Skylle med kaldt vann...

Hmm, interessant o_O Nå har ikke skyllingen vært noe problem for min del da jeg har en enkel løsning for å holde det vannet på 78 grader, men om jeg får like greit resultat med romtemperert vann så gjør det jo jobben *enda* litt enklere...

Artig om noen har erfaring med dette, eller så blir det definitivt å prøve ved første anledning!
 
Det kalde skyllevannet vil jo nedsette vørterens temperatur, slik at det vil ta lengre tid å varme opp vørteren til kokepunktet.
 
Er det ingen som har erfaringer med dette? Hadde forenklet min bryggedag ganske mye faktisk.
Ett spørsmål angående skylling med BM: opplever at bunnen av maltrøret er nedsenket i vørter under skyllingen, er dette noe problem, eller er det bare å slappe av?
 
dette er definitivt interessant! Brygger i kjelleren og må opp i huset for å varme skyllevann.. turen opp og ned trappene med 15-20 liter kokende vann skulle jeg gjerne vært foruten...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Er det ingen som har erfaringer med dette? Hadde forenklet min bryggedag ganske mye faktisk.
Ett spørsmål angående skylling med BM: opplever at bunnen av maltrøret er nedsenket i vørter under skyllingen, er dette noe problem, eller er det bare å slappe av?

Du ser kanten på røret hvor risten ligger, det er ikke problematisk at vørteren går opp til den. Jeg skyller gjerne litt mer og tapper av vørter som jeg heller i en kjele og setter til oppvarming mens skyllingen pågår. Setter også på speidelen til kok under skylling og ønsker da ikke at maltet blir liggende i 80+ grader vørter.
 
Testet kaldvatn skylling i helgen, sparte mye tid. OG ble litt under forventning men det kan ha andre grunner da jeg ikke har lært utstyret å kjenne enda. Testet etter å lest denne tråden. Speidelen koker opp mens jeg skyller

50 l speidel med ca 14 l vann til skylling

Easybrew
 
Skyll med vann rett fra varmtvannstanken, vi har en gammel tank som holder ca 70 grader. Kan stikke slangen som kommer fra krana i bunn av maltet og dra den sakte opp, da går det mest på gefyllen hvor mye vann du har skylt med. Jeg bruker en 10L deggekanne.
 
Heisann!

Har en 50 l Speidel som ankommer om et par dager og har også et spørsmål ang. skylling som jeg kanskje like gjerne kan ta her: man må altså varme opp vann i en ekstern kasserolle/kjele e.l. når man skal skylle? Ikke noe innebygd opplegg såvidt jeg har forstått?
 
Tilbake
Topp