Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Lars Erik skrev:
Imponerende. Dette blir interessant å høre fremover. Det ser jo skikkelig bra ut. Hvis det er andre her inne som tenker å malte selv kan jeg tipse om typen Olsok til malting. dvs til pils i allefall. brukte det til eget bryllupsøl. ble rett og slett meget vellykket. Er misunnelig på ovnen :)

Jeg har og hørt at Olsok skal kunne brukes, men ved dyrkningsforsøk med tanke på malting her i skjåk ble den forkastet tilfordel for Saana. Olsok er en 6rader og har således potensielt høy ensym styrke, men kan ha andre egenskaper som gjør den mindre egnet til mange typer malt. Jeg har selv litt Olsok til opp formering og skal gjøre noen malting og dyrknings forsøk med den og andre sorter i åra som kommer. De andre sortene jeg har er: malt bygg 2rader: Domen, Saana, Meltan, Mentor, Opal ABED, Brewers choice og Brewster. Bygg 6rader: Olsok og en 6 rader funnet i domen åkeren. Jeg skal og oppformere en purpur hvete med tanke på malting, pluss som nevnt tidligre svedje rug, Dala lanthvete, godtlans emmer og spelt. det blir en del å holde styr på men kansje det går an å finne noen sorter som egner seg både for dyrking i norge og malting/brygging.
 
Det er trolig mye kunnskap omkring ulike sorter og deres egenskaper på bygdene her i Stjørdal, men desverre tror jeg det er fint lite som er satt i system, evaluert og dokumentert. Derfor er det svært gledelig at noen tar opp hansken og gjør skikkelige forsøk/undersøkelser. Jeg kan love mange mål hos flere gårdbrukere her omkring hvis du kan dokumentere enkelte sorters fortreffeliget. Når såinnhuset her er ferdig så har du stående invitasjon  ;D
 
Da er jeg velberget hjemme igjen etter deltagelse på juleøl NM på Tautra. Et fortreffelig arrangement med veldig mange trivelige og kunnskapsrike bryggere. Maltet som er beskrevet lenger opp i tråden, samt oppskriften på Alstadberg India Pale Stjørdalsale slo an og vant faktisk 1. premie i konkurransen publikumsfavoritten. Kjempeartig at dette tadisjonsbrygget med en litt original vri ble likt av såpass trente ganer. Premien var et 9 liters Corneliusfat, 50kg palemalt og 2000,- i gavekort hos hovedsponsor Petit - ikke dårlig!
Dette var inspirerende i det viderre arbeidet med å få opp såinnhuset.
 
Roarsa skrev:
Da er jeg velberget hjemme igjen etter deltagelse på juleøl NM på Tautra. Et fortreffelig arrangement med veldig mange trivelige og kunnskapsrike bryggere. Maltet som er beskrevet lenger opp i tråden, samt oppskriften på Alstadberg India Pale Stjørdalsale slo an og vant faktisk 1. premie i konkurransen publikumsfavoritten. Kjempeartig at dette tadisjonsbrygget med en litt original vri ble likt av såpass trente ganer. Premien var et 9 liters Corneliusfat, 50kg palemalt og 2000,- i gavekort hos hovedsponsor Petit - ikke dårlig!
Dette var inspirerende i det viderre arbeidet med å få opp såinnhuset.

Det var et godt øl og en strålende fest :skitbra:
 
Takk for det. Særskilt god jul var også snaskens ;D

Legger ved et bilde av Stjørdalsipaen
 

Vedlegg

  • AIPSA.jpg
    AIPSA.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.232
Fram til laftingen begynner neste vinter så blir det endel off topic her, men det håper jeg dere bærer over med.
Tradisjon tro så arrangerer vi også i år juleølsmaking 2. juledag. Dette er et veldig uformelt arrangement som er åpent for alle og vi har ingen kåring. Smakingen foregår rundt bålet utendørs hvis været tillater det eller inne i en spikerlavvo hvis det blir for utrivelig ute. Denne smakingen er relativt ung og favner kun bygda Skatval i Stjørdal kommune. I år håper vi å passere 20 ulike brygg.
Vedlagt er invitasjon som blir distribuert lokalt. I år satser vi også på forhåndsomtale i avisa. Kommer tilbake til den.
 

Vedlegg

  • Ølsmaking 2011.pdf
    529,1 KB · Sett: 111
Øl kan gjerne nytes utendørs. I den kalde årstid kan imidlertid dette være en utfordring. Mange her inne er langt framme når det gjeder å utvikle nytt utstyr. Denne oppfinnelsen står ikke tilbake for noen  ;D Med en slik på hver hand er du ikke i stand til å gjøre særlig mye annet enn å drikke øl

Mønster kan skaffes på husfliden i Stjørdal. Vamsegarn og to tovingsrunder er å foretrekke
 

Vedlegg

  • ølvott.jpg
    ølvott.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.783
Utrolig !  Genialt !  :ilike:

... men man må ha disse på begge hendene, ellers kan man fristes til å gjøre noe annet.... eller?
 
Det vært lite aktivitet i denne tråden en stund, men nå er vi i gang med laftingen. Har snart ferdig ei flo nå. Bilder av dette kommer etterhvert.
Har i kveld vært på såinnhusbesøk der det meltes og tørkes for fullt. Hadde med en journalist fra adressa som er i ferd med å lage en sak om tradisjonsbrygging i Stjørdal.

Legger ved noen bilder
 

Vedlegg

  • Det damper fra karmen.jpg
    Det damper fra karmen.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.508
  • Inspeksjon over karmen.jpg
    Inspeksjon over karmen.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.524
  • Fyring i kjærringa.jpg
    Fyring i kjærringa.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.527
Da er vi godt i gang med laftinga. Tre ringer er på plass og stokker til ny ring er snart ferdig høvlet. Bygget blir på omlag 4X4m. Det blir et relativt stort takutstikk. Det er ubehagelig å sitte inne hele tiden under fyringa, så da kan man sitte tørt ute og ha tørr lagringsplass til veden. Jeg har ikke detaljplanene til selve såinn enda, men det skal være mulig å gå rundt på tre sider. Jeg vil prøve å utnytte golvplassen såpass at jeg også kan legge kornet til groing inne i såinnhuset
 

Vedlegg

  • Lafting av såinnhus_1.jpg
    Lafting av såinnhus_1.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.419
  • Lafting av såinnhus_2.jpg
    Lafting av såinnhus_2.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.426
Det går ikke fort, men har skrudd opp tempoet litt nå. Målet er å være ferdig med kassen til påske
 

Vedlegg

  • Såinnhus 06.02.13.jpg
    Såinnhus 06.02.13.jpg
    1,5 MB · Sett: 1.237
Det går framover. Mangler nå 6 stokker inklusive de lange raftstokkene. Kun tre stokker igjen å høvle pluss rundstokkene i taket.
 

Vedlegg

  • Lafting 11.03.13.jpg
    Lafting 11.03.13.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.071
Tilbake
Topp