Hei. Har noen brygg med BB60 nå, og det er et par ting vi har funnet ut er lurt. Sirkuler under meskingen. 1 liter hver 5-7 min. Sørg for å skylle med 80 gr vann. Bruk varmeelementet til å holde tempen under skyllingen også. Når du kjøler er det greit å lage en skikkelig malstrøm når du er nede på 23-24 gr og så la det stå stil tempen er der den skal uten å røre mer. Når du tapper ut vil det som ligger i bunnen ha samlet seg på midten. Vi får som regel ut 46-47 liter i gjæringskarene. Utbytte på 80+ %
Har ikke silbunnen i under kok. 25liters kok gikk dårlig når vi prøvde det. Har etter det kun brygget 50 liters. Fikk ned mot 50% utbytte, tror det var pga lav temp under skylling.
Når du mener disse ”x antall liter” så mener du altså å tilsette alle literne (som er ment til skylling) samtidig og med en gang?Det aller enkleste er å tilsette x antall liter kokende vann slik at du når 78 grader tvert. Da slipper du å tenke på oppvarming. Bruk kalkulator fra en av de populære bryggesidene. Opprinnelig var dette strategien min, men på tidspunktet jeg skulle gjøre utmesken var ikke skyllevannet kommet opp til mer enn 80 grader. Derfor brukte jeg oppvarming med elementet. Om du av en eller annen grunn ikke vil endre mesketykkelsen må du bruke sistnevnte (eller dekoksjon).
Tror effekten lå på rundt 80%, og jeg resirkulerte (manuelt) og rørte mer eller mindre kontinuerlig. Tok ca. 20 min fra 65-78 grader. Har bare gjort det en gang dog, så det er ikke mye erfaringsdata. Antar den konstante bevegelsen i mesken og avtapping under silbunnen vil forhindre fastbrenning, så full effekt kan gå bra for alt jeg vet.
En annen fordel jeg ser med utmesken er at hele kjelen holder 78 grader når skyllingen starter. Tenk hvis du begynner å skylle med 78 graders vann direkte etter mesking på 65grader. Du har gjerne 15l vann og 5kg malt på 65grader i kjelen. Når vi skyller vil den effektive tempen neppe komme mye over 75 grader selv etter at 15 liter skyllevann er tømt gjennom (antar kontinuerlig skylling).
Er riktig som du tenker. Tiden det tar å varme opp må tas med i totalen. Men likevel så er vel mesteparten av omdannelsen til sukkerstoffer ferdig
i løpet av hovedmesken på 65min, så tviler på at det gjør noe skade med de ekstra 20 min som går med på oppvarming. Det siste 10min på 78 er for å "låse" sukkerprofilen som det heter.
Når du mener disse ”x antall liter” så mener du altså å tilsette alle literne (som er ment til skylling) samtidig og med en gang?
Takk for godt svar, igjen!Altså må du tilsette 11.2 liter kokende vann for å heve tempen til 78 grader. Men husk å ta med literne under silbunnen i beregningen, for dette er et volum som også må varmes opp. Så venter du 10 min. Nå er meskingen ferdig.
Interessant, da har jeg egentlig bare vært heldig på mine tidligere brygg.For å få det riktig i teorien plusser du bare på dødvolumet og putter den nye ratioen inn i kalkulatoren. Altså: (16.5+3)/6= 3.25. Da får vi at det må tilsettes 13l kokende vann istedet for 11.2.
Jeg sendte mail til Olbrygging før første brygg fordi jeg lurte på det samme angående mesketykkelsen. De de svarte er at vi alltid må fylle i 5l vann for å dekke volumet under sila, og deretter benytter vi 2l vann per kg malt. Er ganske logisk i grunn. Tenk om vi i teorien skulle lage et brygg med 1kg malt og brukte 2.75 ratio. Da ville det kun bli 2.75l vann i kjelen.. som ikke rakk opp til silbunnen en gang.
Så om du konsekvent har brukt 2.75 ratio og 6kg malt har den effektive ratioen vært (16.5l-5l)/6= 1.91. Om det er rett å tenke slik. Dette er jo nært det olbrygging selv anbefaler, men vær obs på at ratioen bare blir lavere desto mindre malt du bruker om vi ikke tar hensyn til dødvolumet. Så det korte svaret på spørsmålet er ja
Jeg har skrevet noen kommentarer og spørsmål i fet skrift etter hvert avsnitt.Når vi skal regne på temperaturøkninger og volumer i kjelen må vi ta i betraktning hele dens innhold. Hvis jeg forstår deg riktig så ville det i ditt tilfelle bli riktig å putte 2.75 inn i kalkulatoren, fordi du ikke har trekt fra dødvolumet i mesketykkelsen. Altså får du med absolutt alt av vann i regnestykket ditt.
Så da er det slik og forstå at det hadde vært riktig å bruke 2,75 i kalkulatoren i og med at det da inkluderer alt vannet (som er hele poenget). Det som blir spørsmålet da er om jeg egentlig bruker riktig mengde i utgangspunktet. Jeg burde vel heller gå over til 5L + (2 x kg malt) fremfor 2,75 x kg malt? Mantmengden varierer fra brygg til brygg..
Jeg ser på dødvolumet som noe separat og regner det ikke med i mesketykkelsen. For vannet der er ikke blandet inn i malten. Om det er riktig å tenke slik kan jeg ikke gå god for hehe. Så kort sagt er det jeg som må finne en ''ny'' mesketykkelse hvis jeg skal bruke kalkulatoren med min praksis hehe. Hadde det stått "total volume water" istedet for "water/grain ratio" hadde det ikke vært noe problem. Ikke at det er noe stort problem i utgangspunktet
Litt forvirret blir jeg men man skjønner vel til slutt tenker jeg! Det du sier nå er atlså at du aldri tar med dødvolumet i noen beregninger? bortsett fra (5L + 2 x kg malt). Når du da finner ny mesketykkelse, hvilken formel bruker du da?
Sendte mail til Olbrygging før første brygg fordi jeg lurte på det samme som deg.Fikk til svar at vi alltid må fylle i 5l vann for å dekke volumet under sila, og deretter benytte 2l vann per kg malt. Er ganske logisk i grunn. Tenk om vi i teorien skulle lage et brygg med 1kg malt og brukte 2.75 ratio. Da ville det kun bli 2.75l vann i kjelen.. som ikke rakk opp til silbunnen en gang.
Dette begrunner vel egentlig noe av det jeg spør om ovenfor, men som sakt så er jeg litt forvirret, så greit å være på den sikre siden!
Om du konsekvent har brukt 2.75 ratio og 6kg malt ,har den effektive ratioen etter min retorikk vært (16.5l-5l)/6= 1.91.Dette er jo nært det olbrygging selv anbefaler. Men vær obs på at ratioen bare blir lavere desto mindre malt du bruker om vi ikke tar hensyn til dødvolumet, og man kan ende opp med en veldig grøtete mesk.
Maltmengden har variert fra brygg til brygg, men jeg leste en plass at man skulle bruke en ratio mellom 2,7 og 3,0. Derfor har jeg stort sett brukt rundt 2,8, men det har bare vært på gefylen (om man kan kalle det gefylen).