Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Diskuterte dette med damen fra NØ på bjorleik i fjor. Det var ærlig og klar tilbakemelding at det betydde ingen verdens ting.. Husk at mange fater og at noen av de som ikke fater, og som irriterer seg, og som boikotter grunnet vanskelig label utgjør en mikroskopisk del av volum/kundemasse. Så den kampen tror jeg er tapt TTL.

Klart det betyr noe! Vi har hatt uttallige diskusjoner på bryggeriet vedrørende etikettene våre. Vi er smertelig klar over at de er vanskelige å få av (som hjemmebrygger har jeg førstehåndskjennskap til dette). Selv et kompromissløst bryggeri må dessverre av og til inngå kompromisser...

Flaskelinjen vår krever dessverre at vi bruker "superlim" på etikettene våre. Vi vil jo gjerne at det ferdige produktet skal fremstå som attraktivt og "pent". Dere skal imidlertid vite at vi har forsøkt å bruke andre limtyper. De fungerer rett og slett ikke på vår tappelinje. Beklager! Krøllete og tilsølte etiketter er jo ikke særlig kundevennlige.

Mitt beste råd er kokende vann i flasken et minutt eller to. Da løsner etiketten. Evt limrester fjernes med såpe eller sitrusspray.
 
Skjønner ikke helt problemet, jeg. Jeg legger flaskene i en dunk med varmt vann og lar de ligge. Av og til ligger de et døgn, av og til tre - alt etter hvor ofte jeg er innom vaskerommet. Burde nok vært oftere, i følge kona. Men uansett - om jeg har tid når jeg går forbi, og flaskene har ligget et døgn eller to, så er det bare å plukke av etikettene. Dette funker på Lervig og Nøgne Ø, som er de to typene jeg har giddet ta vare på så langt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har prøva "alt" på limrestane etter etikettane, lut, såpe, kjemikalia og ord som eg ikkje skal gjenngje her, vil berre seia at kvardagen har endra seg totalt etter at eg byrja å bruka swint stålull. Vil nesten seia ny tidsreikning!
 
så video av en som fjernet etiketter med vinkelsliper og aksialbørste (sånn stålbørste-skive til vinkelsliper). han hadde laget et lite anlegg av treklosser som holdt fast flaska sånn at han hadde to hender på sliperen. Bare som et tips til de som vil prøve sånne: bruk for guds skyld verneutstyr. jeg har fått tråder fra aksialbørste inn gjennom huden et par ganger, og de går lengre inn enn man skulle tro. det er IKKE behagelig å dra de ut igjen
 
så video av en som fjernet etiketter med vinkelsliper og aksialbørste (sånn stålbørste-skive til vinkelsliper). han hadde laget et lite anlegg av treklosser som holdt fast flaska sånn at han hadde to hender på sliperen. Bare som et tips til de som vil prøve sånne: bruk for guds skyld verneutstyr. jeg har fått tråder fra aksialbørste inn gjennom huden et par ganger, og de går lengre inn enn man skulle tro. det er IKKE behagelig å dra de ut igjen
 
Denne tråden vil adri dø!

Flasker i ti min i stekeovn på 110 grader, etikette rives enkelt av, deretter fjernes limrester med en liten bit tørkerull med matolje (f.eks. raps eller solsikke, som er billig). Til slutt tørker man raskt over med et kjøkkenhåndkle. Ikke lukter dette og ikke blir det noe søl.

Fylle flasker med varmt vann og deretter skumle kjemikalier fra tiden jeg jobbet som billakkerer var noe jeg drev med tidligere, men hvorfor ville seg selv så vondt?
 
Tilbake
Topp