Starthjelp/brukerveiledning - Beer Brew 30 3. gen.

Hvis jeg husker riktig, så skal denne ligge utpå røret(kjøleren), den skal ligge som en giftering rundt røret ;-)
 
På min var det en slags litt lengre syllinder også.. Altså ikke klemringen.

Syllinderen var liten nok til å komme inni kjøleren, men var større i den ene enden så den ikke skulle forsvinne inn i røret. Litt som en trakt.

Så jeg har den vendt i den retningen vannet kommer. Testa det og var potte tett.
 
Nå over til sirkulasjonspumpa som fulgte med, en Beer Brew Brushless DC Pump. Også denne med svært mangelfull bruksanvisning.

Følger med 2 slanger, selve pumpa, enen kobling med håndtak og en slagt filterboks.
 
På min var det en slags litt lengre syllinder også.. Altså ikke klemringen.

Syllinderen var liten nok til å komme inni kjøleren, men var større i den ene enden så den ikke skulle forsvinne inn i røret. Litt som en trakt.

Så jeg har den vendt i den retningen vannet kommer. Testa det og var potte tett.

Tror du tenker på det som rørleggere kaller støttehylse?
Brukes kun på myke kobberrør for at de ikke skal klappe sammen når du strammer til klemring-koblingen
 
Nå over til sirkulasjonspumpa som fulgte med, en Beer Brew Brushless DC Pump. Også denne med svært mangelfull bruksanvisning.

Følger med 2 slanger, selve pumpa, enen kobling med håndtak og en slagt filterboks.

Kort slange skrus på tappekranen til BB'en og inn i pumpen (evt stoppkranen her), lang slange fra pumpe og opp i meskekaret. Piler på pumpen hvilken som er vann inn og ut. Pumpen må ligge lavere enn tappekranen, tyngdekraften må føre vannet inn. Filteret bruker jeg ikke.

NB! Vær forsiktig mtp vann på selve pumpen. Ihvertfall ligger det et kretskort synlig fra utsiden (hvor ledningen går inn) på vår. Mistenker at det kan være en grunn til at det går en del pumper i retur...
 
Kort slange skrus på tappekranen til BB'en og inn i pumpen (evt stoppkranen her), lang slange fra pumpe og opp i meskekaret. Piler på pumpen hvilken som er vann inn og ut. Pumpen må ligge lavere enn tappekranen, tyngdekraften må føre vannet inn. Filteret bruker jeg ikke.

NB! Vær forsiktig mtp vann på selve pumpen. Ihvertfall ligger det et kretskort synlig fra utsiden (hvor ledningen går inn) på vår. Mistenker at det kan være en grunn til at det går en del pumper i retur...

Aha. Skjønner.

Men hvorfor trenger man stoppekranen?

Og hvorfor bruker dere ikke filteret? Og hvordan ville jeg montert det om jeg skulle brukt det?

Hvordan fester du slangen oppi karet?
 
Det er ikke en stoppekran, den er for å regulere flow slik at BB'en ikke flommer over. om du fører den lange slangen i en soiral opp over bb'en og fester borrelås øverst så sitter den greit, men ikke greit nok til at du kan forlate den.

BB'en krever litt mekking, og den har et hel seksjon her på forumet som viser gode løsninger for sirkulasjon mm.
 
Når skal du brygge og hva ? Jeg har bare brygget 3 batcher, men kan kanskje assistere. Du har like mye spørsmål som meg når jeg begynte og jeg ble mer og mer forvirret. Selv etter å ha vært på kurs.
 
Sist redigert:
Finnes et par bruksanvisning på nettet også. Men de er vel egentlig ikke veldig gode?

http://bodbryggeriet.no/onewebmedia/beer brew 30 - brukermanual.pdf
http://hans1.no/onewebmedia/Brygging med Beer Brew 30.pdf

Under min første brygging tolket jeg ...."Løft så opp silkaret og la det renne fra seg i 5 min. Hell så over ca 7 liter med rent, varmt vann (ca80 grader) " til at jeg skulle sette vekk silkaret og helle det varme vannet rett i beerbrew'en....altså ikke skylle gjennom malten i silkaret. Men øl blir det åkkesom...bare ikke perfekt ;-)
 
Bryggeprosessen med BB30
5. Når meskeprosessen er over øker vi temperaturen til ca 78 grader og holder den der i 10 minutter. Deretter hever vi silkaret opp (husk at det er tungt!), setter ringen på plass og plasserer det på den

Hva mener du med "setter ringen på plass"? Er det noe jeg ikke har skjønt? Har flere ganger lurt på hvordan jeg skal balansere silkaret oppå beerbrew'en mens det renner av og skal skylle. Brukte først 2 skaft fra sleiver på hver side av håndtakene, men syntes det ble litt risky business. Tips mottas med takk.
 
Hva mener du med "setter ringen på plass"? Er det noe jeg ikke har skjønt? Har flere ganger lurt på hvordan jeg skal balansere silkaret oppå beerbrew'en mens det renner av og skal skylle. Brukte først 2 skaft fra sleiver på hver side av håndtakene, men syntes det ble litt risky business. Tips mottas med takk.

På bildet her ser du den ligger oppå silkaret, den legges da oppå BB'en og silkaret kan da plasseres oppå den.

DSC_0182.JPG
 
På bildet her ser du den ligger oppå silkaret, den legges da oppå BB'en og silkaret kan da plasseres oppå den.

Takk for info!
Jeg kjøpte Beerbrew30 Versjon 3 på Ølakademiet i februar ifjor. Da var denne ringen ikke med. Noe feil med min leveranse eller er det kommet en enda nyere versjon (eventuelt var dette noe som fulgte med eldre versjoner)?
 
Den skulle ha fulgt med ja. Ta kontakt og hør om de kan ettersende.

Ok. Mail er sendt de. Får håpe på positivt svar. Men skulle vært interessant å vite om jeg var eneste som ikke fikk dette.

OPPDATERING: Øl-akademiet svarte innen timen på mailen og ba om adressen slik at de kunne få leverandøren til å sende meg denne. På svaret virket det som det var en feil at jeg ikke hadde fått den i pakken.
 
Sist redigert:
Hvilke modifikasjoner er det verdt å gjøre på en Bb30 v3? (Minimum og kjekt å ha modifikasjoner.)
 
Leser i denne manualen http://bodbryggeriet.no/onewebmedia/beer brew 30 - brukermanual.pdf

Her står det at man skal la Det stå i ro i 70 min når man har oppnådd riktig temp etter at Malten er Oppi karet... Og så resirkulerer man etterpå i ca 80 min?

Hvis punkt 4. Fungerer bra, kan man da droppe disse 70 minuttene som står i manualen som følger med bb'n ?

Har også hørt at det kan være lurt å resirkulere litt utenfor silkaret også - stemmer det ?
 
Vi resirkulerer fortløpende, altså med en gang meskingen er i gang. Dette tar 60-90 minutter etter oppskriften. Også skifter vi mellom å sirkulere oppi og utenfor meskekaret for at den øverste vørteren utenfor også skal sirkulere. En sirkulerer for å la malten i meskekaret filtrere vørteren og for å få en gjevnere temperatur i hele karet :) Når det er gjort skyller vi sakte med ønsket mengde vann, skrur opp effekten for kok og lar malten dryppe av seg fra øverste posisjon. Koker i 60-90min etter oppskrift :)
 
helt ærlig resirkulering og utmesking gjorde jeg på 15 min sist fikk OG innafor kanskje det smaker mindre, men det får tiden vise. Ser ikke poeng i å stå der og røre og sirkulere i 80 min. og i tilleg ha det på 78 grader
 
Tilbake
Topp