Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Diskuterte dette med damen fra NØ på bjorleik i fjor. Det var ærlig og klar tilbakemelding at det betydde ingen verdens ting.. Husk at mange fater og at noen av de som ikke fater, og som irriterer seg, og som boikotter grunnet vanskelig label utgjør en mikroskopisk del av volum/kundemasse. Så den kampen tror jeg er tapt TTL.
 
Personlig finner jeg en glede i å gjenbruke flaskene fremfor å kjøpe nye. Da svir prisene for håndverksøl litt mindre også. :) Har fått inn teknikken for de vanligste flaskene og så lenge jeg tar unna før det hoper seg opp, er det fort gjort. De gjenstridige går i glasskontaineren.

Flaskene fra 7 Fjell er enkle å dra av etiketten, men matolje på varm flaske tok ikke limet. Må vel ty til sterkere saker. Regner med det kommer en del av dem i hus med tiden. Tips?
Nu har jeg ikke prøvd det på flasker fra 7Fjell.Mitt tips er tennveske på et kjøkkepapir,det er det jeg bruker på flasker som limet ikke er lett å få av
 
Angående 7 Fjell flaskene: Plasten tar man bare tak i et hjørne og drar av hele i ett stykke. Om man ikke har negler til det så la de gro.
Så slenger man de i en balje, vasken eller egnet beholder med varmt vann og smokker oppi en tablett med oppvaskmaskinvaskemiddel. La ligge en liten time. Kjøp en gryteskrubb på Rema, ta på oppvaskehansker og skrubb.
Bruker ca 30 min på en kasse.

Edit: Funker og på NØ sitt lim.
 
Diskuterte dette med damen fra NØ på bjorleik i fjor. Det var ærlig og klar tilbakemelding at det betydde ingen verdens ting.. Husk at mange fater og at noen av de som ikke fater, og som irriterer seg, og som boikotter grunnet vanskelig label utgjør en mikroskopisk del av volum/kundemasse. Så den kampen tror jeg er tapt TTL.
Da må vi få flere til å bli hjemmebryggere da...:)
 
Mulig det er nevnt tidligere i denne tråden, men testet følgende med hell. Kokende vann på flaske i ca 2 min. Deretter stålull med litt zalo. Limet borte på 20 sekunder. Har fungert som smurt på Nøgne Ø, Kinn og Færder.
 
Diskuterte dette med damen fra NØ på bjorleik i fjor. Det var ærlig og klar tilbakemelding at det betydde ingen verdens ting.. Husk at mange fater og at noen av de som ikke fater, og som irriterer seg, og som boikotter grunnet vanskelig label utgjør en mikroskopisk del av volum/kundemasse. Så den kampen tror jeg er tapt TTL.

Kan skrive under på denne.:) Hvis det er for kjipt å rense flaskene for etiketter og limrester, så selger jo hjemmebryggbutikker flasker uten etiketter også. Bryggeriene kommer nok ikke til å bytte lim. Nå er det strengt tatt ikke bryggeriene som velger lim på "klistremerkeetikettene" heller. Vi tar imot det etikettprodusentene leverer. Det er også et poeng at limet må sitte godt, med tanke på hvordan flaskene fylles. Det er vanlig at etiketter settes på FØR fylling i mange tilfeller, og da må man ha et godt lim, siden de ferdig fylte og korkede flaskene spyles med vann for å få bort rester av øl.

Jeg er redd hjemmebryggere må leve med dette en stund til.;)
 
Ein kan få flasker ned til 3.9 kroner inkludert transport når ein kjøper paller. Då gidder ikkje eg jobbe med nøgne ø etiketter.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Varmt vann og stålull fungerte fint for 7 Fjell sine flasker. Det tok vekk limet også. Stålull er trygt å bruke på flasker, det skraper ikke.
Når det kom til Nøgne Ø sine så måtte stålullen gi tapt :D
 
Kan skrive under på denne.:) Hvis det er for kjipt å rense flaskene for etiketter og limrester, så selger jo hjemmebryggbutikker flasker uten etiketter også. Bryggeriene kommer nok ikke til å bytte lim. Nå er det strengt tatt ikke bryggeriene som velger lim på "klistremerkeetikettene" heller. Vi tar imot det etikettprodusentene leverer. Det er også et poeng at limet må sitte godt, med tanke på hvordan flaskene fylles. Det er vanlig at etiketter settes på FØR fylling i mange tilfeller, og da må man ha et godt lim, siden de ferdig fylte og korkede flaskene spyles med vann for å få bort rester av øl.

Jeg er redd hjemmebryggere må leve med dette en stund til.;)

Skjønner ikke hvorfor bryggeriene ikke bare kan gjøre som oss hjemmebryggere og feste etikettene med melk ;)
 
Jeg sliter med limet på noen flasker. Jeg har prøvd "myke Jens" jeg fikk gnidd ut litt lim og noe forsvant, men det var fortsatt et lite lag lim igjen. Er det bare å gni mer?
 
Har nå hatt mange forskjellige flasker liggende i en lett blanding med kaustisk soda. De fleste etikettene har falt av, resterende har jeg bare gnidd av. De flaskene som da har noe lim igjen bruker jeg penselrens og en skuresvamp på.
 
Tilbake
Topp