1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oppskrift på 1664 Blanc

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av amoe, 14 Aug 2013.

1. amoe

amoe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er på leting etter oppskrift til Kronenbourg, 1664 Blanc. Noen som har liggende en klon eller noe, og ønsker å dele?
    Amoe

2. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ifølge Carlsbergs nettsider sier de dette om 1664 Blanc :
    1664 Blanc is an original wheat beer. It is a different, fresh and fruity white beer, slightly bitter with hints of citrus and coriander spices.

Så ifølge min intuisjon, er dette noe i sjangeren wit. Finn deg en oppskrift på en god Wit, så skal du nok se at du kommer ganske nært.

3. Stian01

Stian01
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vekker denne posten til livet igjen. Madammen elsker denne ølen, og jeg har lovd å brygge en klone av denne for å forsvare kjøpet av speidel.  :help:
    Den begynner å bli en stund siden jeg smakte den selv, men jeg minnes å huske at den har en svak smak av fersken jeg ikke har smakt i andre wit før.
    Vil det fungere å tilsette litt fersken ekstrakt i en god wit oppskrift?

4. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har smakt denne selv, enormt mye smak av aprikos/fersken. Har en kompis som er helt vill etter denne. Så om noen har noen tips.

5. tiheia

tiheia
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg synes også denne var annerledes og veldig god. Er også på jakt etter en god klone oppskrift.

6. geokri

geokri
    Expand Collapse
    Registrert bruker

nå har jeg ikke sjekka opp kronenbourg så nøye.. men de andre 1664 ølene som er tilgjengelig i Norge er jo hybrider,
    så er vel ikke unaturlig om dette er en wit på lager gjær?

7. THaver

THaver
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Heisann! Jeg liker også denne veldig godt - er liksom litt annerledes enn de fleste andre wit'ene jeg har smakt... Googlet en del etter klone-oppskrift for en tid tilbake, og fant faktisk noe uten at jeg husker hvor. Har ikke forsøkt oppskriften selv, men det jeg noterte meg var at humlen er strisslespalt, malten er ca 50% pale, 40% hvete og 10% flaket hvete. Den skal visst også være tilsatt appelsinskall og korianderfrø. Av gjær ble det foreslått wlp400 eller wyeast 3711.

Har som sagt ikke kvalitetssjekket dette, og husker heller ikke hvor jeg fant infoen... Håper det uansett kan være til hjelp!  :)

8. amoe

amoe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen stalltips ang. hvor mye humle/koriander og app. skall?

9. OdinB

OdinB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har forsøkt å google på denne jeg også, for jeg har planlagt å brygge denne etterhvert. Fant en kort tråd her:(http://www.homebrewtalk.com/f12/kronenbourg-blanc-clone-attempt-408885/)

Der står det igrunn det THaver kommer med 50% pale osv...

Senere skrives det at:
    Antar det aldri blir et perfekt resulat, men det er jo gøy å prøve seg.

Espen Green liker dette.
  10. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en 30-års dag comming up. Kanskje brygge til den.

11. amoe

amoe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

For Speidel (20l) leser jeg det dit hen:

Totalt 6 kg malt:

3,2 kg Pale eller pils?
    2,2 kg hvete
    0,6 kg flaket hvete

Mesk :
    65 grader i 60 min

Humle:
    55 g Strisselspalt, 60 min kok.
    37 g Strisselspalt, 15 min kok.

krydder:
    45 g appelsinskall, 5 min kok
    15 g coriander, 5 min kok

Gjær:
    Wyeast 3711

Flere som har samme oppfatning, eller har jeg lest det feil (er forholdsvis fersk i gamet :) )

12. OdinB

OdinB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Amoe: Er det ikke humle ved 15 minutter også?

13. amoe

amoe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

obs... Er nå korrigert..

14. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kommer til å teste denne oppskriften:

Ingredients:
    ------------
    Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
    2,50 kg               Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain         1        56,1 %        
    1,50 kg               Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain         2        33,7 %        
    0,45 kg               Wheat, Flaked (3,2 EBC)                  Grain         3        10,2 %        
    35,00 g               Strisslespalt [4,00 %] - Boil 60,0 min   Hop           4        16,8 IBUs    
    35,00 g               Strisslespalt [4,00 %] - Boil 15,0 min   Hop           5        8,3 IBUs      
    1,00 Items            Servomyces (Boil 15,0 mins)              Other         6        -            
    0,50 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         7        -            
    25,00 g               Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 mins)       Spice         8        -            
    4,00 g                Coriander Seed (Boil 5,0 mins)           Spice         9        -            
    5,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 1,0 min         Hop           10       0,5 IBUs      
    5,00 g               Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Boil 1,0 mi Hop           11       0,6 IBUs      
    1,0 pkg               Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) [35 Yeast         12       -            
    5,00 g                Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days     Hop           13       0,0 IBUs      
    5,00 g                Mosaic (HBC 369) [12,25 %] - Dry Hop 7,0 Hop           14       0,0 IBUs      

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
    Total Grain Weight: 4,45 kg
    ----------------------------
    Name              Description                             Step Temperat Step Time    
    Protein Rest      Add 13,86 l of water at 59,0 C          55,0 C        30 min        
    Saccharification  Add -0,00 l of water and heat to 64,0 C 64,0 C        75 min        
    Mash Out          Heat to 76,0 C over 10 min              76,0 C        10 min        

Sparge: Fly sparge with 18,76 l water at 75,6 C

15. Eriki

Eriki
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Satser du på å få den ekstremt fruktige aromaen fra Mosaicen, Odland?

16. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Håper blenden av den og amarillo sammen med gjæren og sitrusen skal få til noe fruktig noe.

17. danielm

danielm
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har prøvd? Er selv på leting etter en blanc-clone. Hadde vært digg å fått til en!  ;D

18. Stian01

Stian01
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi venter i spenning på rapport fra Odland  :)

19. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jau. Den er på blokka. Men 2-3 brygg foran i køen.

20. Fredrik J

Fredrik J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sitter og drikker denne nå på Gardermoen, ettersom jeg leste denne tråden i går. Og daaaaaaaaamn så mye aprikos har jeg aldri smakt i et øl..

Del denne siden