Svartediket Black IPA

He.. Nei det var igrunnen det jeg tenkte og. Men jeg er jo ikke helt i lodd alltid som ideen med sort pepper i white ipa.. :/ God ble den dog.
Da blir det Svartediket Black PIPA!
 
Hei Gahr. Jeg brygget svartediket 90% etter din oppskrift. (Brukte i tilegg litt reste spesialmalt som jeg bhadde igjen) men resultatet ble veldig bra, og 25 liters beholdningen min varte ikke lenge. Jeg refererte gladelig til 7 fjell til mine smake kompiser
 
Hei. Smakte Svartediktet på Naboen i Trondheim og denne matte definitivt brygges!:) Bryggingen gikk fint (Speidel), fulgte oppskrifta til punkt og prikke men manglet et par oechelgrader etter kokingen. Kjørte gjærstarter 3 dager i forveien, og gjæringen begynte allerede etter 4-5 timer. Det stormgjæret i et par dager, for så å avta drastisk etter dag 3. Tørrhumlet på dag 4, og etter dette virker det som om gjæringa har stoppet helt opp. (Ingen trykk i gjærlåsen) Målte FG på dag 5, og da sto den i 1.022. Har ikke opplevd dette før så har et par spørsmål rundt dette:
1: Kan det tenkes at det er aktivitet i gjæren selv om det ikke er noe trykk eller bobbling i gjærlåsen?
2: Hvis nei, er det noe som kan gjøres nå (dag 7) for å få igang gjæringen igjen?
3: Er det sannsynelig årsak til dette p.g.a relativt korte meskeintervall med ganske høye temperaturer (lavere innhold av gjærbar sukkerstivelse)?
 
1. ja
2. irrelevant
3. høy mesketemperatur kan forårsake høy restsødme, ja. Men jeg tror du skal se i en annen retning her, i alle fall om du har fulgt oppskriften fra bryggeriet sånn noenlunde. Det er godt mulig du kommer ned enda noen desimaler om du bare lar naturen går sin gang i en drøy uke til. Aktiviteten ellers høres forsåvidt normal ut, med stormgjæring i et par dager etterfulgt av en lengre, roligere periode. Ender du likevel for høyt, bør du vurdere ett eller flere av tilstrekkelig vørterbeluftning, nok frisk gjær eller mesketemperatur.
 
Du kunne kanskje gitt den mer tid på 68 °C, et kvarter eller så. For min del ville jeg også mesket en grad eller to lavere for å treffe OG 1,014.
 
Ok. Takk for svar. Får ta tiden til hjelp her og håpe på det beste. Hadde i utgangspunktet tenkt å la det gjære i 14 dager i et. Men mulig jeg skulle tatt et omstikk der jeg tar med litt av gjærkaken?? På den måten vil det tilføres litt oksygen i brygget, noe som i utgangspunktet er positivt for gjæringen. Eller er det kanskje for sent??
 
Du må for all del unngå å få oksygen inn i ølet nå. Da risikerer du å ødelegge det.
 
Det er en forskjell på oppskriften i denne tråden side 1 og på sidene til 7 Fjell. Det er tørrhumling på to tidspunkt og mengden med Ahtanum og Mosaic er byttet om?

Nei unnskyld, det er jeg som ikke klarer å lese desimaler i kveld.

Edit igjen, det er forholdet mellom Mosaic og Centennial som forvirrer meg.
 
Hei. Tenkte Brygge Svartediket i morgen.
La merke til at første meskested er oppgitt i 68 grader i denne tråden, mens den er på 64 grader på ølets hjemmeside.
Noen som kan fortelle meg hva jeg burde gå for? @Gahr ?
 
Gå for 64 °C. Vi har justert tempen ned i forhold til da vi brygget den første gang hos Lervig.
 
Hvilken vannjusteringsprofil anbefales til svartediket?
Tenker 3g Kalsiumsulfat, 1,5g Kalsiumklorid, 1,5g Kalsiumkarbonat og 1g Natron pr 10l
 
I bryggeriet bruker vi bare kalsiumklorid til denne. Ca, 3,8 g per 10 liter vann, kun i mesken.
 
Her er oppskriften beregnet til 22,5 liter og med et utbytte på ca. 85 %. Kanskje den kan være til hjelp?

7 Fjell Svartediket Black IPA

22,5 liter
OG: 1068
FG: 1014
IBU: 75 (Noonan)

2,65 kg pilsnermalt, 5 EBC
2,65 kg pale malt, 3 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC
100 g crystal malt, 120 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 1, 1175 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 3, 1400 EBC
500 g hvetemalt, 4 EBC
25 g Warrior, pellets, 15 % aa, 60 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 15 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 15 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 15 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 2 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 2 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 2 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, tørrhumle.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, tørrhumle.
40 g Centennial, pellets, 10 % aa, tørrhumle.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
White Labs WLP001, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesk:
64 ̊C i 20 min.
71 ̊C i 20 min.
77 ̊C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring.
18-20 ̊C i 10-14 dager.

Edit: Mesketemperatur satt ned fra 68 °C til 64 °C i første steg.

Er det mulig å spørre om vannjusteringene dine her???
 
Her er oppskriften beregnet til 22,5 liter og med et utbytte på ca. 85 %. Kanskje den kan være til hjelp?

7 Fjell Svartediket Black IPA

22,5 liter
OG: 1068
FG: 1014
IBU: 75 (Noonan)

2,65 kg pilsnermalt, 5 EBC
2,65 kg pale malt, 3 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC
100 g crystal malt, 120 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 1, 1175 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 3, 1400 EBC
500 g hvetemalt, 4 EBC
25 g Warrior, pellets, 15 % aa, 60 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 15 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 15 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 15 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 2 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 2 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 2 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, tørrhumle.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, tørrhumle.
40 g Centennial, pellets, 10 % aa, tørrhumle.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
White Labs WLP001, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesk:
64 ̊C i 20 min.
71 ̊C i 20 min.
77 ̊C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring.
18-20 ̊C i 10-14 dager.

Edit: Mesketemperatur satt ned fra 68 °C til 64 °C i første steg.

Ser at du bruker Jamil sin kalkulator til "alle" oppskriftene dine, men en ting jeg har lurt på et tørrgjæren og mengden han regner ut ifra. Går du også ut ifra 20 milliarder celler pr gram som han gjøre på Mr Malty??
Ser produsenten sier 6 milliarder og Brewers Friend sier 10 milliarder.
Det er jo ganske stor forskjell på disse tallene. Noen andre som har inspill til dette???????
 
Tilbake
Topp