STC-1000 Koblingsskjema

mhm. 1000+ har muligheten for å sette opp 0,1 som minste avvik fra set-temp før varmen slår seg på. det er genialt. så der har vi løsningen :D
 
Den du linker til der blir nok litt vanskelig å jobbe med. Du bør finne en kabel med flere kordeller, jo flere dess enklere å jobbe med når du skal knote med elektronikk og små arealer :)

Skal du handle på Clas så kan du f.eks. handle disse når det gjelder kabling internt:
http://www.clasohlson.com/no/Enkelleder,-RK,-1,5-mm²/Pr490137060

For kabling mellom boks og stikk kan f.eks. denne være aktuell:
http://www.clasohlson.com/no/Gummikabel H07RN-F/Pr490269005


Ikke helt sikker på hva du mener med kordeller, men du har rett i at de nok er lettere å håndtere inni boksen.

Kjøpte en 3x1,5+1,5 av denne http://www.clasohlson.com/no/Tilkoblings-/romledningPMH/Pr490327015

Red: Kommer til å bytte den inn i denne http://www.clasohlson.com/no/Tilkoblingsledning/Pr321113000
Og kjøpe slike enkellederne istede for kobling av strøm inn til boksen.

Kan jeg bite av litt av denne å bruke det til kobling fra boks til stikk tenker du?
 
Sist redigert:
Kordeller er kobbertrådene som utgjør en leder. Altså i stedet for å ha èn tykk kobbertråd har du flere små som er tvunnet sammen.
 
Det er 3 typer av ledere i kabler.
1. Entrådet f.eks PR. Litt stiv, men 1,5 kvadrat er lett å bøye som enkeltleder. Og ligger i ro :)

2. Flertrådet f.eks PFXP. Lettere å jobbe med og ligger ganske rolig.

3. Mangetrådet f.eks RK. Veldig tynne tråder som utgjør lederen. Krever niter for de aller fleste koblinger for å være lovlig. Wago klemmer av den typen som har vipper, er lovlig å bruke uten niter. De aller fleste skru koblinger, f.eks i stikk og støpsel, krever niter klemt på enden for å være lovlig. Og trygt...

Skal jeg anbefale en kable type for interne koblinger i koblingsbokser, så er det PFXP. Den er lettest å få i meterkapp med akkurat lengden du skal ha. Har du PN til overs fra husbygging, så er det samme type ledere.

Som kabel mellom støpsel og koblingsboks gjerne en ferdig sladd med en type nite på enden av lederene.
Denne holder for 2kw, og burde være mer enn nok til ett STC1000 prosjekt hvor det er små strømmer.

Her er en eksempel liste fra den totalt billigste leverandøren jeg fant. Ukjent hvor mye frakt blir, men verd å sjekke ut.

1m PFXP kabel 500V CU 3G1,5mm2 ER 9,50mm Hvit-met 15,63kr pr meter
2stk Stikkontakt enkel påvegg Hvit AMG35 med jord-Et 39kr stk
10stk Wago koblingsklemme 3 X 1,5/2,5/4,0 m/åpning-10 8,50kr stk
1stk Pakknippel M20/5-13mm med mutter 7,01 stk
1 stk Koblingsboks FK311 140X140X79MM m/kabelgjennomføringer IP65-F 99kr stk
1stk Nettledning PMH med støpsel 3G1,00mm2 3,0meter hvit 24,90kr stk

Totalt 309,54kr, så kommer frakt i tillegg.

Hvis jeg ikke har glippet på noe så har du komplett utstyr for å montere STC1000, trygt og riktig.

Doble mengdene på alt utenom wago, så har du til 2 STC1000. Wago er det nok til 2. Og kanskje trenger du de ikke engang.

Jeg har ingen forbindelse til leverandøren, bare gjorde ett raskt søk. De har ganske gode priser på elektromateriell ser jeg.


Skrevet på tlf. Skal redigere og legge til linker fra pc'en.
EDIT: Har redigert og lagt til linker pluss pluss.
 
Sist redigert:
Det er 3 typer av ledere i kabler.
1. Entrådet f.eks PR. Litt stiv, men 1,5 kvadrat er lett å bøye som enkeltleder. Og ligger i ro :)

2. Flertrådet f.eks PFXP. Lettere å jobbe med og ligger ganske rolig.

3. Mangetrådet f.eks RK. Veldig tynne tråder som utgjør lederen. Krever niter for de aller fleste koblinger for å være lovlig. Wago klemmer av den typen som har vipper, er lovlig å bruke uten niter. De aller fleste skru koblinger, f.eks i stikk og støpsel, krever niter klemt på enden for å være lovlig. Og trygt...

Skal jeg anbefale en kable type for interne koblinger i koblingsbokser, så er det PFXP. Den er lettest å få i meterkapp med akkurat lengden du skal ha. Har du PN til overs fra husbygging, så er det samme type ledere.

Som kabel mellom støpsel og koblingsboks gjerne en ferdig sladd med en type nite på enden av lederene.
Denne holder for 2kw, og burde være mer enn nok til ett STC1000 prosjekt hvor det er små strømmer.

Her er en eksempel liste fra den totalt billigste leverandøren jeg fant. Ukjent hvor mye frakt blir, men verd å sjekke ut.

1m PFXP kabel 500V CU 3G1,5mm2 ER 9,50mm Hvit-met 15,63kr pr meter
2stk Stikkontakt enkel påvegg Hvit AMG35 med jord-Et 39kr stk
10stk Wago koblingsklemme 3 X 1,5/2,5/4,0 m/åpning-10 8,50kr stk
1stk Pakknippel M20/5-13mm med mutter 7,01 stk
1 stk Koblingsboks FK311 140X140X79MM m/kabelgjennomføringer IP65-F 99kr stk
1stk Nettledning PMH med støpsel 3G1,00mm2 3,0meter hvit 24,90kr stk

Totalt 309,54kr, så kommer frakt i tillegg.

Hvis jeg ikke har glippet på noe så har du komplett utstyr for å montere STC1000, trygt og riktig.

Doble mengdene på alt utenom wago, så har du til 2 STC1000. Wago er det nok til 2. Og kanskje trenger du de ikke engang.

Jeg har ingen forbindelse til leverandøren, bare gjorde ett raskt søk. De har ganske gode priser på elektromateriell ser jeg.


Skrevet på tlf. Skal redigere og legge til linker fra pc'en.
EDIT: Har redigert og lagt til linker pluss pluss.

Har allerede kjøpt CO boks, gjennomføring m/strekkavlaster og 5'r Wabo-klemmer.

Duger den tilkoblingskabelen fra CO like godt som den du linket til?

Hva mener du med disse nitene? Kan jeg ikke bare bruke den samme som internkoblingen? Uten nite?
 
Har allerede kjøpt CO boks, gjennomføring m/strekkavlaster og 5'r Wabo-klemmer.

Duger den tilkoblingskabelen fra CO like godt som den du linket til?

Hva mener du med disse nitene? Kan jeg ikke bare bruke den samme som internkoblingen? Uten nite?
Måtte sjekke lengre opp hvilken kabel du hadde kjøpt. Den ser ut til å være lik.
En eventuell forskjell vil vise seg på enden av lederne, er det mange løse, tynne kobbertråder. Eller er de samlet i en nite(klemt sammen i en metallhylse)?

Bildet hos CO viste ikke dette, se på bildet på den linken jeg la ut for samme kabel, så ser du at de tynne kobbertrådene som utgjør lederen, er samlet i en metallhylse.

En nite skal beskytte de tynne kobbertrådene mekanisk, og sørge for god og langvarig kontakt i forskjellige typer koblinger. Selv med store forskjeller i belastning i ampere, og dermed varmt/kaldt som gjør at skrukoblinger løsner over tid.

En mangetrådet kabel uten nite er spesielt utsatt, spesielt mekanisk. Den tåler ikke mye før de tynne trådene av kobber skjæres av.

Ferdige sladder(kabel med støpsel), kan være feilprodusert, samme med alle forgrenere som man kjøper. Sjekk disse under full belastning, f.eks 2kw vannkoker, blir den uutholdelig varm, eller helt grei å legge hånden borti?

Tommelfingerregel
Ingen del av kabelen skal ha høyere temperatur enn resten. Og ikke varmere enn at du kan holde den hele kvelden. Er den ubehagelig varm, så gå over koblingene dine, evt kast og kjøp nytt.
 
Måtte sjekke lengre opp hvilken kabel du hadde kjøpt. Den ser ut til å være lik.
En eventuell forskjell vil vise seg på enden av lederne, er det mange løse, tynne kobbertråder. Eller er de samlet i en nite(klemt sammen i en metallhylse)?

Bildet hos CO viste ikke dette, se på bildet på den linken jeg la ut for samme kabel, så ser du at de tynne kobbertrådene som utgjør lederen, er samlet i en metallhylse.

En nite skal beskytte de tynne kobbertrådene mekanisk, og sørge for god og langvarig kontakt i forskjellige typer koblinger. Selv med store forskjeller i belastning i ampere, og dermed varmt/kaldt som gjør at skrukoblinger løsner over tid.

En mangetrådet kabel uten nite er spesielt utsatt, spesielt mekanisk. Den tåler ikke mye før de tynne trådene av kobber skjæres av.

Ferdige sladder(kabel med støpsel), kan være feilprodusert, samme med alle forgrenere som man kjøper. Sjekk disse under full belastning, f.eks 2kw vannkoker, blir den uutholdelig varm, eller helt grei å legge hånden borti?

Tommelfingerregel
Ingen del av kabelen skal ha høyere temperatur enn resten. Og ikke varmere enn at du kan holde den hele kvelden. Er den ubehagelig varm, så gå over koblingene dine, evt kast og kjøp nytt.

Skjønner litt mer, men:

1. Strøm inn til boksen vil jo gå via en wago. likevel vil du anbefale at jeg kjøper den ferdige sladden du har linket til fordi den har allerede påmotnert nite.

2. kobling inne i boksen, fra wago til skrukobling på selve STC'n kan gjøres med PN leding? sånn som denne? http://www.clasohlson.com/no/PN 1,5/Pr490142045

3. Kobling til stikkkontaktene bør derimot gjøres med en gummikabel med få "tråder" for en mangetrådet må ha nite i stikkkontakten for å være ok. Riktig? I den koblingen burde jeg da bruke PN eller PFXP kabel?
 
1. Via wago er det greit uten nite. Så kun ved tilkobling direkte under skruer/klemmer. Wago med vipper fungerer med alle de 3 forskjellige leder typene. Wago med innstikk er ikke godkjent med mangetrådet leder uten nite. Så når jeg anbefaler en ferdig med nite så er det fordi den er lovlig og grei uansett tilkobling. Du kan bruke den du har og wago. Ingen problem.

2. Ja.
3. Ja. PN hvis du har, ellers PFXP. PFXP fordi den er lettere å kjøpe i kortere lengder. PN fås kun i 100m rull. Med 2 farger pluss jord blir det 300m PN.
Dette er med stikkontakter som er skrudd fast i koblingsboksen.
 
1. Via wago er det greit uten nite. Så kun ved tilkobling direkte under skruer/klemmer. Wago med vipper fungerer med alle de 3 forskjellige leder typene. Wago med innstikk er ikke godkjent med mangetrådet leder uten nite. Så når jeg anbefaler en ferdig med nite så er det fordi den er lovlig og grei uansett tilkobling. Du kan bruke den du har og wago. Ingen problem.

2. Ja.
3. Ja. PN hvis du har, ellers PFXP. PFXP fordi den er lettere å kjøpe i kortere lengder. PN fås kun i 100m rull. Med 2 farger pluss jord blir det 300m PN.
Dette er med stikkontakter som er skrudd fast i koblingsboksen.

Supert. De har enkeltledere PN på 10 metersrull. Kjøper jeg 3 farger blir det bare 117kr. Overkommelig.
Bruker de til både intern fra wago til STC og wago/STC til stikkontaktene som er festet på koblingsboksen.
Så bytter jeg inn i den tilkoblingsledingen fra CO, selv om det ser ut som den har flere ledere enn den du linket til.


Tusen takk for all hjelp!


Red: På og den CO PN-enkeltlederen står det følgende:
"Spenning500/750 V"
Er det riktig?
 
Sist redigert:
Maks tillatt spenning pga isolasjonsverdi står påtrykt lederene. Du kan bruke tilkoblingsledningen du har. Bare gå inn på wago med den, og PN videre.
 
Har et kjøleskap med defekt termostat. Når jeg har på kaldest så kan temperaturen gå fra 4-8 grader.
Noen som har koblet om termostaten på kjøleskapet og heller bruke STC'en? Usikker om det er mulig, men går utifra at termostaten stopper og kjører strøm til kjøleelement og man dermed kan koble de konstant sammen og styre det via STC. Mulig eller håpløs tankegang?
 
Fra termostaten? Har brun, svar og jord
Så du kjører den svarte inn på port 8, den brune går rett i strømkontakten og jord til jord?
 
Tilbake
Topp