Problemer med knapper og temp på nye Speidel

Første bryg i gang og erfaringen er at Abort og Select knapperne reagere tvivlsomt. Det er ret og slet tilfældigt hvornår de virker. I tillæg så begynder nedtællingen for kog ved ca. 91C selv om set temp er 101C . Nu er den på 101C og 14 min. Inde i kogetiden på 60 min.

Mandagsmaskine? Anyone?
 
Har i dag kontaktet Bryggselv og de har sendt sagen videre til Speidel. Tyder på fejl kalibrering af temp. sensor og dårlig kontakt på knapperne.

Fortsættelse følger.
 
Not good. Får håpe dette gjelder bare denne ene maskinen, men jeg frykter dette kan være et generelt problem. Jeg følger i alle fall denne tråden
 
Da kom der svar fra Bryggselv:

"Hei igjen Christian,
Har nå fått svar fra Speidel. De kjenner til disse problemene og kan fikse dem.
Da de dessverre er tomme for kontrolpaneller hos Speidel ønsker de å få dem tilsendt slik at de kan fikses i Tyskland.
Foreslår at vi sender deg en eske og returlapp(porto) slik at du enkelt kan sende oss kontrollpanelet - slik at vi fort kan få det til Tyskland og tilbake til deg.
Beklager ulempen. "


Så ved I/vi det alle sammen at Speidel har sendt noget på markedet som kan være behæftet med fejl.
 
Det var jo synd, men det var et kjent feil så da bør de vel sende ut nye kontroll panel til alle forhandlere slik at de har noen liggende som virker :)

Easybrew
 
Fikk min 26/1 rett fra Speidel, spent på om de har ordnet problemet på min. Skal jomfru brygge i helgen.
 
Jeg venter på min 50 l SB og er spent på erfaringene du gjør deg i helga. Regner med at min er framme om ei uke.
 
Bestilte min ret før Juleferien og blev lovet levering 7/1, den ankom så først 12/1 grundet lidt lidt dårlig kommunikation bryggselv Oslo/Stavanger imellem. . Tipper der er kort leveringtid dersom den kommer fra lager i Oslo (bryggselv) men tipper ca. 4-5 uger dersom den kommer ret fra fabrik. 4 uger er vel den leveringstid de fleste sider opgiver fra fabrik (malbazaren.dk , petit-agentur.no osv)
 
Takker!

For min del blir den levert direkte fra fabrikken, så det er bare å søke et tykt lag med tålmodighet...  
 
Jeg bestilte min 50 liter rett før jul og blir levert direkte fra fabrikk. Fikk min i dag. Gleder meg til å teste første brygg i helgen:)
 
Hei

Har noen av dere som har den nye 50l og om panelet. Har irritert meg over 2 ting på den gamle 50 l .

1. Ved innlegg av meske trinn og en oppdager underveis når trinn 2 starter at en isteden for 0 min har lagt inn feil verdi på 77 min. Da hadde det vært greit å kunne hoppet dette steget , slik at resten av programmet kan fullføres. Ved en slik feil må en starte hele programmet på nytt med nye steg. Er det mulig å hoppe over steg etter at programmet har startet opp ?

2. Egentlig et spm som går litt på spm 1. Når en har lagt inn et program på nye panelet. Får en oversikt over alle trinnene før en starter opp programmet. Og kan en da gå inn og endre dette før en starter det på en enkel måte.

Easybrew
 
Hei

Har noen av dere som har den nye 50l og om panelet. Har irritert meg over 2 ting på den gamle 50 l .

1. Ved innlegg av meske trinn og en oppdager underveis når trinn 2 starter at en isteden for 0 min har lagt inn feil verdi på 77 min. Da hadde det vært greit å kunne hoppet dette steget , slik at resten av programmet kan fullføres. Ved en slik feil må en starte hele programmet på nytt med nye steg. Er det mulig å hoppe over steg etter at programmet har startet opp ?

2. Egentlig et spm som går litt på spm 1. Når en har lagt inn et program på nye panelet. Får en oversikt over alle trinnene før en starter opp programmet. Og kan en da gå inn og endre dette før en starter det på en enkel måte.

Easybrew

Svar på spørsmål nr 2 er ja, hele oversikten står i displayet på en veldig oversiktlig og lettlest måte. Veldig fornøyd med utseende på det nye panelet.
 
Første bryg i gang og erfaringen er at Abort og Select knapperne reagere tvivlsomt. Det er ret og slet tilfældigt hvornår de virker. I tillæg så begynder nedtællingen for kog ved ca. 91C selv om set temp er 101C . Nu er den på 101C og 14 min. Inde i kogetiden på 60 min.

Mandagsmaskine? Anyone?
Ferdig med mitt andre brygg på Speidelen nå og nøyaktig det samme skjedde med meg! Timeren på kok startet på 91 grader. Jeg avbrøt og kjørte manuell kok. Dette skjedde ikke under første brygg, da fungerte alt fint.

Får se hva som skjer under neste brygging, gidder ikke gjøre noe med det nå.
 
Forskjellen på dette brygget og det forrige var at denne gangen presset jeg 6 kg. malt i røret, bare rundt 4 kg. sist gang. I tillegg tilsatte jeg 400 gram spraymalt ved 85 grader, rett i kjelen uten å blande det ut med vann først. Dette kan muligens være en årsak til problemene.
 
Sist redigert:
Fra min dialog med Bryggselv.no

"Er i dialog med dem nå; og de forklarer at disse problemene oppstod på den aller første batchen av den helt nye modellen de jobbet hardt med å få ferdig til lanseringen Des/Jan 2014/2015."

Det skal siges at Bryggselv tager dette problem meget seriøst og har været flinke til at ordne op. Venter stadig på mit panel som jeg har sendt til Bryggselv Oslo, som så sender til Speidel.

Daniel, hvis jeg var dig så havde jeg kørt en test med vand og referance termometer bare for at afklare om der er fejl. Et produkt til den pris skal bare fungere 100% ellers må Speidel bytte/fikse dit panel.
 
Da er det endelig tid til at afslutte denne tråd.
Jeg fik ny controller for 2 uger siden, ikke af Speidel men af Bryggselv Oslo der følte at ventetiden allerede havde været urimelig lang - Tak for det. Den nye controller virker umiddelbart efter hensigten og målt mod ref. termometer virker termostaten også.
Speidel havde luftet at de ville kompensere mig for ventetiden og skuffelsen over fejl på produktet. Her glimrede de også med Deres fravær mht. opfølgning og Bryggselv har i dag taget kontakt og vi har aftale en passende og rimelig kompensation.
Stor tak til Bryggselv som har været professionelle og løsningsorienteret i denne sag. Som Eskild sagde "Der er jo ikke unormalt at der er fejl på nye produkter, men det er måden producenten løser disse han skal måles på" (frit fra hukommelsen)
Bryggselv 1 - Speidel 0
Over and out.
 
Tilbake
Topp