Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Hva som er ideell temperatur under groingen er jeg usikker på og vil avhenge av kornsorten du velger. Det tradisjonelle har nok vært såkalt kaldgroing i diverse hus uten varme - gjerne i kjellere i den kalde årstiden. Slik groing kan ta en uke. Selv bruker jeg å sette på termostatstyrt varme under groingen. Jeg prøver å ligge på 16-18 grader i rommet. Det utvikles sterk varme i kornet under groingen, så temperaturen der vil tidvis ligge noe høyere. Blant annet på grunn av dette er det viktig å snu og vende kornet ofte. Viktig også at det ligger luftig og ikke for tykt. Da vil det fort bli ujevn temperatur og dermed ujevn groing. Jeg bruker å la det ligge i ca 4 døgn, men man må være forberedt slik at man kan ta det når det er ferdig.
 
En liten testfyring i dag. God trekk og tilsynelatende god spredning på varmen. Dette tror jeg blir bra
 
Det kan bli varmt. Alt for varmt. Det er en grunn til at såinnhus tradisjonelt bygges på god avstand til resten av bygningsmassen. Jeg har tørket i mange såinnhus, men aldri gjort systematiske målinger. Dette vil jeg start med nå som jeg har eget hus. Jeg bruker fingrene. Så lenge du kan grave fingrene ned i kornet og hvile de på karmen er du på sikker side. Når det begynner å knitre og smelle i karmen bør du roe ned. God å effektiv tørking handler mer om god trekk enn høy varme og
 
Da har to av fire støtter til takutstikk kommet på plass. Inne i såinnhuset ligger 180 kg, snart ferdiggrodd Tiril på grokarmen. Blir tørking fra i morgen kveld eller onsdag morgen
 
Da er vi endelig i mål og i gang med melting og tørking. Dette blir til batch 4. med Alstadberger som brygges på mandag. Dette var stas!
 
Tørkinga ble avsluttet i dag formiddag. En hjemmebrygget brown ale og belgisk blond sammen med storfint besøk var en verdig avrunding. To ølskribenter fra Canada la turen innom. Martin Thibault skriver blant annet for Beer Connoisseur Magazine. Med var også ølblogger Lars Marius Garshol og Jørn Anderssen fra Klostergården håndbryggeri. Vi besøkte også et såinnhus hos en nabo som ble bygd i 1830 og som fortsatt er i bruk
 
Hvor varmt kan/ bør det bli?.
Jeg gjorde endel målinger ved siste tørking. Temperaturen ligger i området 40 - 45 grader. Unntaksvis opp i 50. Da er termometeret satt direkte på trebordene i bunn på karmen. Dette er med andre ord maksimaltemperaturer. Det blir noe varmere rett over kjerringa (fyrrommet) enn ved kantene på karmen. Der er det til gjengjeld noe bedre trekk
 
Tilbake
Topp