Tips ang. kjøp av magnetrører

Jeg brygger med en Speidel 20.

Så det blir normalt en starter på 1,4-1,8 liter

Men har prøvd å kjøre en starter på 3,5 liter i en 5 liter kolbe - og det funket greit - var i forbindelse med Barly Wine prosjekt
 
Oki, takker for svar! Skal først prøve å lage egen, men greit å vite at man ikke må ut med flere tusen vist det ikke funker!
 
Sant det!

Er ikke tvil om at det finnes mange bra rørere der ut - men denne holder til mitt bruk.

Si fra hvis du skal bestille derfra - så kan vi ta en bestille sammen - skal ha litt annet der jeg også men det kommer ikke opp i minsteprisen (ennå)

//Tor
 
http://www.olbrygging.no/products/magnetrrer

Er det noen som har erfaringer med denne magnetrøreren? Det står mellom denne og KPT sin økonomi-modell.

Har brukt denne fra ølbrygging en god stund nå, og den virker veldig bra. Kommer selvsagt an på hvor store startere du skal kjøre.
Jeg kjører for det meste 2 og 3 litere og til det funker den i hvert fall veldig bra. Kan sikkert kjøre større, men det har jeg ikke prøvd selv.
 
Oki, takker for svar! Skal først prøve å lage egen, men greit å vite at man ikke må ut med flere tusen vist det ikke funker!

Har bestilt inn til å bygge en egen basert på denne
http://rydebacksbryggeri.blogspot.se/2013/09/diy-magnetomrorare.html

Jeg har da også kjøpt en av/på bryter slik at den ikke starter med engang man setter i støpsel.

Deler fra dx.com til under 200,- og så må jeg få karret meg til IKEA å få kjøpt skålen.
Så da ender jeg vel opp på 240,- uten magnetstav til å ha i kolben.
 
Vurderer magnetrører fra Bryggselv, men lurer på størrelse på Erlenmeyerkolben. Lager nok maks 25 liter og OG 1,064 en god stund fremover. Hittil flest rundt 20 liter og OG 1,050-1,054. Holder da 2000 ml eller 3000 ml i massevis, eller bør jeg gå for 5000 ml «just in case»?

Edit: Blir også mest ale, tror jeg.
 
For den som vil bygge selv er det enkleste å få tak i en strømforsyning fra en gammel pc. Fest et par harddisk-magneter på vifta, noen små avstandsputer i gummi på toppen og koble sammen grønn og svart ledning and off you go. Rører lett 5 liter erlenmeyer.

Et par rørepinner med teflonbelegg til 40 kroner på ebay er eneste kostnad.
 

Vedlegg

  • rører.jpg
    rører.jpg
    35,7 KB · Sett: 238
Vurderer magnetrører fra Bryggselv, men lurer på størrelse på Erlenmeyerkolben. Lager nok maks 25 liter og OG 1,064 en god stund fremover. Hittil flest rundt 20 liter og OG 1,050-1,054. Holder da 2000 ml eller 3000 ml i massevis, eller bør jeg gå for 5000 ml «just in case»?

Edit: Blir også mest ale, tror jeg.

Jeg bruker en på tre liter. Beregner da starter til 18 liter og velger hybrid på kalkulatoren (brygger 22 liters batcher målt som volum i gryta etter kok). Har brygget med OG på midten av 60-tallet. Dersom du brygger noe større batcher enn meg, og kanskje bruker litt gammel gjær en gang, så kan det kanskje være greit med en 5 liters kolbe? Du kan jo bare gjøre en simulering i mr. Malty og teste for å se hvor stor kolbe du trenger. Mest sannsynlig vil 3 liter være ok.
 
Jeg hadde glatt gått for 5 liters kolben. Behagelig når du først vil lage en lager.

Forøvrig så vil jeg "advare" folket mot vifter fra fractal design hvis man først skal lage en selv. Disse er designet mtp lav støy og bruker kulelagere med veldig lav motstand og har effektive vifteblader, så de har ikke særlig kraft. De snurrer greit nok på egen hånd men hvis de får litt motstand så sliter de litt.
 
Tilbake
Topp