1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

En tråd i 'Utstyr' startet av Roarsa, 26 Sep 2011.

1. Brede

Brede
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Kjempeflott :) Håper å få smake en gang :)

2. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Endelig litt innomhus arbeid. Murer såinn

Vedlagte filer:

3. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Det begynner å ta form. Når kan du begynne med melting og tørking tror du?

4. sunhai76

sunhai76
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, fin omn! Eg har ei liknande kjelringomn og skal til å bryggje på den for fyrste gong.
    Eg har og to kjeler som liknar på din, som eg trudde var kobber, men på innsida er den ikkje kobberfarga, og eg lurer på om den kan vere fortinna eller noko?
    Har du same stålaktige farge inni din, eller er den av kobber tvers igjennom?

5. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holder fortsatt på med muring og håper å bli ferdig i helga. Har det meste klart nå, men mangler litt. Har vært i tenkeboksen på hvordan jeg skal utforme kjerring og fyrrom, men valget har nå falt på stål framfor teglstein. Må prøve å skaffe noe mer billig brom før jeg går i gang. Selve karmen håper jeg går raskt når muring er ferdig. Har bestilt blekk til takgjennomføring. Skal lafte utvendig murpipe, men det blir mulig å tørke før den blir ferdig. Torvtak, et vindu til og pyntestokker til takutstikk kan også vente. Grokarm må imidlertid på plass. Denne blir inne i såinnhuset og nedfellbar. Går ting greit bør første tørking skje tidlig i juni. Det er ting som tyder på at vi må i gang så fort som mulig for å skaffe malt til å brygge mer Alstadberger

De fleste kobberkjeler er fortinnet på innsiden. I det minste i forbindelse med flensen som passer inn i ringene på kjelringovnen. Disse kobberkjelene må for all del ikke tørrkoke. Da smelter fortinningen og de kan bli ødelagt

6. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holder på. Et raskt overslag tilsier 12675 hull før 3' bordene som utgjør bunn i karmen er ferdig. Håper de drakk med andakt før i tiden, da de kun hadde håndtvinger til å borre med. Alastadberger kommer på polet 2.mai :)

Vedlagte filer:

7. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her kunngjøres en liten hemmelighet. Vi skal selvsagt lafte pipe rundt, men litt blekk for å holde tett er ikke dumt

Vedlagte filer:

8. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er karmen ferdig, og det har blitt hull i taket

Vedlagte filer:

9. Kristoffer J

Kristoffer J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilke pol har fått alstadberger i dag?

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

10. fmandal

fmandal
    Expand Collapse
    Moderator

Gikk fort unna på Stjørdal, i alle fall: http://www.t-a.no/nyheter/article9610885.ece#.U2UE7pMazCQ

11. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi leverte nye 120 flasker i dag, men de forsvant fort, så nå er det tomt igjen. Vinmonopolet på Stjørdal har bestilt mer og vi prøver å levere på mandag. Usikker på hvilke andre pol som har bestilt. Skal poste svar så fort jeg vet. En ting er i allefall sikkert, nå må såinnhuset bli ferdig. Håper jeg kan malte slik at vi får brygget nytt i løpet av mai

12. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Polet på Levanger har fått 24 flasker. Ellers har ingen andre pol bestilt foreløpig

13. Jogeir

Jogeir
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var heldig og fikk tak i noen flasker på polet på Stjørdal idag. Det er en meget god øl. Passe mye røyksmak til å være Stjørdalsøl og en veldig ren og fin smak.
    Har prøvd meg  på en øl med samme oppskrift, men ser at meltinga har mye og si for sluttresultatet.
    Nå er det 4 så langt jeg kan telle kommersielt tilgjengelige øl med Stjørdalsmalt. Det er moro. Moderne håndverksøl møter tusen år gammel tradisjon

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

14. fmandal

fmandal
    Expand Collapse
    Moderator

Er ølet tilgjengelig i bestillingsutvalget for oss som ikke frekventerer polene på Størdal og Levanger? Fant det ikke på nettsidene.

15. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da er de siste 240 flaskene bestilt av polet på Stjørdal. Det blir trolig ny brygging i månedsskiftet mai- juni. Vi har fortsatt noen keykegs igjen. Ølet er på tilleggslista. Denne er kun tilgjengelig for selve polene. Det er med andre ord butikksjefene som må bestille. Gjerne etter påtrykk fra kunder selvfølgelig. Artig med positive tilbakemeldinger :)

16. vegarpl

vegarpl
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fikk dere bestilling fra polet på City Syd?
    de sa de la inn bestilling ihvertfall

17. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sjekket med Jørn, og han hadde ikke registrert noen bestilling derifra nei. Kun Levanger og Stjørdal

18. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det har kommet inn endel bestillinger nå. Også fra ulike Vinmonopol. Desverre er vi tom. Jeg satser på å tørke et nytt parti i slutten av måneden. Planen er å legge i bløtt 180 kg neste onsdag. Ny bryggedato er foreløpig 2 juni. Kjærringa ble installert i går og det blir testfyring mot helga

19. Roarsa

Roarsa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da var også grokarmen ferdig. Silbunn med spalter for god lufting. Karmen kan slås opp inntil veggen når jeg skal fyre opp og tørke

20. Jogeir

Jogeir
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken temperatur er ideell under groing? Har du varme på ved groing om vinteren,

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Del denne siden