Oppstarts tips til beer brew 60.

Hva gjør dere med det som blir liggende i dødrommet? (Under tappekranen). Tilter dere karet for å få det med etter skyllingen, eller lar dere det være i karet?

Og hvorfor?
 
Til nå har jeg alltid hatt vann over maltsenga helt til ønsket volum er oppnådd i karene. Så det har ikke vært behov for å tappe ned kjelen og helle ut
skvetten under kranen. Er vel ikke rare volumet der uansett. En situasjon hvor du muligens må gjøre dette er hvis du er tom for skyllevann og er avhengig av å tappe ned hele kjelen for å få ønsket volum.
 
Tja, da vet jeg enda mer hva som ikke bør gjøres, men planlegge mer forsiktig bruk av varmt vann til skylling.
På 25lt sett, gir du 5liter vann+2lt vann/kg malt = 15ltr vann til mesking.
Så vil vel dette rekke opp til ca 17-20lt-grensa pga mesket.
Er det bare å legge opp ca 10lt varmt vann forsiktig over mens du tapper ut ?

Vil anta at det siste restsukkeret i mesken ikke har så mye mer ekstra å gi etter en slik skylling, men bare gir deg utvannet sukkervann?
 
Old Era: fint bilde, forresten. Er det mange som koser seg med øl mens de brygger? Eller bør man være helt klinkene edru ?
Jeg følte det ble litt mange glass utover kvelden som jeg og kretsen holdt på med brygging ... :) Men da kommer også sikkert
noen dumme avgjørelser i tillegg.
 
Hadde med et par tilskuere som skjenket meg hehe. Foretrekker egentlig å være edru under bryggingen.

Dette med skyllingen er litt vanskelig siden det skal renne av samtidig som det fylles i med samme rate. Jeg har
kjøpt en 24l hyttekjel fra Biltema og installert bedre tappekran. Denne står på kokeplate slik at har total kontroll
på skyllevannstemperaturen. Videre har jeg en silikonslange fra hyttekjelkranen og ned til en en vannspreder fra
Biltema som står opp ned i meskekjelen. Håpet denne skulle rotere, men det blir ikke nok hydrostatisk trykk. Dessuten
var hullene i den litt for store, så det blir ikke helt jevn spredning over mesken. Men det fungerer bra nok siden jeg
økte effektiviteten såpass på forrige brygg.

IMG_0566_zps0c66b0b4.jpg


Når du kommer til skyllingen er det anbefalt at dette skal skje over 90min. Så hvis du skal ha ut 30 liter vørter til koking
bør det renne ut 30l/90min = 0,33 l/min fra mesken. Har forsøkt å måle til dette ved å ta tiden, men det er enklere sagt enn gjort hehe. Så har endt opp med å gjøre det litt på feelingen. Et problem er at kranen lett kan tette seg når det er lite åpning på den. Så bør du få til ca samme strømningsrate på toppen av mesken. Sørg i alle fall for at det står ca 5cm vann over maltsenga hele tiden. Det finnes innretninger som regulerer dette automatisk, f.eks Blichman Autosparge. Da trenger du bare å konsentrere deg om kranen på meskekjelen.

Temperaturen i mesken bør da ligge på ~78 grader, og dette hjelper en utmesk i forkant til med. Dette kan være en utfordring. For hvis du bærer rundt på kasseroller med 80 graders vann, kan varmetapet ha vært så stort at det bare er 70 graders vann som havner i mesken. Gjorde dette på brygg 2, og endte opp med 50 grader i mesken under avtappingen :( Derfor brukte jeg kokeplate sist, og hadde konstant 75 grader i maltsenga under avtappingen.

IMG_0567_zps8d8b65ce.jpg


Vørteren vil bli tynnere og tynnere jo lengre du tapper av, og vi bør stoppe når denne er på 1.010sg. Så ja, det er til slutt utvannet sukkervann. Men jeg tror ikke du tenker over at de første avrenningene til gjengjeld har veldig høy SG. Kanskje opp i 1.080sg. Når du da blander all vørteren i kokekjelen etterpå vil du få en blanding med ny SG, si 1.045sg. Du koker, og vanndampingen vil gi ytterligere SG økning.
 
Takk for veldig godt svar.
Jo, jeg har smakt og målt de første dråpene som kommer ut, og SG'en er relativt ganske høy, - og meget søt - må jo smake. :)
Brygget her om dagen og hadde dette litt i bakhodet, men likevel skylte vi for raskt. Men vi vurderte faktisk å lage vørter-øl. (!).
:-D
Men vi hadde vel 70c+, men ikke over 75.
Leste vel noe om fra Gahr at meskingstemp nærmere 60c ga mer gjærbart vørter v.s. temp nærmere 70. Så vi har holdt oss til det også.

###
Men jeg legger stadig merke til hvordan temp er høy på bånn og lav på topp. Det er gjerne opptil 5-10grader forskjell. Har også rørt i 3-5 omganger for å få jevnere fordeling. Er det noe annet jeg har å tenke på?

###
Er det noe teori bak dette med å skylle i ~78grader vann v.s. mesketemperatur ? Vi har vel kanskje hatt litt lavere enn dette siden vi tenkte på dette som Gahr hadde skrevet om.
 
5-10 graders forskjell høres litt mye ut. Jeg har fått ganske så jevn temp bare ved røring. Du bruker vel lokk under meskingen? Prøv eventuelt å resirkuler litt før du lar mesken stå.

Teorien bak 10min utmesk på 78C og påfølgende skylling med 78C er ''låse'' sukkerprofilen samtidig som at mesken blir mer tynnflytende. Sistnevnte gjør at vi lettere får skylt ut sukkeret . Temperaturen må vel ikke på død og liv være 78 grader, men hvertfall tålelig nærme. Dette skjer da etter hovedmesken hvis det var det du tenkte på. Der holder du som regel en konstant temperatur på f.eks 65C i 60-90min.

Stemmer at lavere temp (ned mot 60) vil gi mer forgjærbart sukker, mens høyere temp (opp mot 70) vil gi mindre forgjærbart sukker og dermed mer restsødme i sluttproduktet.
 
Hei. Har noen brygg med BB60 nå, og det er et par ting vi har funnet ut er lurt. Sirkuler under meskingen. 1 liter hver 5-7 min. Sørg for å skylle med 80 gr vann. Bruk varmeelementet til å holde tempen under skyllingen også. Når du kjøler er det greit å lage en skikkelig malstrøm når du er nede på 23-24 gr og så la det stå stil tempen er der den skal uten å røre mer. Når du tapper ut vil det som ligger i bunnen ha samlet seg på midten. Vi får som regel ut 46-47 liter i gjæringskarene. Utbytte på 80+ %
Har ikke silbunnen i under kok. 25liters kok gikk dårlig når vi prøvde det. Har etter det kun brygget 50 liters. Fikk ned mot 50% utbytte, tror det var pga lav temp under skylling.

Har selv en BB60 og har gjennomført 4 brygg på 25L. Tenkte å snart prøve meg på 50L.

Forstår jeg deg riktig når jeg trur at du sirkulerer under selve meskingen? Altså at du tapper ut 1 liter i løpet av 5-7 min og deretter tømmer det oppi igjenn? Selv bruker jeg bare å la mesken stå i 60-90 min med litt omrøring underveis.

Har du på varmeelementet under mesking og skylling? evt. hvilken % stiller du det inn på for å unngå fastbrenning i bunn. Har selv slitt litt med at temperaturen synker mot slutten av mesketiden når jeg mesker i 90 min.

Hva er en malstrøm? Kan du forklare det litt mer, selv er jeg veldig opptatt av at man ikke skal bevege selve spiralen under nedkjøling for å la gromset falle mot bunn. Jeg bruker å kjøle ned til en 27-28 (30-35 min) grader før jeg tapper det ut.

Veldig interessant å se hvordan dere andre brygger med BB60. Flere gode forslag! :)
 
Hvordan utmesker dere med en BB60? Vanskelig å endre temperatur gjennom hele mesken, i alle fall så det blir jevnt?
 
Kunne noen skrevet en detaljert beskrivelse for hvordan man utmesker fra 65-67 grader til 78 grader?

Tenker da på hvilken effekt man har i (%), hvor ofte man rører, hvor lang tid oppvarmingen tar, hvor lenge man har det på de ulike temperaturene osv... Rett og slett en veldig detaljert beskrivelse, som vi andre uerfarne kan bruke som en manual/oppskrift.

Det jeg frykter ved utmesk er at det skal brenne seg fast i bunn ved for høy effekt, samtidig så det ikke er gunstig at det tar for lang tid under oppvarming. Slik jeg ser det så er det også viktig å røre hele tiden for å få en jevnt fordelt temperatur i mesken ved oppvarming.

Hvis en oppskrift sier 65 min på 65 grader og 10 min på 78 grader. Skal man da regne med evt. tid på oppvarming fra 65 til 78 grader? Si at det tar 20 min. Blir da den totale mesketiden 65min + 20min + 10min, eller fletter vi inn disse 20 minuttene med de to andre tidene?

Det er flere spørsmål rundt dette, så det ville vært kjekt med en god beskrivelse fra noen som har gode erfaringer med dette :)
 
Sist redigert:
Det aller enkleste er å tilsette x antall liter kokende vann slik at du når 78 grader tvert. Da slipper du å tenke på oppvarming. Bruk kalkulator fra en av de populære bryggesidene. Opprinnelig var dette strategien min, men på tidspunktet jeg skulle gjøre utmesken var ikke skyllevannet kommet opp til mer enn 80 grader. Derfor brukte jeg oppvarming med elementet. Om du av en eller annen grunn ikke vil endre mesketykkelsen må du bruke sistnevnte (eller dekoksjon).

Tror effekten lå på rundt 80%, og jeg resirkulerte (manuelt) og rørte mer eller mindre kontinuerlig. Tok ca. 20 min fra 65-78 grader. Har bare gjort det en gang dog, så det er ikke mye erfaringsdata. Antar den konstante bevegelsen i mesken og avtapping under silbunnen vil forhindre fastbrenning, så full effekt kan gå bra for alt jeg vet.

En annen fordel jeg ser med utmesken er at hele kjelen holder 78 grader når skyllingen starter. Tenk hvis du begynner å skylle med 78 graders vann direkte etter mesking på 65grader. Du har gjerne 15l vann og 5kg malt på 65grader i kjelen. Når vi skyller vil den effektive tempen neppe komme mye over 75 grader selv etter at 15 liter skyllevann er tømt gjennom (antar kontinuerlig skylling).

Er riktig som du tenker. Tiden det tar å varme opp må tas med i totalen. Men likevel så er vel mesteparten av omdannelsen til sukkerstoffer ferdig
i løpet av hovedmesken på 65min, så tviler på at det gjør noe skade med de ekstra 20 min som går med på oppvarming. Det siste 10min på 78 er for å "låse" sukkerprofilen som det heter.
 
Sist redigert:
Det aller enkleste er å tilsette x antall liter kokende vann slik at du når 78 grader tvert. Da slipper du å tenke på oppvarming. Bruk kalkulator fra en av de populære bryggesidene. Opprinnelig var dette strategien min, men på tidspunktet jeg skulle gjøre utmesken var ikke skyllevannet kommet opp til mer enn 80 grader. Derfor brukte jeg oppvarming med elementet. Om du av en eller annen grunn ikke vil endre mesketykkelsen må du bruke sistnevnte (eller dekoksjon).

Tror effekten lå på rundt 80%, og jeg resirkulerte (manuelt) og rørte mer eller mindre kontinuerlig. Tok ca. 20 min fra 65-78 grader. Har bare gjort det en gang dog, så det er ikke mye erfaringsdata. Antar den konstante bevegelsen i mesken og avtapping under silbunnen vil forhindre fastbrenning, så full effekt kan gå bra for alt jeg vet.

En annen fordel jeg ser med utmesken er at hele kjelen holder 78 grader når skyllingen starter. Tenk hvis du begynner å skylle med 78 graders vann direkte etter mesking på 65grader. Du har gjerne 15l vann og 5kg malt på 65grader i kjelen. Når vi skyller vil den effektive tempen neppe komme mye over 75 grader selv etter at 15 liter skyllevann er tømt gjennom (antar kontinuerlig skylling).

Er riktig som du tenker. Tiden det tar å varme opp må tas med i totalen. Men likevel så er vel mesteparten av omdannelsen til sukkerstoffer ferdig
i løpet av hovedmesken på 65min, så tviler på at det gjør noe skade med de ekstra 20 min som går med på oppvarming. Det siste 10min på 78 er for å "låse" sukkerprofilen som det heter.
Når du mener disse ”x antall liter” så mener du altså å tilsette alle literne (som er ment til skylling) samtidig og med en gang?

Nå har jeg egentlig veldig mange spørsmål, men jeg tar et eksempel for å samle det på best mulig måte:

Si at jeg har en oppskrift som sier: Meskes på 65grader i 65 min og 78grader i 10 min. Maltmengden veier 6kg og jeg skal ha et brygg på 25L. (American brown ale fra bryggselv.no)

- Da mesker jeg først i 65 minutter på 65 grader med 16,5L (6kg x 2,75).

- Etter 90 minutter med mesking viser beregningene at jeg senere skal tilsette 22,5 liter vann under skyllingen (16,5L-6L = 10,5. Min ønskede mengde er 31L til koking og da blir det slik: 33L-10,5L =22,5L). Slenger på 2 liter ekstra da det alltid ligger litt ekstra igjen i bunn etter tapping.

Uansett, finnes det en kalkulator så sier hvilken temperatur jeg skal varme disse 22,5 literne opp til for å få 78 grader, når denne mengden tisettes? Evt. hvilken kalkulator og hvor finner jeg den?

- Når jeg da har tilsett alt dette skyllevannet (22,5L) regner jeg med at jeg må røre det godt inn for å få en jevn og fin temperatur og deretter la det meske ferdig de siste 10 minuttene?

- Når meskingen da er ferdig er det vel en manuell resirkulering i 90 min som må gjennomføres? Med andre ord skyllingen. I hvilken hastighet resirkulerer man da i? Når man skyller på den ”vanlige” måten så tapper man ut veldig sent, i 90 minutter. Er det samme hastighet under resirkuleringen?

- Etter en resirkulering på 90 minutter gjenstår det vel bare å tappe det ut på dunker for å rengjøre gryten, da er vel eneste regel at det ikke skal skumme?

- Etter dette regner jeg med at den resterende prosessen går som normalt?

Beklager mye spørsmål, men det enkleste er vel bare å kommentere/forklare under hvert punkt om det skulle være noe å kommentere.
 
Når du mener disse ”x antall liter” så mener du altså å tilsette alle literne (som er ment til skylling) samtidig og med en gang?

Nei, som jeg skrev så er det kun antall liter kokende vann for å heve temperaturen i mesken til 78 grader. Kan bruke eksempelet ditt under:

Du har mesket i 65min med 6kg malt og 16,5l vann (forhold 2.75). Temperaturen er 65grader. Nå ønsker du å heve temperaturen til 78 grader for utmesk. Bruk kalkulatoren som ligger her og fyll inn tallene: http://www.brewersfriend.com/quick-infusion/

Altså må du tilsette 11.2 liter kokende vann for å heve tempen til 78 grader. Men husk å ta med literne under silbunnen i beregningen, for dette er et volum som også må varmes opp. Så venter du 10 min. Nå er meskingen ferdig.

Finn frem et litermål og tapp sakte ut av kranen helt til vørteren er noenlunde klar. Sannsynligvis er 2-3l nok. Det som tappes ut heller du tilbake i mesken, men forsiktig slik at du ikke lager kanaler i maltsenga. Dette er resirkuleringen (vorlauf). Ettersom du skriver at resirkuleringen skal ta 90min blander du sammen med resirkulering under mesking, som er noe annet. Vår BB60 trenger ikke det.

Så kan skyllingen starte. Også her tror jeg du blander litt mellom kontinuerlig og partiskylling. La oss basere oss på kontinuerlig siden det er hva olbrygging selv anbefaler. Du har regnet ut at du trenger totalt 22.5l for å oppnå kokevolumet. Trekk fra de 11.2l du tilsatte for å gjøre utmesken, og du sitter igjen med 11.3l. Begynn å tapp ut fra kranen på kjelen med lav hastighet. Når vannivået har sunket til ca 5cm over maltsenga begynner du å tilsette de 11.2l som bør holde ca. 80grader. Fortsett å tapp til du har kokevolumet fordelt på to gjæringskar, eller at avrennings-SGen er kommet ned på 1.010sg.

Kunne du tilsatt alt vannet i en selg som du skriver? Jeg antar ja, men tror det vil bli problemer med temperaturfall i løpet av tiden du bruker på å tappe det ned. Teorien er at vannet som siger gjennom maltsenga skal ha 78grader for å vaske med seg restsukkeret lettest mulig.

Håper dette er noe til hjelp.
 
Altså må du tilsette 11.2 liter kokende vann for å heve tempen til 78 grader. Men husk å ta med literne under silbunnen i beregningen, for dette er et volum som også må varmes opp. Så venter du 10 min. Nå er meskingen ferdig.
Takk for godt svar, igjen!

Nå skjønner jeg hvordan prosessen er, men stusset selvfølgelig på enda en ting.

Du skriver at jeg må huske å ta med literne under silbunnen, men de pleier jeg å ta med i selve skyllingen, ikke meskingen. Til mesking tar jeg bare antall kg malt * 2,75. Er dette feil?

I eksempelet mitt blir det 6kg * 2,75 = 16,5L. Burde jeg da tatt med 3-4 liter ekstra i bunn til meskingen?
 
Når vi skal regne på temperaturøkninger og volumer i kjelen må vi ta i betraktning hele dens innhold. Hvis jeg forstår deg riktig så ville det i ditt tilfelle bli riktig å putte 2.75 inn i kalkulatoren, fordi du ikke har trekt fra dødvolumet i mesketykkelsen. Altså får du med absolutt alt av vann i regnestykket ditt.

Jeg ser på dødvolumet som noe separat og regner det ikke med i mesketykkelsen. For vannet der er ikke blandet inn i malten. Om det er riktig å tenke slik kan jeg ikke gå god for hehe. Så kort sagt er det jeg som må finne en ''ny'' mesketykkelse hvis jeg skal bruke kalkulatoren med min praksis hehe. Hadde det stått "total volume water" istedet for "water/grain ratio" hadde det ikke vært noe problem. Ikke at det er noe stort problem i utgangspunktet ;)

Sendte mail til Olbrygging før første brygg fordi jeg lurte på det samme som deg.Fikk til svar at vi alltid må fylle i 5l vann for å dekke volumet under sila, og deretter benytte 2l vann per kg malt. Er ganske logisk i grunn. Tenk om vi i teorien skulle lage et brygg med 1kg malt og brukte 2.75 ratio. Da ville det kun bli 2.75l vann i kjelen.. som ikke rakk opp til silbunnen en gang.

Om du konsekvent har brukt 2.75 ratio og 6kg malt ,har den effektive ratioen etter min retorikk vært (16.5l-5l)/6= 1.91.Dette er jo nært det olbrygging selv anbefaler. Men vær obs på at ratioen bare blir lavere desto mindre malt du bruker om vi ikke tar hensyn til dødvolumet, og man kan ende opp med en veldig grøtete mesk.
 
Sist redigert:
For å få det riktig i teorien plusser du bare på dødvolumet og putter den nye ratioen inn i kalkulatoren. Altså: (16.5+3)/6= 3.25. Da får vi at det må tilsettes 13l kokende vann istedet for 11.2.

Jeg sendte mail til Olbrygging før første brygg fordi jeg lurte på det samme angående mesketykkelsen. De de svarte er at vi alltid må fylle i 5l vann for å dekke volumet under sila, og deretter benytter vi 2l vann per kg malt. Er ganske logisk i grunn. Tenk om vi i teorien skulle lage et brygg med 1kg malt og brukte 2.75 ratio. Da ville det kun bli 2.75l vann i kjelen.. som ikke rakk opp til silbunnen en gang.

Så om du konsekvent har brukt 2.75 ratio og 6kg malt har den effektive ratioen vært (16.5l-5l)/6= 1.91. Om det er rett å tenke slik. Dette er jo nært det olbrygging selv anbefaler, men vær obs på at ratioen bare blir lavere desto mindre malt du bruker om vi ikke tar hensyn til dødvolumet. Så det korte svaret på spørsmålet er ja :)
Interessant, da har jeg egentlig bare vært heldig på mine tidligere brygg.

Den riktige metoden å regne seg frem til antall liter under mesking er da altså slik:

5L + (2 x maltmengde i kg)
Mitt eksemplet blir da: 5L + (2x6kg) = 17L (Ikke 16,5 som jeg fikk tidligere). Da må jeg selvfølgelig endre på denne beregningen!

Når jeg da slår det inn på den andre kalkulatoren ser det da slik ut:

kalkulator 2.PNG
Riktig?

Som du ser så fikk jeg 2,83, feil? (17L/6kg = 2,83)

I din forrige beskrivelse bruker du "(16.5+3)/6= 3.25". Den ser jeg ikke helt?
 
Hei, oppdaterte posten min mens du svarte da jeg satte mine deduktive evner på prøve. Se om det gir noe mer mening :)
 
Når vi skal regne på temperaturøkninger og volumer i kjelen må vi ta i betraktning hele dens innhold. Hvis jeg forstår deg riktig så ville det i ditt tilfelle bli riktig å putte 2.75 inn i kalkulatoren, fordi du ikke har trekt fra dødvolumet i mesketykkelsen. Altså får du med absolutt alt av vann i regnestykket ditt.

Så da er det slik og forstå at det hadde vært riktig å bruke 2,75 i kalkulatoren i og med at det da inkluderer alt vannet (som er hele poenget). Det som blir spørsmålet da er om jeg egentlig bruker riktig mengde i utgangspunktet. Jeg burde vel heller gå over til 5L + (2 x kg malt) fremfor 2,75 x kg malt? Mantmengden varierer fra brygg til brygg..

Jeg ser på dødvolumet som noe separat og regner det ikke med i mesketykkelsen. For vannet der er ikke blandet inn i malten. Om det er riktig å tenke slik kan jeg ikke gå god for hehe. Så kort sagt er det jeg som må finne en ''ny'' mesketykkelse hvis jeg skal bruke kalkulatoren med min praksis hehe. Hadde det stått "total volume water" istedet for "water/grain ratio" hadde det ikke vært noe problem. Ikke at det er noe stort problem i utgangspunktet ;)

Litt forvirret blir jeg :) men man skjønner vel til slutt tenker jeg! Det du sier nå er atlså at du aldri tar med dødvolumet i noen beregninger? bortsett fra (5L + 2 x kg malt). Når du da finner ny mesketykkelse, hvilken formel bruker du da?

Sendte mail til Olbrygging før første brygg fordi jeg lurte på det samme som deg.Fikk til svar at vi alltid må fylle i 5l vann for å dekke volumet under sila, og deretter benytte 2l vann per kg malt. Er ganske logisk i grunn. Tenk om vi i teorien skulle lage et brygg med 1kg malt og brukte 2.75 ratio. Da ville det kun bli 2.75l vann i kjelen.. som ikke rakk opp til silbunnen en gang.

Dette begrunner vel egentlig noe av det jeg spør om ovenfor, men som sakt så er jeg litt forvirret, så greit å være på den sikre siden!

Om du konsekvent har brukt 2.75 ratio og 6kg malt ,har den effektive ratioen etter min retorikk vært (16.5l-5l)/6= 1.91.Dette er jo nært det olbrygging selv anbefaler. Men vær obs på at ratioen bare blir lavere desto mindre malt du bruker om vi ikke tar hensyn til dødvolumet, og man kan ende opp med en veldig grøtete mesk.

Maltmengden har variert fra brygg til brygg, men jeg leste en plass at man skulle bruke en ratio mellom 2,7 og 3,0. Derfor har jeg stort sett brukt rundt 2,8, men det har bare vært på gefylen (om man kan kalle det gefylen).
Jeg har skrevet noen kommentarer og spørsmål i fet skrift etter hvert avsnitt.
 
Jepp, riktig metode for å finne antall liter vann blir 5l + (2l x 6kg). Og da anser jeg 2lx6kg som reel mesketykkelse. Det må ikke være nøyaktig 2l vann per kg, dette kan variere. Tyskerne har gjerne tynne mesker mens i Engelsk tradisjon er den tykkere.

Som jeg demonstrerte i post#36 så har du vært innenfor ved å bruke 2.75l/kg selv om du ikke tok hensyn til dødvolumet. Men, dette kan slå uheldig ut når du bruker mindre kg malt, for mesken kan bli veldig tykk.

Derfor bør du bruke metoden som tar hensyn til dødvolumet, så kan du heller justere mesketykkelsen separat (endre 2l tallet).

Angående utsnittet fra kalkulatoren så må du bruke punktum og ikke komma.

Angående (16.5+3)/6= 3.25", så antok jeg at døvolumet var 3l, men det er egentlig 5l. Dette er hvordan jeg måtte ha regnet vann/malt forhold for å få riktig ratio i kalkisen. Du hadde som nevnt alt inkludert i 2.75.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp