Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Etter å ha drømt om å bygge såinnhus i flere år er jeg nå endelig i gang. Målet er å tørke maltet til juleølet 2013

Tømmeret er hugget og saget, og to floer er foreløpig laftet. Resten av laftingen vil ikke komme i gang før neste vinter. Såinnhuset skal laftes i 6' furu og blir på omlag 20m2. Tomten er bestemt og blir like ved mastu, der jeg nå brygger.
 

Vedlegg

  • Såinnhus på henger.jpg
    Såinnhus på henger.jpg
    29,5 KB · Sett: 2.280
  • Såinnhus losset.jpg
    Såinnhus losset.jpg
    28,4 KB · Sett: 2.267
Selv om ikke eget såinnhus er på plass, så er det mulig å tyvstarte. Lørdag la vi i bløtt og i helga blir det tørking
 

Vedlegg

  • malt lagt i bløtt.jpg
    malt lagt i bløtt.jpg
    21,4 KB · Sett: 2.227
I går ble vannet tappet av og kornet bredt utover ei isoporseng. I dag har de første kvitspirene begynt å vise seg. Det er kaldt i været, så vi har lagt det tykt og venter på at vi skal få litt varmgang.
 

Vedlegg

  • korn til groing.jpg
    korn til groing.jpg
    27,7 KB · Sett: 2.118
Roarsa skrev:
I går ble vannet tappet av og kornet bredt utover ei isoporseng. I dag har de første kvitspirene begynt å vise seg. Det er kaldt i været, så vi har lagt det tykt og venter på at vi skal få litt varmgang.

Når malteriet er ferdig, hvilke volum skal du malte da?, mest for eget bruk, eller også for salg?
(blir dette tradisjonsmalt med røyk?)
 
Vi startet med 120 kg frøkorn. Sluttvekt blir ikke veldig ulikt. Vi skal tørke på tradisjonelt vis i såinnhus med gråorved til helga og det er plass til ca 120 kg på karmen. Dette er til eget bruk ja. Vi selger ikke noe, men tradisjonelt har vi utvekslet og gitt bort endel til nabobryggere
 
Jeg kan litt, men min far er flink og vil fungere som bas. En nabo som allerede har laftet såinnhus vil nok heller ikke klare å holde fingrene av fatet. Dette blir trivelig arbeid i vintermørket.

Håper etter hvert å dele noen tanker og ideer med dere i denne tråden før endelig løsning er meislet ut. Det er jo tross alt litt tid fram til tømmerbila og medraget skal i gang  :)
 
Kornet vi har brukt denne gangen har vi kun testet en gang før, og det med godt resultat. Det er en toradsbygg som heter Matje. Dette ble importert fra Sverige for tre år siden , da det var dårlig tilgang på såkorn her. Kornet er renset og ser veldig fint ut. Det var lite grønnkorn og hvert enkelt korn er stort.
 
Er Matje malt bygg?
Jeg måtte lete hardt og lenge før jeg fant en maltbygg sort her i norge, før jeg fikk tak i en gammel norsk sort kalt Domen og en finsk sort kaldt Saana. Jeg dyrket begge i kjøkkenhagen i år og skal gjøre et maltings forsøk side om side til våren. Det er to ganske forskjellige korn på åkeren, Domen er blandet med flere "fenotyper" og ganske høy og jeg finner en andel 6 rader i feldtet. saana er kortere og ganske ensartet, men har nok litt større avling. Jeg lurer på hvor mye kornet preger den ferdige malten? eller er det formange variabler under malting og tørking/risting til å kunne si at korn sorten har noe å si for smak?

Jeg er og misunnelig på ditt fremtidige såinnhus, må overtale fattern til å bygge no slikt på familie gården (som jeg har odel på). men jeg kunne og tengt meg et brygger hus slik det er på gården jeg vokste opp på (gården til bestefars bror). der kunne jeg ha brygga, salta, bakt, sylta, røkt......... :sikle :namnam: :biersmile:

Er spent på å se det ferdige huset, dette er interesangt.
tar dere av litt grøn-malt og lager krystall/karamel malt eller blir det bare en base malt?
 
Matje er bygg ja. Saana har vært veldig populær her i disktriktet og har et rykte for å gi et høyt utbytte, men at det har lett for å brenne sseg slik at det må tørkes forsiktig. Jeg har ikke hørt om noen som har fått tak i Saana de senere år, men muligens blir det dyrket for maltproduksjon i dalføret enda. Jeg er usikker på hvor mye kornsorten vil påvirke smaket av det ferdige ølet. JEg har ikke nok erfaring til å si noe sikkert, men at utbyttet kan bli ulikt er jeg ganske sikker på. Her er det selvsagt også vesentlig at man tørker på riktig tidspunkt i groinga. Vi liker store ensartede korn som ved riktig behandling gir jevn groing. Vi prøver å tørke når rotskuddet (ålen) har krøpet to tredjedeler gjennom, men her er det like mange regler som det er meltere har jeg inntrykk av. Vi lager kun et enkelt basismalt når vi melter og tørker ja.
Veldig morsom å høre at det er flere som lager egen malt. Her kan vi utveksle erfaringer  :)

Som jeg nevnte tidligere i tråden skuller vi tørke i helga. Groinga gikk senere enn vi forventet, så vi fikk ikke startet før i dag. Vi fyrte da kun litt for å få varme, men ikke nok til at groinga stopper. Vi fortsetter i morgen tidlig.

Melting og tørking er ingen uvanlig aktivitet i Stjørdalsdalføret. Det er manga aktive fordelt på mange såinnhus. Aktiviteten har tidligere medført såpass mange falske brannmeldinger at det nå er obligatorisk å varsle tårnet på Værnes lufthavn før tørkinga starter
 

Vedlegg

  • såinnhus.jpg
    såinnhus.jpg
    30,1 KB · Sett: 1.972
  • Varsling før fyring.jpg
    Varsling før fyring.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.999
  • fyring i kjærringa.jpg
    fyring i kjærringa.jpg
    20,7 KB · Sett: 1.969
Jeg mente om Matje er klasifisert som malt bygg, imotsening til for bygg eller mat bygg. Malt bygg sorter har lavere protein potensiale og andre egenskaper som gjør at kornet kan ha et større vørter utbytte og er bedre egnet som malt en forbygg sortene (som alle sortene på såkorn lista for tiden). Saana har gått ut av såkorn lista og er ikke å få kjøpt som såkorn lengre. jeg fikk mitt korn fra bioforsk på apellsvold for oppformering og har nå ca 10-15 kilo av saana (kornet er høsta som nek og er ikke tresket enda)

Du sier Saana tåler lite varme da er kansje Domen bedre til enkelte maltings metoder, den har rykte på seg for å tåle mye varme, den skal vistnok stamme fra korn skog finnene i finskogen brukte. De tørket alt kornet sitt med ganske høy varme, og kornet ble og sådd i varm jord i såkalte svi bruk. de var kjent for sitt meget gode kornkvalitet og sine store avlinger serlig var de kjent for rugen de dyrket.

sen groing kan vere en fordel så lenge det ikke setter seg mugg (fusaium osv..) lang groing 7-12 dager er vanlig i gluvmalting, og langsom (og gjevn) groing kan øke ensym styrken og kvaliteten til malten. Det høres ut som dere lager noe tilsvarende pilsner malt(ca 3/4 deler av kornets lengde), selv fåretrekker jeg å gro litt lengre for å lage pale ale malt(ca 5/6 av kornets lengde)

Lar dere malten få mye røyksmak? eventuelt vordan minsker man røyksmaken når man tørker med røyk eller varmluft fra kull/bål?

ps. jeg malter også rug, hvete og gamle kornsorter som emmer og spelt men all min malting gjøres foreløbig med rundt 5-10 kilo korn av gangen
 
Ja, selvsagt var det det du mente  ::) Jeg har faktisk ikke peiling hvorvidt det er et malt bygg.
Som regel bruker 7 dager groing å være nok på sommeren, og det er stort sett da vi melter. Ingen bombe forsåvidt at det tok lenger tid nå, men hadde vi fått varme i det litt tidligere kunne vi ha framskyndet prosessen noe ved å pakke det inn i et teppe. Jeg har en mistanke om at mye av den tradisjonelle maltproduksjonen har vært veldig fokusert på å gi et malt som potensielt kan gi høyt utbytte, eller gi fra seg mye søtstoff som det sies lokalt. Det ikke lenge siden både korn og malt var mangelvare og dyrebart på de fleste gårder. Det har nok dessuten vært lite eksperimentering både under groing og tørking. Tradisjonelt tørker man 80-150 kilo når man først melter. Det blir ikke mindre jobb, selv om man reduserer til 10 kilo med "vårt oppsett".

Jeg er usikker på hvordan man kan regulere hvor mye røyksmak malten får ved tørking på såinn, men sammenlignet med kommersielt røykmalt er dette helt klart mildt. Trasisjonelt stjørdalsøl lages jo med 100 prosent røykmalt. Jeg har dessuten aldri hørt om eksperimentering med andre vedsorter enn gråor.
 
Tørkingen gikk veldig bra og det ferdige produktet skal snart brukes i en imperial stout, samt i det tradisjonelle juleølet.
Legger ved et bilde av bunnen i karmen på såinn etter tørking og et et av forrige lafteprosjekt som ble leikarstuggu til barna.
 

Vedlegg

  • Leikarstuggu.jpg
    Leikarstuggu.jpg
    33,5 KB · Sett: 1.798
  • Bunn karm såinnhus.jpg
    Bunn karm såinnhus.jpg
    27,1 KB · Sett: 1.836
I kveld malte jeg opp en sekk med tanke på brygging til juleølbrygginga. Litt sent ute som alltid og for sent til juleølkonkurransen jeg hadde planlagt å stille på i år :bank2: Vel, det blir vel flere anledninger. Desverre glemte jeg mobilen, men Ystad trommelmølla til naboen hadde fortjent et bilde. 25 kilo gikk på mindre enn et minutt. Mølla er lagd knuse korn til dyrefor og har imponerende kapasitet. 3-fas uttak er selvsagt påkrevd. Tromlene er justerbar og jeg ble meget fornøyd med knusegraden.
 
Torsdag brygget jeg til brygginga. Tvilsom om det blir ferdig tidsnok men..
Jeg fikk litt dårligere utbytte enn jeg hadde håpet på, men vørtera ble god. Alltid like trivelig å stå opp grytidlig, gå ut i mastua og tenne opp i kjelringen
 

Vedlegg

  • Kjelring.jpg
    Kjelring.jpg
    20 KB · Sett: 1.418
  • Kjelring og panne.jpg
    Kjelring og panne.jpg
    23,3 KB · Sett: 1.437
Imponerende. Dette blir interessant å høre fremover. Det ser jo skikkelig bra ut. Hvis det er andre her inne som tenker å malte selv kan jeg tipse om typen Olsok til malting. dvs til pils i allefall. brukte det til eget bryllupsøl. ble rett og slett meget vellykket. Er misunnelig på ovnen :)
 
Takker for det Lars Erik.
I dag tappet jeg ølet på flaske etter kun 8 dager gjæring. Jeg vet at dette ikke anbefales, og det er første gang jeg tapper før 14 dager, men ølet har stått på 17 nå i tre dager, og det passet så bra å tappe i dag. OG var 66. Jeg brukte 3 pakker 1728 og lagde en starter på 3 liter med 400g maltekstrakt. Dette ble nok mye gjær, men siden pakkene var stemplet august, tok jeg ingen sjanser. Storrmgjæringa var roligere enn hva jeg forventet og har opplevd tidligere, men sukkeret forvant på rekordtid.
Oppskrift:
5400g selvtørket matje
900g pale ale
900g crystal
400g mørk sirup
200g farin
OG 66, FG 17. 60 min på 69 grader
40g Challenger 60 min og 30g EKG 1 min. IBU 36
Tror denne må kalles India Pale Stjørdalsale ;D
Synspunkter og kommentarer mottas med takk
 
Tilbake
Topp