Lars Erik skrev:Imponerende. Dette blir interessant å høre fremover. Det ser jo skikkelig bra ut. Hvis det er andre her inne som tenker å malte selv kan jeg tipse om typen Olsok til malting. dvs til pils i allefall. brukte det til eget bryllupsøl. ble rett og slett meget vellykket. Er misunnelig på ovnen
Jeg har og hørt at Olsok skal kunne brukes, men ved dyrkningsforsøk med tanke på malting her i skjåk ble den forkastet tilfordel for Saana. Olsok er en 6rader og har således potensielt høy ensym styrke, men kan ha andre egenskaper som gjør den mindre egnet til mange typer malt. Jeg har selv litt Olsok til opp formering og skal gjøre noen malting og dyrknings forsøk med den og andre sorter i åra som kommer. De andre sortene jeg har er: malt bygg 2rader: Domen, Saana, Meltan, Mentor, Opal ABED, Brewers choice og Brewster. Bygg 6rader: Olsok og en 6 rader funnet i domen åkeren. Jeg skal og oppformere en purpur hvete med tanke på malting, pluss som nevnt tidligre svedje rug, Dala lanthvete, godtlans emmer og spelt. det blir en del å holde styr på men kansje det går an å finne noen sorter som egner seg både for dyrking i norge og malting/brygging.