Bygge såinnhus, komme i gang med melting og tørking

Hei, fin omn! Eg har ei liknande kjelringomn og skal til å bryggje på den for fyrste gong.
Eg har og to kjeler som liknar på din, som eg trudde var kobber, men på innsida er den ikkje kobberfarga, og eg lurer på om den kan vere fortinna eller noko?
Har du same stålaktige farge inni din, eller er den av kobber tvers igjennom?
 
Holder fortsatt på med muring og håper å bli ferdig i helga. Har det meste klart nå, men mangler litt. Har vært i tenkeboksen på hvordan jeg skal utforme kjerring og fyrrom, men valget har nå falt på stål framfor teglstein. Må prøve å skaffe noe mer billig brom før jeg går i gang. Selve karmen håper jeg går raskt når muring er ferdig. Har bestilt blekk til takgjennomføring. Skal lafte utvendig murpipe, men det blir mulig å tørke før den blir ferdig. Torvtak, et vindu til og pyntestokker til takutstikk kan også vente. Grokarm må imidlertid på plass. Denne blir inne i såinnhuset og nedfellbar. Går ting greit bør første tørking skje tidlig i juni. Det er ting som tyder på at vi må i gang så fort som mulig for å skaffe malt til å brygge mer Alstadberger

De fleste kobberkjeler er fortinnet på innsiden. I det minste i forbindelse med flensen som passer inn i ringene på kjelringovnen. Disse kobberkjelene må for all del ikke tørrkoke. Da smelter fortinningen og de kan bli ødelagt
 
Holder på. Et raskt overslag tilsier 12675 hull før 3' bordene som utgjør bunn i karmen er ferdig. Håper de drakk med andakt før i tiden, da de kun hadde håndtvinger til å borre med. Alastadberger kommer på polet 2.mai :)
 

Vedlegg

  • mms_20140409_233241.jpg
    mms_20140409_233241.jpg
    260,5 KB · Sett: 596
Her kunngjøres en liten hemmelighet. Vi skal selvsagt lafte pipe rundt, men litt blekk for å holde tett er ikke dumt
 

Vedlegg

  • mms_img-413620251.jpg
    mms_img-413620251.jpg
    223,5 KB · Sett: 538
Da er karmen ferdig, og det har blitt hull i taket
 

Vedlegg

  • mms_20140501_181510.jpg
    mms_20140501_181510.jpg
    278,6 KB · Sett: 441
Gikk fort unna på Stjørdal, i alle fall: http://www.t-a.no/nyheter/article9610885.ece#.U2UE7pMazCQ
 
Vi leverte nye 120 flasker i dag, men de forsvant fort, så nå er det tomt igjen. Vinmonopolet på Stjørdal har bestilt mer og vi prøver å levere på mandag. Usikker på hvilke andre pol som har bestilt. Skal poste svar så fort jeg vet. En ting er i allefall sikkert, nå må såinnhuset bli ferdig. Håper jeg kan malte slik at vi får brygget nytt i løpet av mai
 
Var heldig og fikk tak i noen flasker på polet på Stjørdal idag. Det er en meget god øl. Passe mye røyksmak til å være Stjørdalsøl og en veldig ren og fin smak.
Har prøvd meg  på en øl med samme oppskrift, men ser at meltinga har mye og si for sluttresultatet.
Nå er det 4 så langt jeg kan telle kommersielt tilgjengelige øl med Stjørdalsmalt. Det er moro. Moderne håndverksøl møter tusen år gammel tradisjon

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Er ølet tilgjengelig i bestillingsutvalget for oss som ikke frekventerer polene på Størdal og Levanger? Fant det ikke på nettsidene.
 
Da er de siste 240 flaskene bestilt av polet på Stjørdal. Det blir trolig ny brygging i månedsskiftet mai- juni. Vi har fortsatt noen keykegs igjen. Ølet er på tilleggslista. Denne er kun tilgjengelig for selve polene. Det er med andre ord butikksjefene som må bestille. Gjerne etter påtrykk fra kunder selvfølgelig. Artig med positive tilbakemeldinger :)
 
Sjekket med Jørn, og han hadde ikke registrert noen bestilling derifra nei. Kun Levanger og Stjørdal
 
Det har kommet inn endel bestillinger nå. Også fra ulike Vinmonopol. Desverre er vi tom. Jeg satser på å tørke et nytt parti i slutten av måneden. Planen er å legge i bløtt 180 kg neste onsdag. Ny bryggedato er foreløpig 2 juni. Kjærringa ble installert i går og det blir testfyring mot helga
 
Da var også grokarmen ferdig. Silbunn med spalter for god lufting. Karmen kan slås opp inntil veggen når jeg skal fyre opp og tørke
 
Hvilken temperatur er ideell under groing? Har du varme på ved groing om vinteren,

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp