WLP029

Den endte opp på 1.014 eller så. Litt i overkant i forhold til oppskriften og stilen, men det blir vel drikkandes.
 
Brygger Kölsch etter liknende oppskrift, WLP029. Forrige brygg, gjæret fra 1.048 til 1.009 på to uker, 17 C. Mitt inntrykk (fra nettlesing) er at gjæren er forutsigbar.
 
Åja, så ikke den siste posten her .... Kjipt at det ikke gjæret helt ut, da, men neste gang går det sikkert bedre!
 
Jeg har brukt denne gjæren flere gangen og kommet ned på rundt 1010 hver gang. Da har jeg brukt 16 grader gjennom hele gjæringsforløpet. Mesking på rett temperatur, god lufting av vørter, gjærnæring og en god starter bør gjøre det rimelig forutsigbart.
Kølsh er et artig øl jeg har sans for og må brygge innimellom, serlig når jeg ikke gidder å brygge lager. Brukte 5% Wienna og 95% pilsmalt sist gang, og det ble veldig bra:)
 
Jeg gjorde egentlig alt som jeg pleier, gjærnæring både i starter og mot slutten av koketiden, ristet lenge og vel og hadde kontroll på gjæringstempen, så jeg vet ikke helt hva som skjedde. Jeg har ett rør til av gjæren så tenkte å sette en batch til. Tappet på fat og skal la det stå noen uker til lagring - fikk også tappet noen få flasker jeg tenkte å smake på litt underveis for å følge utviklingen.
 
Skal brygge min første kölsch snart og fikk sønnen i huset til å kjøpe med to rør WLP029 fra Bryggselv, men ser nå, at han har fått ett rør med den og ett med WLP036 :-O
Kan disse blandes eller bør jeg lage starter og bygge opp?
 
Skal brygge min første kölsch snart og fikk sønnen i huset til å kjøpe med to rør WLP029 fra Bryggselv, men ser nå, at han har fått ett rør med den og ett med WLP036 :-O
Kan disse blandes eller bør jeg lage starter og bygge opp?

Skal du brygge Kölsch må du bruke en Kölsch gjør, hvis ikke blir det ikke Kölsch.
 
fikk sønnen i huset til å kjøpe med to rør WLP029 fra Bryggselv, men ser nå, at han har fått ett rør med den og ett med WLP036 :-O

forekommer ikke dette litt vel ofte i det siste? jeg synes vi regelmessig hører om tilsvarende på dette forumet både fra folk som har vært innom butikken men også de som har bestilt på nett. det er rett og slett for sløvt av bryggselv mener jeg..
 
Tror nok det går litt fort I svingene hos Bryggselv, fikk us-05 istedet for wlp029 til min kølsch, men de var raske og sende meg nye rør, så det blei 2 gratis pakker tørrgjær og 3 dagers utsettelse :)
 
Da er en starter på 2,5L og OG på 1.045 og et rør WLP029 på gang.
Noe som har noen gode råd i forhold til brygging av Kølsch?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei,

Jeg er nettopp ferdig med en batch med kölsch. men det finnes nesten ikke spor av kullsyre.:(

Har truffet spot on med SG, OG og FG. tilsatte litt i overkant av 6g sukker pr liter.
flasket opp, og lot det stå i romtemperatur i 14 dager, og har nå lagret det kaldt 4-6 grader.

korkene er 100% tette, men når jeg åpner en flaske er det bare så vidt man kan høre en bitte liten "pfft" og ølet er nesten helt flatt :(

Jeg prøvesmakte en flaske i går (etter ca 1 døgn på kald lagring) ølet er praktisk talt helt fritt for svovel smak:)
men nesten fritt for kullsyre.

Batchen skal konsumeres ifb. feiring om 2 uker.

Alle tips om hvordan jeg kan få fart i karboneringen uten å tilføre svovelsmak mottas med høyeste takknemlighet.
 
TazzaT kan ha rett. Du kan ha truffet en dårlig flaske. Dersom neste også er flat, mål SG. Dersom SG nå er høyere enn FG ved flasking, rist opp gjæren fra bunn og sett i romtemperatur til dagen før festen. Lykke til
 
Tilbake
Topp