SG på 1,047, 10 liter og 80 % viability, får man at man trenger 116 milliarder celler... Det tilsvarer halvannet rør uten starter, eller ett rør med starter. Da har jeg valgt magnetrører..

Pitch rate-utrekningene er greie. Det jeg egentlig kanskje lurte på, er om folk "tror på" det både White/Zainasheff skriver i "Yeast" og det Palmer skriver i BYO-artikkelen sin om startere og pitch rates. Siterer sisnevnte:

What is often not mentioned is that this recommendation [1 mill / ml / plato] is for re-pitched yeast — such as you would get from the bottom of the fermenter from a previous batch. That yeast is not at peak vitality (i.e., health) and viability (i.e., % alive), depending on age in the fermenter, previous original gravity, etc. For pitching rates when using yeast harvested from a previous fermentation, see the chart at right.

Fresh yeast from a well-prepared starter is at the peak of viability and vitality and only 50–75% as many fresh yeast are needed to do the same job as re-pitched yeast.​

Ta 117 mrd celler, multipliser med 0.75 og få 88 mrd celler, som er innholdet i min WLP029. Så det burde være helt OK. Lager jeg starter og lager 2x så mye, kan jeg da risikere å overpitche, eller er evt 2 mill / ml / plato ok?

Lag en god starter på opp i mot en liter til ett 25 liters brygg så kommer gjæringen raskt i gang. Min erfaring med WLP029 er i hvertfall at den blir veldig treg hvis du pitcher uten starter eller med for liten starter når jeg gjærer på 16 grader.

Takk! Jeg har laget en starter, tror ikke jeg kan overpitche med den, så bedre å være på den sikre siden, tenkte jeg.

Hei

har en kølsch til gjæring nå med WLP029. den står på 16 grader. ser ingen tegn til aktivitet etter et døgn I gjæringskar.

Er WLP029 treg til å starte? eller kan det ha noe å gjøre med at jeg hadde starteren 3-4 dager i kjøleskap før jeg pitchet og at det dermed tar litt tid å få gang I gjærcellene igjen?

Har du sjekket SG, for å være sikker på at den ikke har startet? 16 grader, i vørteren, er en veldig fin gjæringstemperatur for Kölsch.

Har du sjekket SG, for å være sikker på at den ikke har startet? 16 grader, i vørteren, er en veldig fin gjæringstemperatur for Kölsch.

god ide. skal gjøre det i dag. tenkte at så lenge det ikke var noe særlig med skum, så er det ikke aktvitet

Ville ikke antatt at lite skum er lite aktivitet. Jeg husker ikke helt hvordan det så ut med min kölsch, men jeg opplevde den som kjapp og effektiv ved 16C. Ikke øk på nå under aktiv gjæring. Jeg har smakt en K som har vært gjæret for varmt, og da blir det nellik.

A

dersom jeg finner ut at gjæringen ikke har startet og jeg øker temperature et par grader til gjæringen er i gang, bør jeg da også riste vørteren på ny for å få inn oksygen? den har stått ca 48 timer i gjæringskaret

Wlp 029 funker utmerket på både 15 og 16 grader så lenge den får oksygen. Blir ikke kølsch hvis den gjæres på 18 grader!

Halloen, brygger for første gang med denne gjæren. OG var spot om oppskriften på 1.048. Målte i dag etter en ukes gjæring og da var den 1.015, oppskriften sier 1.008 og basert på tidligere erfaringer med WLP 001 / Safale S-04 / WLP 007 / WLP 566 så skjer det ikke allverden med SG den siste uken. Jeg har gjæringsskap så temperaturkontrollen er god - startet på ca 17 grader og har latt den stige langsomt til 20 grader hvor den nå har stått et par dager og skal stå ut uken. Lagde starter basert på Mr Malty, lot den bunnfelle og dektaterte bort det meste. Gjæringen kom kjapt i gang og det ploppet og skummet som seg hør og bør noen dager.

Malt:
4.8 kilo pilsner
300g hvete
300g carapils

Mesket på 64-65 grader og utmesk på 77 eller deromkring, batch-sparging med vann på 78 grader.

Oksygentilførsel med gode gamle ristemetoden, men den har ikke sviktet meg på tidligere brygg.

Noen erfaringer med hvordan denne gjæren oppfører seg? Skal selvsagt ta nye målinger når det nærmer seg to uker, men lurer på om det er noen tiltak jeg kan/bør iverksette nå.

Hei,
Har gjort unna ett stk Kölsch med denne.
Min gikk fra 1,046 til 1,010 på syv dager ved 15C.
Gjæret den flatt på 15C i ni dager, og økte til 20C siste 11 dager for å få den ned de siste to poengene til 1,008. Kan virke som om du henger litt etter. Riste opp dunken litt?

Min erfaring med denne gjæren er at jeg får et veldig rent smaksbilde på 15C. Har smakt tre forskjellige andre Kölsch (uviss gjærtype) som har et klart nellikpreg som jeg tolker som for høy gjæringstemp. Ølet er mildt, og er overraskende lett i smaken til å holde 5,3 %. Ingen alkoholsmak å spore. Subtile honningtoner.
Jeg hadde vienna i stedet for cara, så du vil få en litt fyldigere profil. Kan se for meg at det kan være helt ok.

A

Tilbake
Topp