WLP630 / Berliner Weisse - lukter ikke bra

Satte en BW for noen dager siden med et rør WLP630.
Pitchet gjæren direkte i dunken slik det er anbefalt (ikke starter).
Ristet på dunken (har skjønt i ettertid at jeg ikke burde gjort dette).

Nå lukter det rett og slett passelig "promp" av gjæringa. I begynnelsen var det litt syrlig lukt, men nå er det ganske fælt.

Er det normalt? Noen andre som har brukt denne og kan komme med innspill?

Gjæret på 21-22 grader de første tre dagene, så på 17 grader. Det raper avgårde i gjærlåsen, så ting er i alle fall i bevegelse.
 
Jeg har ikke erfaring med den gjæren, men jeg har erfaring med gjær som lukter promp! Slapp helt av, ta det med ro, sansynligvis blir dette helt glimrende øl. Det har mine som har luktet promp blitt.
 
Bryggselv forteller meg at WLP630 inneholder Lactobacillus, som wikipedia forteller meg er: "en slekt av gram-positive melkesyrebakterier som lever av å bryte ned melkesukker i svært sure miljøer med svært lite eller intet oksygen. De fleste av dem er harmløse, og finnes naturlig som symbionter og en naturlig del av tarmfloraen, særlig hos pattedyr. Hos mennesket finner man dem vanligvis i tarm og vagina." Høres normalt ut med litt fiselukt da.
 
Haha, ja det lukter ikke så mye av sistnevnte, mer av førstnevnte...:p
Får satse på at det er normalt. (Det er fruen som har bestilt denne, etter å ha blitt hekta på Lervigs Sour Sussie)
Skal holde dere oppdatert.
 
Tilbake
Topp