WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

Hei Lars,

mitt bidrag ble brygget 1. mai 2015. Romtemperatur uten regulering, som sagt. Lagde 1 L starter med 2 rør med produksjonsdata 9. februar. 24 L batch, 86 % utgjæring. Oppskrift http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...esort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Det smaker ennå skarpt/gjærete, men vil kanskje ikke kalle det svovel/gummi selv om det ikke er så vellykket.

Hvis du vil ha flere datapunkter så har jeg en øl stående nå på 20 grader med temperaturregulering.
 
@larsga
Min batch var på 20L - totalt 19L ble med på flaske. Den ble brygget 17.02.15 og flasket 10.03.15. Lot den stå litt lenger enn normalt da det etter to uker fortsatt var en del svovellukt.
OG var på 1043, SG 1007.
 
Min batch var på 20L - totalt 19L ble med på flaske. Den ble brygget 17.02.15 og flasket 10.03.15. Lot den stå litt lenger enn normalt da det etter to uker fortsatt var en del svovellukt.
OG var på 1043, SG 1007.
Tusen takk! Da har jeg info fra tre bryggere. Det hjelper i hvert fall litt.

Hvis enda flere fra konkurransen kunne meldt seg burde det bli mulig å si noe konkret om effektene av temperatur og lagringstid.
 
Jeg fikk aldri med meg resultatene fra konkurransen, siden jeg ikke er på FB. Var det noen som fikk til noe bra med gjæra? msevland sin kølsj var iallfall mye friskere enn min øl.
 
Min var en svart saison 1.070-1.010. Brygget 6/4 og flasket 23/4.

Gjæringsforløpet var slik:
upload_2015-8-11_17-20-5.png

Åpnet en flaske nå i helgen og den skummet over helt av seg selv, infeksjon?
 
Ligger resultatene fra den konkurransen noe sted?
Jeg har ikke klart å finne resultatene noe sted, men nå har jeg fått mitt eget dommerskjema pluss kobling fra nummer til brygger, slik at om du vil vite mer om ditt eget øl kan jeg hjelpe med det.

Til gjengjeld tar jeg VELDIG GJERNE informasjon om hvordan ølene ble brygget, i håp om å kunne se sammenheng mellom smak og metode. Spesielt interessert i gjæringstemperatur, når ølet ble brygget, og gjærmengde i forhold til vørtermengde.

Hvis det er andre som vil ha tilbakemelding på sitt øl, send meg PM med full navn, slik at jeg kan finne dere på listen.
 
Åpnet en flaske nå i helgen og den skummet over helt av seg selv, infeksjon?
Tusen takk for info! Det kan være infeksjon (særlig hvis det er surt/vondt), men det kan jo være andre ting også, f.eks at den ble flasket for tidlig eller at du brukte for mye sukker i flaska.
 
Tusen takk for info! Det kan være infeksjon (særlig hvis det er surt/vondt), men det kan jo være andre ting også, f.eks at den ble flasket for tidlig eller at du brukte for mye sukker i flaska.


Prøvde på nytt i går. Ingen utblåsning denne gangen, men godt med skum (ble karbonert til 2,9 Vol CO2). Smakte godt sammen med hjemmelaget burger på grillen, men det er en en ukjent smak i ølet som jeg ikke helt klarer å beskrive. Dette var en split batch hvor den andre delen ble gjæret med Danstar Belle Saison. Samme ukjente smaken i den, men ikke så utpreget der.
 
...msevland sin kølsj var iallfall mye friskere enn min øl.
Har nå fått dommerskjema fra larsga, og det var slakt og dårligste score. Gummistøvel og flatt. Jeg kjenner ikke dette i de flaskene jeg har prøvd, og Petter F mente vel heller ikke at det var direkte dårlig. Går ut i fra at de har fått en dårlig flaske. Svært irriterende siden jeg faktisk synes det er et godt øl, og at vi faktisk burde hevde oss i konkurransen.
 
Legger ut informasjon om mitt bidrag i WLP6788-konkurransen:

Date: 31 Mar 2015
Batch Size (fermenter): 20,50 l
Est Original Gravity: 1,062 SG
Measured Original Gravity: 1,068 SG
Est Final Gravity: 1,008 SG
Measured Final Gravity: 1,006 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,1 %
Actual Alcohol by Vol: 8,2 %
Est Mash Efficiency: 75,9 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3,600 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 64,3 %
1,600 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 2 28,6 %
0,400 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 3 7,1 %
25,00 g Willamette [5,50 %] - Boil 90,0 min Hop 4 16,6 IBUs
15,00 g Willamette [5,50 %] - Boil 30,0 min Hop 5 7,1 IBUs
0,50 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 6 -
1,0 pkg Norwegian Farmhouse Ale (White Labs #WLP Yeast 7 -

Mesketemperatur var 66,5 grader. Gjærstarter på 1,8 liter. Leste i etterkant at det bare var 31,5 milliarder celler pr. rør, så da endte jeg opp med 123,5 milliarder celler (og burde hatt dobbelt så mye) i følge Beersmith.

Flaskedato var 06.05.2015, altså 36 dager på gjæringsdunken. Gjæringen ble gjort i romtemperatur; stabilt på 21-22 grader som steg til 23-24 grader under stormgjæringen. Veldig svovellukt den første uka. Jeg drøyde flaskingen pga. svovel/gummiaktig smak og aroma. Den ble borte etter ca. 3-4 uker.

Fikk høyere meskeeffektivitet enn forventet. Burde justert det med mindre sukker, men det ble ikke gjort. Det ble høy utgjæring og ganske utprega alkoholsmak. Den ble gradvis borte, men først rundt St. Hans var den vekk. Smaken er gjærprega med søtlig og litt fruktig ettersmak. Minner om belgisk gjær, men det er en egen spesiell smak som er litt vanskelig å beskrive.

Mvh, Roy
 
Har hørt rykter om at denne gjæren har lager potensiale, og vurderer å gjære på 10 grader. Noen som formaninger/formeninger om dette? @Bjarnem @hellnor

Edit: Feiget ut. Plopper som rakkern på 22. Hever temp om noen dager.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Noen som har prøvd å gjære denne på 12*C ish? Kunne vært interessant å høre hvordan den oppfører seg da.
Skal brygge en American Amber Ale etter egen oppskrift til uka, kjøre splitbatch med WLP6788 og WLP051.
 
Det er mange ale typer gjær som bevarer vitalitet under lav og høy temperatur hvor de produserer eller ikke produserer den de måtta (for lang lang period eller veldig kort, forutsatt at du har nok levende gjær i vørten og kjenner hva du gjør). WLP6788 gir helt hveteøl smakprofil og WLP051 er helt amerikans ale profil.
Ved lav temperatur må du sikkert fordoble antall av levende gjær, ta lengre tid og forvente lav hveteøl profil i ølet sitt smakprofil.

Jeg brygget saison med WLP6788 til konkuranse men fikke ikke nok tid for modning. Det var helt hveteøl smak med typisk belgian saison gress-floral smak. Ikke dårlig, ikke bra. Men ganske spesielt.
 
@Einar Michelsen Har gjort noen små testbatcher på 5l på 13c.

Dyrket først flere steg(generasjoner) med startere i kjøleskap(Gradvis senking av temp)
Oppfører seg som et helt vanlig lagergjær; som ikke er så rart mtp. genetikken.

Lurer veldig på når gjæret kom til Muri, hvem som hadde det med seg, og hvor det egentlig kommer ifra.

Skulle likt å vite hvor de andre kjente kveik-kulturene plasseres i famillietreet.
Vurderer nesten å betale tusenlappen det koster for en Accugenix-id rapport.
 
Når eg les om høge gjæringstemperaturar, svovel og svidd gummi, vil eg tru dine erfaringar med gjæring på lagertemperaturar er at desse usmakane ikkje lenger er til stades? For meg verkar Muri-gjæren å vera ein misforstått gjær, men det er kun ut i frå kva eg les av resultat.
 
@amatøren Stemmer det, Muri-stammen er misforstått på flere plan. Min foreløbige konklusjon er at de har brygget en form for steam beer på Muri-gård.

Det som er ekstra spennende er at stammen ble identifisert til å matche Saccharomyces bayanus / pastorianus / uvarum, som alle har hatt en uklar opprinnelse og taksonomi, selv om man har visst en stund at Pastorianus har vært en hybrid mellom sacch. cerevisiae og en annen ukjent sacch. art siden 80-tallet.
inntil 2011 da man oppdaget en ny art(S. eubayanus) i Argentina som viste seg å ha en 99%match på den ukjente saccharomyces delen.
Så den ledene teorien er nå at lagerstammene oppstod som et resultat av en hybridisering som skjedde under menneskelig seleksjon da bayanus / pastorianus aldri har blitt funnet i det ville. Tidligere i år klarte man å hybridisere S. cerevisiae og S. eubayanus stammer til en art med gode lagergjær egenskaper.

Så spørsmålet mitt blir jo hvor lenge har de brygget med denne stammen på Muri, fikk de den fra kontinental Europa, eller stammer den fra spontante fermenteringer som har blitt selektert i Skandinavia. For alt vi vet kom gjæren til gården fra et industribryggeri engang i forrige århundre, men ble gjæret varmt og kauket på som tradisjonen var.

Vi hjemmebryggere er nok ofte litt for opphengt i de referansene vi har til belgiske gårdsøl når vi tenker på våre egne. Har til nå fått smakt øl fra 4-5 forskjellige kveik-kulturer, som alle har vært veldig forskjellige hva angår karakter. Fellestrekket har vært at ølet blir drevet av smaker fra fermenteringen (på samme måte som de belgiske) men likhetene stopper der.

Tror jeg skal kjøre en split batch til helgen å teste den mot WS 34/70 og Danish Lager.
 

Vedlegg

  • 6788accugenix.pdf
    131,8 KB · Sett: 39
Nå er ikke jeg så dypt inni disse gjærstammene. Men jeg ser bare ikke hvordan ett gårdsbryggeri i gamledager har greid å holde en stabil fermentering på 30+ grader.

Ref pitchrate på Vossakveiken.
 
Tilbake
Topp