Beer Brew 30 v3 kontinuerlig resirkulering

Hei,

Vi er rimelig nybegynnere innen ølbrygging, og har gått til anskaffelse av en 3 generasjons Beer Brew 30. Foreløpig har det gått greit, men får lavere utbytte en vi hadde håpet på.

Spørsmålet er om prosessen vår er optimal?

Vi varmer opp meskevannet til ca 5 grader høyere enn ønsket mesketemp, og tilsetter malt mens vi rører. Kobler så på pumpa, og lar denne resirkulere kontinuerlig gjennom hele lesningen. Mesker da i 90 min. Har ikke mesket ut på noen av brygga enda.
Så varmer vi opp skyllevann til ca 80 grader, hever meskekaret opp fra BB og skyller forsiktig med litt og litt vann.

Deretter er tut og kjør med kok og nedkjøling.

Hva mener dere? Skal pumpa kjøre kontinuerlig ved mesking, eller får vi høyere utbytte av å la den stå i ro under mesking, og deretter kjøre utmesking på noe høyere temp mens vi resirkulerer?
 
Sjekk malingsgrad på maltet, 1.2-1.5mm skal være ok for bb30. Kjør kontinuerlig pumpe under mesk, bedre temp da. Men husk også å røre noen ganger under meskingen. Jeg rører godt opp flere ganger og lar den stå stille de siste 30 min for at maltsengen skal sette seg før skylling.
Skylling og utbytte er et eget kapittel.:eek:
 
For "vanlig" øl. Mesk inn med ca 20 liter vann. Mesk i 20 minutter. Det er nok. Sirkuler hele tiden og rør opp mesken med jevne mellomrom. Ikke rør på utmesk for klarere vørter. Kjør en utmesk på ca77ish grader 5 -10min
Spyl med ca 20 l vann på 78gr til maksmerket. Dette gir effektivitet på 72% +/- 1% hos meg. Om det er høyt eller lavt er i utgangspunktet uinteressant. Det er bare å justere oppskriften. Siste batch nå så traff jeg blink på innmesk temp. Blink på preboil gravity. Blink på OG. Blink på FG(god kontroll på gjærtemp og o2). Da kjenner en utstyret og har kontroll.

Typed with thumbs.
 
Sist redigert:
For "vanlig" øl. Mesk inn med ca 20 liter vann. Mesk i 20 minutter. Det er nok. Sirkuler hele tiden og rør opp mesken med jevne mellomrom. Ikke rør på utmesk for klarere vørter. Kjør en utmesk på ca77ish grader 5 -10min
Spyl med ca 20 l vann på 78gr til maksmerket. Dette gir effektivitet på 72% +/- 1%. Om det er høyt eller lavt er i utgangspunktet uinteressant. Det er bare å justere oppskriften. Siste batch nå så traff jeg blink på innmesk temp. Blink på preboil gravity. Blink på OG. Blink på FG(god kontroll på gjærtemp og o2). Da kjenner en utstyret og har kontroll.

Typed with thumbs.
20 min mesk syns jeg høres lite ut..
 
Takker for svar :)

Vi har kjørt kontinuerlig resirkulering ved hjelp av pumpa på våre brygg hittil, og får konstant for lav OG (i forhold til oppskrift).

Har lest her på forumet (og i bruksanvisningen) at malten bør stå i ro uten resirkulering under meskingen, og at man heller skal resirkulere under utmesking. Burde dette egentlig ha noe å si?
 
Om du får konstant for lav OG i forhold til oppskrift, er det oppskrifta det er noe galt med og ikke utstyret.

Typed with thumbs.
 
Da må du bare skalere oppskriftene til å gjenspeile effektiviteten på ditt oppsett.
Har gjort dette i BeerSmith, og skal da treffe OG ifølge BS når skalering er gjort.

Tror neste gang jeg mesker at jeg lar det stå i ro etter at jeg rørt godt og sirkulert noe væske. Deretter mesker jeg ut mens pumpa går til vørteren blir klar. Satser på at det blir bedre
 
Hvilken SG har du tatt utgangspunkt i da? preboil eller postboil? Jeg har funnet det lettere å bare bruke postboil da det er lettere å feilmåle preboil.

Men, hvis du har skalert, og fortsatt gang på gang havner lavere på OG, så virker det som om du har skalert feil?
 
Hvilken SG har du tatt utgangspunkt i da? preboil eller postboil? Jeg har funnet det lettere å bare bruke postboil da det er lettere å feilmåle preboil.

Men, hvis du har skalert, og fortsatt gang på gang havner lavere på OG, så virker det som om du har skalert feil?
Vi måler alltid SG både preboil og postboil. Det rare her er at på siste brygg så fikk vi 1.067 preboil, og 1.061 postboil (altså ferdig vørter til gjæring, eller OG). Dette skal da strengt tatt være umulig, så jeg tror den skyldige her må være vår mangelfulle måling. Jeg har sjekka hydrometeret, og det skal være riktig kalibrert. Feilen tipper jeg ligger i at vi målte SG i varm vørter (preboil), og korrigerte for temperaturen i BeerSmith. Dette tror jeg er i beste tilfelle et guesstimat, som nok har ført til feil måling før koking. Vi skal teste SG både med refraktometer og hydrometer (med riktig temp denne gang) på neste brygg, og håper det vil føre til at vi kommer nærmere sannheten. :(
 
Om du får konstant for lav OG i forhold til oppskrift, er det oppskrifta det er noe galt med og ikke utstyret.

Typed with thumbs.
Ja, men jeg tipper feilen dessverre ligger hos oss ;) Vi har nok ikke gjennomført målingene korrekt tipper jeg, og målt SG i varm vørter, og korrigert for temperaturen i BeerSmith. Dette er visstnok svært mangelfullt såvidt jeg forstår. Vi får teste i riktig temperatur neste gang, og dobbelsjekke både pre- og postboil mot refraktometeret også.

Takk for innspill uansett :)
 
En får fort en ganske klar lagdeling av vørter etter skylling. Tynn/lett på toppen. Om en ikke blander vørteren skikkelig så blir måleresultatene hinsides.. Mulig årsak?

Typed with thumbs.
 
En får fort en ganske klar lagdeling av vørter etter skylling. Tynn/lett på toppen. Om en ikke blander vørteren skikkelig så blir måleresultatene hinsides.. Mulig årsak?

Typed with thumbs.
Ja, på neste brygg så vil vi også sørge for å røre godt i vørteren før vi tar en måling. Vi var ikke klar over at lagdeling kan forekomme. Men, vi lærer iallefall noe nytt ved hvert brygg :)
 
For "vanlig" øl. Mesk inn med ca 20 liter vann. Mesk i 20 minutter. Det er nok. Sirkuler hele tiden og rør opp mesken med jevne mellomrom. Ikke rør på utmesk for klarere vørter. Kjør en utmesk på ca77ish grader 5 -10min
Spyl med ca 20 l vann på 78gr til maksmerket. Dette gir effektivitet på 72% +/- 1% hos meg. Om det er høyt eller lavt er i utgangspunktet uinteressant. Det er bare å justere oppskriften. Siste batch nå så traff jeg blink på innmesk temp. Blink på preboil gravity. Blink på OG. Blink på FG(god kontroll på gjærtemp og o2). Da kjenner en utstyret og har kontroll.

Typed with thumbs.
hei
du skriver at du traff blink med innmesk temp. Bruker du en ekstern regulator? Min erfaring med bb30v3 er at termostaten har en hystetese på mer enn 5 grd. ( opplevde ca 8 grder mellom ut og innkopling på innebygd display).
 
Ja jeg gjør det. Mer konkret. Jeg bruker raspibrew med temp sensor i sirkuleringssløyfa. Jeg fordeler også vørteren på utsiden og innsiden av maltrøret utenom når jeg stepper opp. Da kjører jeg alt i maltrøret. Jeg har egentlig helt orginal BB2 men har aldri brukt den innebygde termostaten. For meg er det en gryte m varmeelement, og det funker bra.

Typed with thumbs.
 
Tilbake
Topp