Starthjelp/brukerveiledning - Beer Brew 30 3. gen.

Noen som kan bidra med en velforklarende trinnvis gjennomgang av et brygg gjennomført på en BB30.
Er helt grønn og kunne trengt en gjennomgang av både begreper og selve bryggeprosessen. Har kjøpt en del bøker, men det virker å være flere forskjellige fremgangsmåter. Og det er skjelden relevant for et "nybegynner sett" som BB30..

Noen som kan hjelpe?
 
Det er vel like mange meninger om hvordan man skal brygge, som det er bryggere. Men jeg legger hodet på blokka og limer inn "oppskriften" jeg ga til noen førstegangsbryggere jeg kjenner (så kommer det sikkert korreksjoner og spesifiseringer fra andre etter hvert) :)

Bryggeprosessen med BB30

1. Rengjør alt utstyr, det er viktig at alt utstyr som er i kontakt med ølet er rent. Se etter at det ikke finnes maltrester igjen og rengjør bunnen ekstra godt.

2. Mål opp vann (som regel ca 3 x vekt på malt), hell oppi, skru på termostat til litt over ønsket mesketemperatur (som regel en plass mellom 65 og 69 grader, sjekk oppskriften – husk at det vil bli noen grader varmetap når malten helles oppi) og effekten på fullt (100)

3. Når en har fått stabilisert temperaturen på ønsket nivå, skrur en ned temperatur til mesketemperatur og senker effekten til 50-60 og heller malten oppi silkaret som står oppi kokeren. Det kan være greit å røre malten litt inn slik at den ikke klumper seg, en ønsker seg ikke tørre klumper i mesken.

4. Vi er nå inne i meskeprosessen hvor vi skal hente ut sukker fra malten. Den skal nå ligge i 60-90 minutter (sjekk oppskrift) på stabil temperatur. En bør nå drive jevnlig sirkulering (tappe ut fra kranen og helle over silkaret igjen) om en ikke har sirkulasjonspumpe. Bruk termometer oppi meskekaret for å ha skikkelig kontroll, BB'en viser temp i bunn av karet. Om det skulle være nødvendig så kan en røre litt i mesken et par ganger.

5. Når meskeprosessen er over øker vi temperaturen til ca 78 grader og holder den der i 10 minutter. Deretter hever vi silkaret opp (husk at det er tungt!), setter ringen på plass og plasserer det på den

6. Sirkulerer vørteren en stund, stopp og deretter tilsett nytt vann (en skyller normalt med 15-20 liter, sjekk oppskrift) som holder ca 78 grader. Dette gjør vi for å få ut de siste restene av sukker fra malten samt at det vil forsvinne ca 1 liter vann pr kg malt + en del under kok osv (og vi har lyst til å ende opp med opp mot 25 liter til slutt).

7. Når skylleprosessen er ferdig skal vørteren kokes (skylling stoppes uansett dersom vørteren som renner fra maltet har SG < 1.010). Vi skrur opp temperaturen og effekten på fullt (for å spare tid kan en sette opp tempen mot slutten av skylleprosessen).
For å sjekke om du har fått ut ønsket mengde sukker, kan du nå sjekke SG. Denne skal som regel ligge 5-10 under ønsket OG.
Det er lurt å følge med når vørteren nærmer seg oppkok, for det er fort gjort at den koker over om en ikke er oppmerksom. Finn innstillinger på temperatur/effekt slik at den holder en jevn kok. Det er ikke så lurt å ha lokket så veldig mye på - vi ønsker uansett en del avdamping.

8. Vørteren skal nå koke i 60-90 minutter (sjekk oppskrift). Underveis skal det tilsettes bitterhumle (som normalt legges oppi fra kokestart) og evt aromahumle og andre smakstilsetninger (samt klarningsmiddel og gjærnæring) underveis (sjekk oppskrift)

9. De siste 10 minuttene av kokingen setter en oppi kjøleren for å desinfisere denne. Når vørteren har kokt ferdig (jfr oppskrift), skrur en av bryggeapparatet og starter kjølingen. Vørteren skal nå raskest mulig ned til en temperatur på ca 20 grader (det kjøler raskere hvis en «rører» litt med kjøleren, men kan da være lurt å la vørteren stå litt i ro før en tapper over på gjæringskar for å la "grumset" bunnfalle).
Husk at når vørteren er ferdig å koke så er det ekstra viktig å passe på at alt utstyr som kommer i kontakt med den er sterilt

10. Når vørteren er kjølt til ca 20 grader så tapper vi denne over på et gjæringskar. Følg med oppi bryggeapparatet og stopp gjerne tappingen når du ser at en er kommet ned til «grumset».

11. Husk å måle OG, notér ned

12. Etter å ha tappet ut vørteren drysser du gjæren jevnt over toppen av vørteren (for tørrgjær - denne kan forøvrig rehydreres, det gjøres ved å koke opp ca 1dl vann som deretter kjøles ned til 30 grader, dryss gjæren oppi, ikke rør, la stå i 15 min, deretter rør, la stå litt til før den tømmes oppi gjæringskaret). Sett på lokket på gjæringskaret og rist det godt i 1-2 minutter for å få inn oksygen (har du utstyr for å tilsette oksygen er selvfølgelig det å foretrekke).

Sett på gjærlingslås og la det gjære på temperatur jfr oppskrift (normalt ca 20 grader for ale og 10 grader for lager). Det er mange løsninger for å kontrollere gjæringstemperatur, sjekk f.eks tråder som omhandler STC-1000 her på forumet.

Noen begreper:
OG (original gravity): Måles når vørteren er klar til gjæring (f.eks: 1.040)
SG: specific gravity: Underveis i prosessen, som også kan være før vørteren er klar til gjæring
FG: Final gravity: Når ølet er ferdiggjæret (f.eks 1.010)

OG - FG / 7,6 gir omtrentlig alkoholprosent i ølet

Dette kan måles med hydrometer eller refraktometer
 
Sist redigert:
Hei.

Supert, tusen takk. Dette var midt i blinken.:)


Et par spørsmål:

- Du skriver i punkt 2 at temperatueren faller noen grader når malten kommer oppi, mener du da at man skal varme vannet opp de samme par gradene over i utgangspunktet? Slik at det lander på riktig, eller tenker du at man bare skal være klar over det og at den da skal varmes opp igjen de gradene etter malten er oppi?

- I punkt 6 skriver du at man skal sirkulere vørteren en stund, hvor lenge er det? o_O

- I forhold til denne kjøleren, det følger med en slange, hvordan fester man denne til en kjøkken/baderoms kran? Eventuelt hva fester andre BB30/60 brukere denne til?


Edvard.
 
Varm opp 3-4 grader over det du egentlig skal ha

Jeg pleier å bruke ca 15 min

Slangen som følger med deles i to og festes til kjøleren med f.eks slangeklemmer. Den ene må du ha overgang til kran på slik at du får vann inn, mens den andre er for utløp.
Jeg har slik hageslange-overgang på min, du finner det sikkert på Biltema, Jula el.lignende butikker.
Ser det ligger eksempelbilder på nettet, bl.a her http://omhelland.com/gardena.jpg
 
Hei.
Bjornhe, supert at folk tar seg tid til å svare så bra! Nyttig for oss som er ferske.
Et tilleggspørsmål. Du skriver at du bruker 25l til å meske i. Finnes det gode anbefalinger med tanke på forhold meskevann/skyllevann? Ser at noen sier 3.5L/kg malt. Mens du sannsynligvis har lagt deg på ca 5L/kg malt. (antar at du også har benyttet sett fra olbrygging.no som innholder ca 5kg malt.)
Finnes det et optimalt forhold? Eller kommer man frem til samme utbyttet uansett?
 
Jeg starter normalt med 23-24 liter på ca 6kg malt (skyller med ca 10) og har oppnådd oppgitt OG med det. En kan sikkert starte med mindre vannmengde og skylle med større mengde og havne der en vil. Jeg har bare fortsatt med det som har funket for meg :)
 
Jeg lurer litt mer på denne kjøleren, det står at det skal følge med en slange, men de slangene som følger med er for små(!) til å få tredd på kjøleren. Kan det være sånn at slange til kjøleren ikke fulgte med?
 
5. Når meskeprosessen er over øker vi temperaturen til ca 78 grader og holder den der i 10 minutter. Deretter hever vi silkaret opp (husk at det er tungt!), setter ringen på plass og plasserer det på den

6. Sirkulerer vørteren en stund, stopp og deretter tilsett nytt vann (ca 7-10 liter, sjekk oppskrift) som holder ca 78 grader. Dette gjør vi for å få ut de siste restene av sukker fra malten samt at det vil forsvinne ca 1 liter vann pr kg malt + en del under kok osv (og vi har lyst til å ende opp med opp mot 25 liter til slutt).

Sirkulerer du vørter etter du har løftet opp silkaret? altså skyller med vørteren? De gangene jeg har gjort dette har jeg fått alt for høy OG i forhold til oppskriften. Fint å gjøre om man skal nå OG over 70 for det er jaggu vrient i denna kjelen. Etter jeg kjøpte meg et refraktometer var det veldig mye lettere å kontrollere skyllemengde fortløpende for å treffe en gitt OG.
 
Det er vel like mange meninger om hvordan man skal brygge, som det er bryggere. Men jeg legger hodet på blokka og limer inn "oppskriften" jeg ga til noen førstegangsbryggere jeg kjenner (så kommer det sikkert korreksjoner og spesifiseringer fra andre etter hvert) :)

Bryggeprosessen med BB30

1. Rengjør alt utstyr, det er viktig at alt utstyr som er i kontakt med ølet er rent. Se etter at det ikke finnes maltrester igjen og rengjør bunnen ekstra godt.

2. Mål opp ca 25 liter vann, hell oppi, skru på termostat til litt over ønsket mesketemperatur (som regel en plass mellom 65 og 69 grader, sjekk oppskriften – husk at det vil bli noen grader varmetap når malten helles oppi) og effekten på fullt (100)

3. Når en har fått stabilisert temperaturen på ønsket nivå, senker en effekten til 50-60 og heller malten oppi silkaret som står oppi kokeren. Det kan være greit å røre malten litt inn slik at den ikke klumper seg.

4. Vi er nå inne i meskeprosessen hvor vi skal hente ut sukker fra malten. Den skal nå ligge i 60-90 minutter (sjekk oppskrift) på stabil temperatur. En bør nå drive jevnlig sirkulering (tappe ut fra kranen og helle over silkaret igjen) om en ikke har sirkulasjonspumpe. Bruk termometer oppi meskekaret for å ha skikkelig kontroll, BB'en viser temp i bunn av karet.

5. Når meskeprosessen er over øker vi temperaturen til ca 78 grader og holder den der i 10 minutter. Deretter hever vi silkaret opp (husk at det er tungt!), setter ringen på plass og plasserer det på den

6. Sirkulerer vørteren en stund, stopp og deretter tilsett nytt vann (ca 7-10 liter, sjekk oppskrift) som holder ca 78 grader. Dette gjør vi for å få ut de siste restene av sukker fra malten samt at det vil forsvinne ca 1 liter vann pr kg malt + en del under kok osv (og vi har lyst til å ende opp med opp mot 25 liter til slutt).

7. Når skylleprosessen er ferdig skal vørteren kokes. Vi skrur opp temperatur til ca 105 grader og effekten på fullt (for å spare tid kan en sette opp tempen mot slutten av skylleprosessen). Det er lurt å følge med når vørteren nærmer seg oppkok, for det er fort gjort at den koker over om en ikke er oppmerksom.

8. Vørteren skal nå koke i 60-90 minutter (sjekk oppskrift). Underveis skal det tilsettes bitterhumle (som normalt legges oppi fra kokestart) og evt aromahumle og andre smakstilsetninger (samt klarningsmiddel og gjærnæring) underveis (sjekk oppskrift)

9. De siste 10 minuttene av kokingen setter en oppi kjøleren for å desinfisere denne. Når vørteren har kokt ferdig (jfr oppskrift), skrur en av bryggeapparatet og starter kjølingen. Vørteren skal nå raskest mulig ned til en temperatur på ca 20 grader (det kjøler raskere hvis en «rører» litt med kjøleren, men kan da være lurt å la vørteren stå litt i ro før en tapper over på gjæringskar for å la "grumset" bunnfalle).
Husk at når vørteren er ferdig å koke så er det ekstra viktig å passe på at alt utstyr som kommer i kontakt med den er sterilt

10. Når vørteren er kjølt til ca 20 grader så tapper vi denne over på et gjæringskar. Følg med oppi bryggeapparatet og stopp gjerne tappingen når du ser at en er kommet ned til «grumset».

11. Husk å måle OG, notér ned

12. Etter å ha tappet ut vørteren drysser du gjæren jevnt over toppen av vørteren (for tørrgjær). Sett på lokket på gjæringskaret og rist det godt i 1-2 minutter for å få inn oksygen.

Sett på gjærlingslås og la det gjære på temperatur ift oppskrift (normalt ca 20 grader for ale og 10 grader for lager)


I 4. punkt skal det sirkuleres med sirkulasjonspumpen, mens i punkt 6 skal det sirkuleres ved å tappe vørter og helle over? Blir fort litt begrepssurring for min del:)
 
Du trenger to skiftenøkler evt vannpumpetang (nordlending), så trer du rørkoplingen inn på kjøleren, og strammer til mutteren.
Det er to "muttere", du må holde igjen med en skiftenøkkel på den ytterste delen (den til venstre på bildet mitt) den skal ikke skrus, og strammer til ved å skru på den innerste delen (den som er nærmest spiralen), så er det bare å stramme til. Man må bruke litt krefter, men ikke så mye at du river av gjengene. Da vil den sitte som støpt.
 
Du trenger to skiftenøkler evt vannpumpetang (nordlending), så trer du rørkoplingen inn på kjøleren, og strammer til mutteren.
Det er to "muttere", du må holde igjen med en skiftenøkkel på den ytterste delen (den til venstre på bildet mitt) den skal ikke skrus, og strammer til ved å skru på den innerste delen (den som er nærmest spiralen), så er det bare å stramme til. Man må bruke litt krefter, men ikke så mye at du river av gjengene. Da vil den sitte som støpt.

Topp!
 
Du trenger to skiftenøkler evt vannpumpetang (nordlending), så trer du rørkoplingen inn på kjøleren, og strammer til mutteren.
Det er to "muttere", du må holde igjen med en skiftenøkkel på den ytterste delen (den til venstre på bildet mitt) den skal ikke skrus, og strammer til ved å skru på den innerste delen (den som er nærmest spiralen), så er det bare å stramme til. Man må bruke litt krefter, men ikke så mye at du river av gjengene. Da vil den sitte som støpt.


Hva med sylinderen som er inni? Skal den vendes på den siden som vannet skal gå "inn"?

På dine bilder ser jeg den ikke, på min blir den veldig synlig..
 
Jeg tror den skal være i mellom ikke i enden. Husker ikke hvordan jeg satt det opp. sikkert noen som svarer 100% riktig
 
Tilbake
Topp