Oppskrift på 1664 Blanc

Stian01 skrev:
Da var første prøvesmaking unnagjort. Det ble en helt OK wit, men ikke -veldig- lik originalen
Hva savnet du for at den skal bli nærmere originalen? Noe mer av det som allerede er her eller helt andre ingredienser?
 
Slik jeg husker originalen, har den en ganske markant smak og aroma av aprikos og fersken. Denne oppskriften smaker appelsin.
Av alle klonebrygg jeg har lagd, er denne det som ligner minst på originalen. Skulle jeg ha lagd denne en gang til ville jeg ventet til det var mulig å få tak i fersken i butikken og prøvd å tilsatt det istedet for appelsinskallet.

Det er også verdt å presisere at det på ingen måte smaker vondt, det ble en god wit, det er bare ikke 1664 Blanc
 
Da vil nok jeg prøve å bytte ut appelsinskallet med fersken. Noen tips på hvordan man gjør dette best? Tørket fersken, ferske med oppkok eller ferske som man bare kaster rett ned?
 
Noen som har noen nye erfaringer å komme med vedr. denne klonen? T

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne om ikke så lenge.
 
Smakte Austmann Aprikos i går, denne hadde mange av de samme aromaene og smakene.

Hvis noen kjenner de, så kan man jo alltids fiske ut en oppskrift :)

Stod at de hadde brukt aprikospure  :biersmile:
 
Var ute og smakte Kronenbourg 1664 Blanc for første gang i går, fikk denne på tapp. Var god, men merket at det kanskje ble litt for mye aprikos/mango/fersken for min smak. Følte at det mistet litt av ølpreget. Om jeg skulle brygget noe lignende selv, ville jeg muligens redusert litt på den mest intense fruktsmaken.
 
Tenker at jeg forsøker med litt frukt i 5L- kolben min til neste brygg.
Etter litt søking på nettet har jeg tenkt å hakke aprikosen/fersken i småbiter og deretter fryse det.
Tilsetter fruktblandingen etter stormgjæringen.
 
Noen som har testet Jamil sin Apricot Wheat fra Brewing classic styles? Her bruker han ihvertfall 1,36kg aprikospuré etter stormgjæring..
 
E223 er jo campden. Brukes for å desinfisere frukt/fruktjuice før tilsetning av gjær, siden frukt/fruktjuice ikke kan kokes pga pektiner.
Stor sannsynlighet for at det er brukt frukt eller fruktjuice en eller annen plass etter at vørter er kokt og avkjølt.
Trenger ikke nødvendigvis være fersken eller aprikos, selv om det smaker dette.
Kansje epler?
 
Uten å ha smakt denne, men ble nysgjerrig på tråden. Hva med en dose overpitchet kaldfermentert us-o5? 12 grader? Det burde gi en aprikos-fersken smak. Men hvordan kobiner dette med en wit-gjær er vel kanskje verre, hvis man må kombinere da.
 
etter å ha smakt den igjen tror jeg at aprikosen er feik. Det er liksom litt for tutifrutti i forhold til ren frukt. Lurer litt på om en kan bruke noen ice tea poser for å få samme effekt.
 
Jeg tenker på å kjøre en batch hvor jeg tilsetter hermetiske fersken etter stormgjæringen, evt i kombinasjon med aprikos
 
Jeg tenker på å kjøre en batch hvor jeg tilsetter hermetiske fersken etter stormgjæringen, evt i kombinasjon med aprikos

Har du en fremgangsmåte for dette? Tenkte å brygge en lager i morgen hvor jeg skal tilsette sitron og appelsinskall, men har enda ikke forsket meg frem til når og hvordan.
 
Appelsinskall har jeg brukt å tilsette under kokingen. Hvis jeg skulle hatt det i under sekundærgjæringen ville jeg ha dypfryst skallet først. Tenker egentlig å bare dumpe ferskenen rett nedi for å så håpe på det beste :)
 
Dør slemme små menn hvis de blir fryst? Er vel noe av det dritet man ikke vil ha ølen sin som bare går i dvale, eller tar jeg feil?
 
Tilbake
Topp