Oppskrift på 1664 Blanc

Er på leting etter oppskrift til Kronenbourg, 1664 Blanc. Noen som har liggende en klon eller noe, og ønsker å dele?
Amoe
 
Ifølge Carlsbergs nettsider sier de dette om 1664 Blanc :
1664 Blanc is an original wheat beer. It is a different, fresh and fruity white beer, slightly bitter with hints of citrus and coriander spices.

Så ifølge min intuisjon, er dette noe i sjangeren wit. Finn deg en oppskrift på en god Wit, så skal du nok se at du kommer ganske nært.
 
Vekker denne posten til livet igjen. Madammen elsker denne ølen, og jeg har lovd å brygge en klone av denne for å forsvare kjøpet av speidel.  :help:
Den begynner å bli en stund siden jeg smakte den selv, men jeg minnes å huske at den har en svak smak av fersken jeg ikke har smakt i andre wit før.
Vil det fungere å tilsette litt fersken ekstrakt i en god wit oppskrift?
 
Har smakt denne selv, enormt mye smak av aprikos/fersken. Har en kompis som er helt vill etter denne. Så om noen har noen tips.
 
Jeg synes også denne var annerledes og veldig god. Er også på jakt etter en god klone oppskrift.
 
nå har jeg ikke sjekka opp kronenbourg så nøye.. men de andre 1664 ølene som er tilgjengelig i Norge er jo hybrider,
så er vel ikke unaturlig om dette er en wit på lager gjær?
 
Heisann! Jeg liker også denne veldig godt - er liksom litt annerledes enn de fleste andre wit'ene jeg har smakt... Googlet en del etter klone-oppskrift for en tid tilbake, og fant faktisk noe uten at jeg husker hvor. Har ikke forsøkt oppskriften selv, men det jeg noterte meg var at humlen er strisslespalt, malten er ca 50% pale, 40% hvete og 10% flaket hvete. Den skal visst også være tilsatt appelsinskall og korianderfrø. Av gjær ble det foreslått wlp400 eller wyeast 3711.

Har som sagt ikke kvalitetssjekket dette, og husker heller ikke hvor jeg fant infoen... Håper det uansett kan være til hjelp!  :)
 
Har forsøkt å google på denne jeg også, for jeg har planlagt å brygge denne etterhvert. Fant en kort tråd her:(http://www.homebrewtalk.com/f12/kronenbourg-blanc-clone-attempt-408885/)

Der står det igrunn det THaver kommer med 50% pale osv...

5lbs Pilsner
4lbs Wheat Malt
1lb Flaked Wheat
.5oz Strisselspalt @ 60
1oz Strisselspalt @ 15
1oz Strisselspalt @ 5
1oz dried orange peel @ 5
.5tsp coriander @ 5
1x WLP400 w/ starter

Mash @ 152 for 60
75% eff ==> 1.050OG, 15.1IBU, 3.2 SRM, 5% ABV

Senere skrives det at:
- Slightly more pils, less wheat
- Move the 5 minute addition to the 60 minute addition.
- More orange peel
- Slightly less coriander
- Use a different yeast - the taste was wrong. I might try to culture it.

Antar det aldri blir et perfekt resulat, men det er jo gøy å prøve seg.
 
For Speidel (20l) leser jeg det dit hen:

Totalt 6 kg malt:

3,2 kg Pale eller pils?
2,2 kg hvete
0,6 kg flaket hvete

Mesk :
65 grader i 60 min

Humle:
55 g Strisselspalt, 60 min kok.
37 g Strisselspalt, 15 min kok.

krydder:
45 g appelsinskall, 5 min kok
15 g coriander, 5 min kok

Gjær:
Wyeast 3711

Flere som har samme oppfatning, eller har jeg lest det feil (er forholdsvis fersk i gamet :) )
 
Kommer til å teste denne oppskriften:

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
2,50 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain         1        56,1 %        
1,50 kg               Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain         2        33,7 %        
0,45 kg               Wheat, Flaked (3,2 EBC)                  Grain         3        10,2 %        
35,00 g               Strisslespalt [4,00 %] - Boil 60,0 min   Hop           4        16,8 IBUs    
35,00 g               Strisslespalt [4,00 %] - Boil 15,0 min   Hop           5        8,3 IBUs      
1,00 Items            Servomyces (Boil 15,0 mins)              Other         6        -            
0,50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         7        -            
25,00 g               Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 mins)       Spice         8        -            
4,00 g                Coriander Seed (Boil 5,0 mins)           Spice         9        -            
5,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 1,0 min         Hop           10       0,5 IBUs      
5,00 g               Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 1,0 mi Hop           11       0,6 IBUs      
1,0 pkg               Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) [35 Yeast         12       -            
5,00 g                Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days     Hop           13       0,0 IBUs      
5,00 g                Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 7,0 Hop           14       0,0 IBUs      


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 4,45 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Protein Rest      Add 13,86 l of water at 59,0 C          55,0 C        30 min        
Saccharification  Add -0,00 l of water and heat to 64,0 C 64,0 C        75 min        
Mash Out          Heat to 76,0 C over 10 min              76,0 C        10 min        

Sparge: Fly sparge with 18,76 l water at 75,6 C
 
Sitter og drikker denne nå på Gardermoen, ettersom jeg leste denne tråden i går. Og daaaaaaaaamn så mye aprikos har jeg aldri smakt i et øl..
 
Tilbake
Topp