Wyeast 3787, generell observasjon

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg har en witbier stående til gjæring, og brukte for første gang Wyeast 3787 Trappist High Gravity (Westmalle-gjæren) i ølet mitt. Gjæren ble pitchet mandag kveld, ca. 11.30, og kl. 06.00 morgenen etter (småunger står opp ALTFOR tidlig...) var overflaten dekket med skum. Ingen problemer med starten, mao. Skummet steg og steg, nesten ut av bøtta, og ser ikke ut til å gi seg! Startet gjæringen på ca. 18,5 °C og lot det gradvis stige til ca. 22,5 °C etter et par dager. Alt har gått greit, frisk og god lukt, kjapp start osv, men jeg lurer rett og slett på hvorfor skummet holder seg så tykt så lenge. Er det rett og slett fordi 3787 jobber litt senere enn de gjærtypene jeg er vant til (bruker som oftest engelske gjærtyper, og de gjærer som regel ut mer eller mindre i løpet av et par døgn), og at det store innholdet av hvete, og følgelig proteiner, gir masse skum, lenge? Kan temperaturøkningen også gjøre at det gradvis slippes ut mer CO2, slik at skummet holder seg? For ordens skyld: Gjæren var fersk, jeg laget en to-liters starter med Wyeast gjærnæring, vørteren ble også tilsatt samme gjærnæring og luftet med O2 i ett minutt. Er det noen som har erfaringer å dele ang. 3787?
 
Jeg har brukt 3787 noen ganger, og den er beryktet for sin skumdannelse. Det er liksom aldri nok headspace i gjæringskaret med denne gjæren. Men hvorfor det blir så mye skum (i tillegg til at gjæren gjerne blir brukt til øl med hoy OG) er for meg også et spørsmål. Hvorfor ikke sende en epost til Wyeast? Kanskje de har en enkel og grei forklaring på dette her.
 
God ide å spørre Wyeast. Eg må legge til at eg har brukt 3787 ganske mange gongar, men har ikkje lagt merke til at det blir meir problem med skum på den enn med andre stammar. Men den brukar å starte raskt og gjære raskt ut, også med høg OG. Også sjølv om ein tilsett relativt lite gjær.
 
Gahr skrev:
Jeg har en witbier stående til gjæring, og brukte for første gang Wyeast 3787 Trappist High Gravity


. Er det noen som har erfaringer å dele ang. 3787?

ble det forresten godt witbier med 3787?

jeg har på dunken 3787 nå etter at jeg prøvde meg på wlp530. Jeg startet på 18  °C og er nå på 19 °C etter 72 timer. Skal opp til 20 eller 21. Jeg her også mye skum som holder seg. Kanskje 10 cm. Men jeg venter på en eksplosiv skumdanning senere for jeg har opplevd det med wlp530 etter 90 timer ved 21 °C. Men det vet du  :)


har du brukt 3787 oftere til witbier eller ble det Celis etterhvert?
 
Jeg laget det jeg mener er god witbier med WLP530, men det ble med den ene gangen med den gjæren. Det er en svært god all-round belgisk gjær, men jeg foretrekker nok WLP400/Wyeast 3944, da jeg opplever den som noe friskere/krispere i stilen.
 
..med dette forskjellen at i witbier vil du ha gjær som flocculerer dårlig ('low'). Du heller hele flaske inkl gjær i glaset. Hvis jeg drikker witbier heller jeg i glaset først halve flasken, rister litt, og resten heller jeg ut. Etter gjær fra Hoegaarden, De Dolle og Verboden Vrucht egner seg kanskje Chimaygjær mye bedre enn Westmalle p.g.a. dette. Men det er verdt å prøve. Jeg bestillte litt forskjellige gjær og skal dele opp vørteren på de kommende brygg. Blir spennende å se hvor stor innvirking forskjellig gjær har på øl.
 
Smaksmessig tror jeg det blir vel mye banan fra Wyeast 1214/White Labs WLP500 (Chimay). Jeg tror kanskje ølet vil mangle litt friskhet av den grunn. Jeg opplevde forøvrig ikke klarhet som noe problem med 3787. Med WLP400/3949 kan ølet også bli klart etter en stund, uklarheten i Hoegaarden skyldes først og fremst protein fra hveten, ikke at gjæren ikke flokkulerer i flaskene.
 
11 månader senere...

Jeg måtte plutselig brygge i dag ;D Har enda ikke brygget en Wit og i dag heller ikke. Det blir et øl i grisette-style og jeg skal bruke Wyeast 3738. Om 3 uker bruker jeg slurryen til å lage en 'Westmalle-aktig' tripel.
 
Jeg satte to dunker med quadrupel på søndag. Den ene gjærer vanlig, men den andre har tatt helt av, med litervis av gjær på gulvet. Kan det være pga ca 4-5 liter trub som ligger i bunn av det ene karet at den ikke gjærer like hardt? Det er laget hver sin to liter starter, med samme dato på gjæren
 
Tilbake
Topp