Oppskrift på 1664 Blanc

Hei

Er også på jakt etter denne!

Noen kommer nærmere - Jeg gjorde et forsøk med Belgian Wit fra Brygg selv - kom ikke helt i mål for å si det sånn - men kjenner litt fruktsmak i denne.

Det jeg synes er spess med 1664 sin er at fruktsmaken vedvarer.

Følger med i spenning!
 
Sitter her med en flaske 1664 Blanc kjøpt på systembolaget. (jeg kan personlig bekrefte at dette er samme øl som blir servert på tapp i Norge, smaker helt likt).
Innholdsfortegnelsen sier:

Inneholder sulfit.
Ingredienser: Vatten, kornmalt, vetemalt, humle, glukossyrup, aromatiska smaksämnen, konserveringsmiddel (E223).

Den ganske ekstreme aprikosaromaen folk beskriver kan derimot mest sannsynlig tilegnes "aromatiska smaksämnen". Det er derfor ikke så veldig mye vi hjemmebryggere kan gjøre for å klone denne ølen, gitt, med mindre noen klarer å sette fingeren på hvilken aroma det er, og eventuelt skaffer noe slikt. :/
 
Tror jeg skal prøve meg på denne på nyåret, har også en kompis som er vill etter denne.
Men for aprikosen sin del, så har jeg om jeg ikke tar helt feil ei flaske med aprikos drinkmiks fra monin, som er som sukkerlake å rekne omtrent.
Alle sirupene deres kan like godt brukes i drinker, baking og ellers innen matlaging, så hadde uansett planer om ett eksperiment :D
 
Odd Kristian Wathne skrev:
Tror jeg skal prøve meg på denne på nyåret, har også en kompis som er vill etter denne.
Men for aprikosen sin del, så har jeg om jeg ikke tar helt feil ei flaske med aprikos drinkmiks fra monin, som er som sukkerlake å rekne omtrent.
Alle sirupene deres kan like godt brukes i drinker, baking og ellers innen matlaging, så hadde uansett planer om ett eksperiment :D

Hm. Kanskje det er veien å gå for å få til nok aprikossmak på øllet. Kom gjerne med oppdatering om hvordan resultatet utvikler seg. Jeg har noen andre øl som skal brygges før denne.

Spennende :biersmile:
 
Skjalg skrev:
Hm. Kanskje det er veien å gå for å få til nok aprikossmak på øllet. Kom gjerne med oppdatering om hvordan resultatet utvikler seg. Jeg har noen andre øl som skal brygges før denne.

Spennende :biersmile:

Får starte med å kjøpe noe av det lyseste ølet jeg finner som ikke koster noe særlig, og blande bittelitt sirup for å finne ut hvilken dosering jeg skal prøve på en batch :p
 
Vær varsom på at de fleste monin siruper inneholder konserveringsmiddel, og vil derfor drepe gjær o.l.
 
Forøvrig vil vel det meste av sukkeret i slike siruper være gjærbart (dersom konserveringsmidlet ikke tar knekken på gjæren), noe som kan forandre smaksinntrykket ganske mye hvis man bruker det i øl og lar det gjære ut.
 
Håper noen oppdaterer oss hvis de prøver å etterligne denne. Skal jeg brygge noe hveteøl så har jeg veldig lyst til å prøve meg på denne.
 
Laget en batch med utgangspunkt i Odland sin oppskrift. Men de hadde ikke riktige humler på bakkebrygg når jeg var der, og jeg var giret på å lage en batch. Ble derfor med crystal i stede for strisselspalt. Centennial og galaxy i stede for amarillo og mozaic. Så det blir muligens mer pasjonsfrukt og citrus enn fersken og citrus.

Den jobber iallefall godt nå. Blir nok prøvesmaking om 3 uker  :beershove:
 
Med sukker(som også er konserverende i høye konsentrasjoner) og konserveringsmiddel i den konsentrasjonen som er i flaska så holder den seg nok godt, men om du nå bruker feks 1 dl av dette på en 20L batch, så er det ikke sikkert at konserveringsmiddelet er konsentrert nok til å virke konserverende på batchen din. Dette blir en 1:200 fortynning av konserveringsmiddelet. Det kan man jo finne ut av ganske billig ved å lage en gjærstarter/testbrygg på 1 liter og tilsette 5mL av sirupen, som blir samme konsentrasjon som 1 dl på 20L. Da kan du også teste Gahr's innlegg om smaksendring også ved å smake på det etterpå. Kanskje maltekstrakt i testbrygget kan gi deg høy nok FG slik at søtsmaken fra sirup blir erstattet av maltsødme.
 
Noen som vil oversette/forenkle oppskriften til Odland for meg? Har ikke tenkt til å starte på den enda, men hadde vært kjekt og hatt den noenlunde klar og forståelig.
 
Litt usikker på hva du mener, men litt forenkling i skrivingen kan alltids fikses.

2,5 kg pilsnermalt (3,9EBC)
1,5 kg hvetemalt (3,9EBC)
0,45 kg flaket hvete (3,2EBC)

Koking/Humling
35gram Strisselspalt 4%  60 min
35gram Strisselspalt 4%  15 min
1pk Servomyces            15 min
0,5 ts gjærnæring          15 min
25 gram appelsinskall        5 min
4 gram korianderfrø        5 min
5 gram Amarillo 9%          1 min
5 gram Mozaic  12,5%      1 min

5 gram Amarillo  tørrhumle i ca 7 dager
5 gram Mozaic    tørrhumle i ca 7 dager

Gjær:
Belgian wit ale (whitelabs) WLP400


Mesking (stegmesking)
13,85 liter varmes til 59 grader (vil gi ca 55 grader mesketemp) 30 min
Varm til 64 grader                                                              75 min
Varm til 76 grader over 10 minutter

Fly sparge med 18,76 liter vann på 75,6 grader (selv brygger jeg med BIAB og gjorde som jeg bruker der)

Håper det var dette du var ute etter......
 
Da har blancen stått på flaske i en halv uke, og utålmodig som jeg er har jeg allerede prøvesmake.  :angel:

Førsteinntrykket er veldig bra, mye frukt mye smak.  Litt lite fersken (overdøvd av citrusen muligens).  Ser dog at jeg hadde det litt travelt /innslag feilskriving og ser at jeg hadde oppi 45g appelsin, noe som forklarer det litt unyanserte smaksbildet. 

Jeg kommer til å ta med en flaske eller to for å sammenligne med kronenbourg sin om en uke eller to.

Den ble godt mottatt av kona (som bestilte den)  :skitbra:
 
Tilbake
Topp