1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Roger H, 27 Aug 2008.

1. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Diskuterte dette med damen fra NØ på bjorleik i fjor. Det var ærlig og klar tilbakemelding at det betydde ingen verdens ting.. Husk at mange fater og at noen av de som ikke fater, og som irriterer seg, og som boikotter grunnet vanskelig label utgjør en mikroskopisk del av volum/kundemasse. Så den kampen tror jeg er tapt TTL.

Gahr liker dette.
  2. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nu har jeg ikke prøvd det på flasker fra 7Fjell.Mitt tips er tennveske på et kjøkkepapir,det er det jeg bruker på flasker som limet ikke er lett å få av

3. DanielH

DanielH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja Corona gir nok etter for det voldsomme markedspresset når hjemmebryggerne slutter å kjøpe varene deres ;)

Karl Eric H, Gahr og Idar liker dette.
  4. Trond Helgesen

Trond Helgesen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg fyller varmtvann i flaskene, drar etiketten forsiktig av, og skraper litt med en kniv, resten tar jeg av med citrusrens fra 3M 058.JPG 059.JPG

RuLu og Ole Mørkved liker dette.
  5. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Angående 7 Fjell flaskene: Plasten tar man bare tak i et hjørne og drar av hele i ett stykke. Om man ikke har negler til det så la de gro.
    Så slenger man de i en balje, vasken eller egnet beholder med varmt vann og smokker oppi en tablett med oppvaskmaskinvaskemiddel. La ligge en liten time. Kjøp en gryteskrubb på Rema, ta på oppvaskehansker og skrubb.
    Bruker ca 30 min på en kasse.

Edit: Funker og på NØ sitt lim.

cjohansen og Thomas D liker dette.
  6. TTL

TTL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da må vi få flere til å bli hjemmebryggere da...:)

7. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

8. klone

klone
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Signert. For øvrig har jeg funnet ut at husets 10 åring synes 1 kr flasken er god lønn for fjerning av etiketter. Dette gjelder så langt 7 Fjell. Regner med at det blir forhandlinger når jeg kommer med Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

#368 klone, 21 Nov 2014
    Sist redigert: 21 Nov 2014
  9. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Godt jobbet Don Quijote!

10. JørgenM

JørgenM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mulig det er nevnt tidligere i denne tråden, men testet følgende med hell. Kokende vann på flaske i ca 2 min. Deretter stålull med litt zalo. Limet borte på 20 sekunder. Har fungert som smurt på Nøgne Ø, Kinn og Færder.

Trond Helgesen liker dette.
  11. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan skrive under på denne.:) Hvis det er for kjipt å rense flaskene for etiketter og limrester, så selger jo hjemmebryggbutikker flasker uten etiketter også. Bryggeriene kommer nok ikke til å bytte lim. Nå er det strengt tatt ikke bryggeriene som velger lim på "klistremerkeetikettene" heller. Vi tar imot det etikettprodusentene leverer. Det er også et poeng at limet må sitte godt, med tanke på hvordan flaskene fylles. Det er vanlig at etiketter settes på FØR fylling i mange tilfeller, og da må man ha et godt lim, siden de ferdig fylte og korkede flaskene spyles med vann for å få bort rester av øl.

Jeg er redd hjemmebryggere må leve med dette en stund til.;)

Ole Mørkved og Jo-Helge liker dette.
  12. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ein kan få flasker ned til 3.9 kroner inkludert transport når ein kjøper paller. Då gidder ikkje eg jobbe med nøgne ø etiketter.

frå min HTC "smart-tellefon "

rhildre liker dette.
  13. Bjørn T.Ø

Bjørn T.Ø
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Varmt vann og stålull fungerte fint for 7 Fjell sine flasker. Det tok vekk limet også. Stålull er trygt å bruke på flasker, det skraper ikke.
    Når det kom til Nøgne Ø sine så måtte stålullen gi tapt :D

14. kortulf

kortulf
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skjønner ikke hvorfor bryggeriene ikke bare kan gjøre som oss hjemmebryggere og feste etikettene med melk ;)

Knut N. og Gahr liker dette.
  15. Bjørn T.Ø

Bjørn T.Ø
    Expand Collapse
    Registrert bruker

HVor?

16. Viktste

Viktste
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da hadde jo ikke denne tråden eksistert:eek:
    Hele grunnpilaren i Norbrygg borte... Huttemegtu!

17. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

NordicPack og så bruke litt tid på å finne ein god pris på transport. Kjøpte 2 paller

frå min HTC "smart-tellefon "

18. Panerai

Panerai
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg sliter med limet på noen flasker. Jeg har prøvd "myke Jens" jeg fikk gnidd ut litt lim og noe forsvant, men det var fortsatt et lite lag lim igjen. Er det bare å gni mer?

19. Knut N.

Knut N.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har nå hatt mange forskjellige flasker liggende i en lett blanding med kaustisk soda. De fleste etikettene har falt av, resterende har jeg bare gnidd av. De flaskene som da har noe lim igjen bruker jeg penselrens og en skuresvamp på.

Del denne siden