Wyeast 1318 vs Imperial A 09 Pub (WLP002, Wyeast 1968)

Finn Berger

Moderator
10. desember posta jeg denne i tråden "Hva skal du brygge i dag", og lovte å følge opp med info om hvordan det gikk:

"Da er alt klart til årets siste - antakelig - brygg i morra. Det blir en 2 x 20 liter Best Bitter; den ene delen gjæres med 1318, den andre med Imperials versjon av Fuller's gjær; A09 Pub (altså "samme" som wyeast 1968 og wlp 002). Jeg har ikke brukt Fuller-gjæren på veldig lenge, siden det blei mislykka en gang tidlig i bryggekarrieren. Nå er jeg ganske nysgjerrig på hvordan den funker sammenlignet med 1318.

Oppskrifta er en lett modifisert versjon av den forrige jeg brygga. Den var god, men jeg skal lette den litt: Går noe ned på DRC (fra 10% til 6%), og erstatter med Crystal T50 130 EBC. Trur jeg begynner å nærme meg "min" best bitter nå:).

OG 1.048, FG 1.012 (74% utgjæring), 4,7% ABV, 25 EBC, 25 IBU. Meske på 66,5 :confused: + 72. Til sammen 4,5 ts sulfat og 1,5 ts klorid.

Malt til 47 liter vørter etter kok
7,56 kg (84%) Maris Otter
0,36 kg (4%) Simpson's T50 130 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons DRC 300 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons Amber malt 65 EBC
Humle
30 gr Target 9% @ 60
30 gr EKG @ 10
30 gr Fuggles @ 10
30 gr EKG @ 5
30 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Imperial A09 "



Poenget med å sammenligne akkurat disse to er selvfølgelig at begge skal gjære ut litt dårligere enn de fleste andre engelske ølgjærene. Så de har samme funksjon; du bruker dem når du vil ha den der lille restsødmen.

Nå ser det ut til at det går mot slutten med gjæringa. 1318 er på 1.014, mens A 09 er nede på beregna FG, 1.012. Det kan virke som om 1318 er litt uferdig ennå, men de to kjennes så langt ganske like ut.

Begge starta på 17 grader, og fikk stige til 19 etter hvert. Etter at det meste var unnagjort, satte jeg dem opp i romtemperatur, og der får de stå nå til de skal tappes opp. Det blir nok ikke så lenge til. A 09 ser egentlig ut til å være ferdig, den er ganske klar og fin, og det er lite skumming i prøveglasset. 1318 er litt mer uklar, oog skummer mer.

Det er for tidlig å si noe om hvordan det blir, selvfølgelig. Akkurat nå er A 09 ørlite rundere, men det skyldes sannsynligvis bare at det fremdeles foregår prosesser i 1318 som er avsluttet i A 09.
 
Jeg har litt angst for karboneringa av den halvdelen som er gjæra med A09. Den hadde flokkulert veldig grundig; gjærkaka var nærmest pressgjær. Jeg åpna ei flaske etter 4 dager, og det var ikke skjedd mye. Er det noen som kan berolige meg, eller var det ei tabbe å ikke tilsette litt ny gjær? (Erfaringer med wlp002 er gyldige for A09 også, regner jeg med.)
 
Jeg har litt angst for karboneringa av den halvdelen som er gjæra med A09. Den hadde flokkulert veldig grundig; gjærkaka var nærmest pressgjær. Jeg åpna ei flaske etter 4 dager, og det var ikke skjedd mye. Er det noen som kan berolige meg, eller var det ei tabbe å ikke tilsette litt ny gjær? (Erfaringer med wlp002 er gyldige for A09 også, regner jeg med.)
Min siste bitter var på A09. Det meste gikk på fat, men det overskytende blei flaska med et par karboneringsdrops. Har bare prøvd én flaske, men det ser ut til å ha gått fint.
 
Jeg har litt angst for karboneringa av den halvdelen som er gjæra med A09. Den hadde flokkulert veldig grundig; gjærkaka var nærmest pressgjær. Jeg åpna ei flaske etter 4 dager, og det var ikke skjedd mye. Er det noen som kan berolige meg, eller var det ei tabbe å ikke tilsette litt ny gjær? (Erfaringer med wlp002 er gyldige for A09 også, regner jeg med.)
Har det dannet seg sedimenter. Det er et dårlig tegn om den fremdeles ser ut som en filtrert øl etter tilsetting av karbonering-medie.
Ellers er det vel alle de rådene du selv gir... Rist flasken og sett dem varmere
 
Jeg har litt angst for karboneringa av den halvdelen som er gjæra med A09. Den hadde flokkulert veldig grundig; gjærkaka var nærmest pressgjær. Jeg åpna ei flaske etter 4 dager, og det var ikke skjedd mye. Er det noen som kan berolige meg, eller var det ei tabbe å ikke tilsette litt ny gjær? (Erfaringer med wlp002 er gyldige for A09 også, regner jeg med.)
Jeg brygga utelukkende med 002 og 833 frem til jeg gikk over til fat, og hadde aldri problemer med karboneringen. Kan dog ikke si noe om tidsperspektivet utenom at jeg lot dem stå i romtemp i 2 uker …
 
KUN hvis der ikke er luft i headspace.
Gass / veske fungerer etter likevekt. Siden flaskene nå har stått en stund, er de i likevekt, og jeg kan ikke se problemet.
Det er imidlertid ikke anbefalt å riste flaskene direkte etter tapp, men det er før vesken har nådd likevekt, og i lag-fasen til karboneringsgjæren
 
10. desember posta jeg denne i tråden "Hva skal du brygge i dag", og lovte å følge opp med info om hvordan det gikk:

"Da er alt klart til årets siste - antakelig - brygg i morra. Det blir en 2 x 20 liter Best Bitter; den ene delen gjæres med 1318, den andre med Imperials versjon av Fuller's gjær; A09 Pub (altså "samme" som wyeast 1968 og wlp 002). Jeg har ikke brukt Fuller-gjæren på veldig lenge, siden det blei mislykka en gang tidlig i bryggekarrieren. Nå er jeg ganske nysgjerrig på hvordan den funker sammenlignet med 1318.

Oppskrifta er en lett modifisert versjon av den forrige jeg brygga. Den var god, men jeg skal lette den litt: Går noe ned på DRC (fra 10% til 6%), og erstatter med Crystal T50 130 EBC. Trur jeg begynner å nærme meg "min" best bitter nå:).

OG 1.048, FG 1.012 (74% utgjæring), 4,7% ABV, 25 EBC, 25 IBU. Meske på 66,5 :confused: + 72. Til sammen 4,5 ts sulfat og 1,5 ts klorid.

Malt til 47 liter vørter etter kok
7,56 kg (84%) Maris Otter
0,36 kg (4%) Simpson's T50 130 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons DRC 300 EBC
0,54 kg (6%) Simpsons Amber malt 65 EBC
Humle
30 gr Target 9% @ 60
30 gr EKG @ 10
30 gr Fuggles @ 10
30 gr EKG @ 5
30 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Imperial A09 "



Poenget med å sammenligne akkurat disse to er selvfølgelig at begge skal gjære ut litt dårligere enn de fleste andre engelske ølgjærene. Så de har samme funksjon; du bruker dem når du vil ha den der lille restsødmen.

Nå ser det ut til at det går mot slutten med gjæringa. 1318 er på 1.014, mens A 09 er nede på beregna FG, 1.012. Det kan virke som om 1318 er litt uferdig ennå, men de to kjennes så langt ganske like ut.

Begge starta på 17 grader, og fikk stige til 19 etter hvert. Etter at det meste var unnagjort, satte jeg dem opp i romtemperatur, og der får de stå nå til de skal tappes opp. Det blir nok ikke så lenge til. A 09 ser egentlig ut til å være ferdig, den er ganske klar og fin, og det er lite skumming i prøveglasset. 1318 er litt mer uklar, oog skummer mer.

Det er for tidlig å si noe om hvordan det blir, selvfølgelig. Akkurat nå er A 09 ørlite rundere, men det skyldes sannsynligvis bare at det fremdeles foregår prosesser i 1318 som er avsluttet i A 09.

Jeg har laget min oppskrift på dette ølet, men har noen spørsmål.
(Oppskriften ligger her.)

Salttilsetninger:
I Bryggselvs blogg om salttilsetninger er det oppført en Bitter i tabellen. Den skal ha både kalsiumsulfat (gips) 2 g/10 l, kalsiumklorid 2 g/10 l (begge mesk og skyll), kritt 1 g/10 l og natron 2 g/10 l (to siste kun i mesk).
Du tilsetter kalsiumsulfat og -klorid, 3 : 1.
Jeg synes salttilsetningene til Bryggselv er litt voldsomme, men det er kanskje for å etterligne engelsk vann? Like mye sulfat som klorid.
Jeg har Oslovann (Skullerud), dvs. vanlig norsk overflatevann, men litt mindre hardt enn det dere har på Hadeland?
Har du (eller andre) noen kommentarer/råd til dette?

Gjær og gjæringstemp.:
Du satte to batcher, en med 1318 og en med A09. Jeg tenkte å bruke 1318 som safe første forsøk, men har du nå kommet til et svar på hva du liker best?

Bryggselvs artikkel om engelsk Bitter angir et gjæringsregime på WLP002 som aksentuerer esterproduksjonen og deretter hindrer gjæren å rydde opp etter seg. Interessant, men er det nødvendig?
Ser du går en annen vei med å la gjæren gjøre seg helt ferdig.
Forfatteren av artikkelen er glad i Fuller's London Pride. Jeg ble ikke så begeistret for de flaskene jeg har prøvd....

Hyggelig hvis du har tid og lyst til å svare. :)
 
Jeg har laget min oppskrift på dette ølet, men har noen spørsmål.
(Oppskriften ligger her.)

Salttilsetninger:
I Bryggselvs blogg om salttilsetninger er det oppført en Bitter i tabellen. Den skal ha både kalsiumsulfat (gips) 2 g/10 l, kalsiumklorid 2 g/10 l (begge mesk og skyll), kritt 1 g/10 l og natron 2 g/10 l (to siste kun i mesk).
Du tilsetter kalsiumsulfat og -klorid, 3 : 1.
Jeg synes salttilsetningene til Bryggselv er litt voldsomme, men det er kanskje for å etterligne engelsk vann? Like mye sulfat som klorid.
Jeg har Oslovann (Skullerud), dvs. vanlig norsk overflatevann, men litt mindre hardt enn det dere har på Hadeland?
Har du (eller andre) noen kommentarer/råd til dette?

Gjær og gjæringstemp.:
Du satte to batcher, en med 1318 og en med A09. Jeg tenkte å bruke 1318 som safe første forsøk, men har du nå kommet til et svar på hva du liker best?

Bryggselvs artikkel om engelsk Bitter angir et gjæringsregime på WLP002 som aksentuerer esterproduksjonen og deretter hindrer gjæren å rydde opp etter seg. Interessant, men er det nødvendig?
Ser du går en annen vei med å la gjæren gjøre seg helt ferdig.
Forfatteren av artikkelen er glad i Fuller's London Pride. Jeg ble ikke så begeistret for de flaskene jeg har prøvd....

Hyggelig hvis du har tid og lyst til å svare. :)

Jeg har tid og lyst:).

Forskjellen på vannet mitt og ditt når det gjelder innhold av sulfat og klorid er helt ubetydelig, men som du sier, er vannet mitt litt hardere, dvs. det har noe kalsiumkarbonat (kritt). Kritt og natron vil få pH'en for høyt opp hos meg, men du skal nok bruke noe. Jeg brukte 3 ts sulfat og 1 ts klorid i mesken til et brygg på 47 liter (16 gram?), og fikk en pH ned mot 5,3. Dette regner jeg ikke som noen voldsom bruk av salter. Jeg brukte i tillegg
1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid i kok.

Jeg mener bestemt at en engelsk bitter har godt av en klar overvekt av sulfat. Men du kan jo gå ned til 2:1 om du vil.

Gjæringsregimet til 002 har jeg ikke prøvd. Det blei godt øl uten - og faktisk tror jeg jeg foretrekker det som blei brygget med A09. Men forskjellen er liten. Jeg er veldig godt fornøyd med oppskrifta.

Jeg er heller ikke voldsomt begeistra for London Pride. Den har den typiske aromaen til ølet fra Fuller's, og den begynner jeg å få problemer med. Så å få den samme esterprofilen som Fuller's synes jeg ikke er noe å stå etter.
 
Takk!
Da endrer jeg salttilsetingene slik at det blir overvekt av sulfat. Prøver å holde meg litt lavt når det gjelder salter.
Ellers kjører jeg som planlagt. :)

Så du at brygget er oppkalt etter deg?
 
Jeg har tid og lyst:).

Forskjellen på vannet mitt og ditt når det gjelder innhold av sulfat og klorid er helt ubetydelig, men som du sier, er vannet mitt litt hardere, dvs. det har noe kalsiumkarbonat (kritt). Kritt og natron vil få pH'en for høyt opp hos meg, men du skal nok bruke noe. Jeg brukte 3 ts sulfat og 1 ts klorid i mesken til et brygg på 47 liter (16 gram?), og fikk en pH ned mot 5,3. Dette regner jeg ikke som noen voldsom bruk av salter. Jeg brukte i tillegg
1,5 ts sulfat og 0,5 ts klorid i kok.

Jeg mener bestemt at en engelsk bitter har godt av en klar overvekt av sulfat. Men du kan jo gå ned til 2:1 om du vil.

Gjæringsregimet til 002 har jeg ikke prøvd. Det blei godt øl uten - og faktisk tror jeg jeg foretrekker det som blei brygget med A09. Men forskjellen er liten. Jeg er veldig godt fornøyd med oppskrifta.

Jeg er heller ikke voldsomt begeistra for London Pride. Den har den typiske aromaen til ølet fra Fuller's, og den begynner jeg å få problemer med. Så å få den samme esterprofilen som Fuller's synes jeg ikke er noe å stå etter.

Jeg har helt siden jeg startet å brygge gjort vannjusteringer uten helt å ha kontroll på dette må jeg tilstå. Jeg har bare latt beersmith gjøre jobben. Som datagrunnlag benyttet jeg først Palmer sin brewing water app, men nå i det siste har jeg benyttet Palmer og Kaminski sin bok water som grunnlag, med de stilanbefalinger som finnes der. Nylig kom jeg over denne artikkelen av Kaminski, hvor han skriver at han sitter med det ferdige øllet og prøver vannjusteringer for å forbedre resultatet. Har planer om å starte med dette selv, og allerede med bitteren som nå står og gjærer …
 
Jeg har helt siden jeg startet å brygge gjort vannjusteringer uten helt å ha kontroll på dette må jeg tilstå. Jeg har bare latt beersmith gjøre jobben. Som datagrunnlag benyttet jeg først Palmer sin brewing water app, men nå i det siste har jeg benyttet Palmer og Kaminski sin bok water som grunnlag, med de stilanbefalinger som finnes der. Nylig kom jeg over denne artikkelen av Kaminski, hvor han skriver at han sitter med det ferdige øllet og prøver vannjusteringer for å forbedre resultatet. Har planer om å starte med dette selv, og allerede med bitteren som nå står og gjærer …

Fin artikkel:). Jeg liker den siste linja: Many brewers save understanding water for last. I strongly suggest you do not delay in learning this important ingredient in beer.
 
Tilbake
Topp