Beersmith utstyrsprofil Beer Brew 30 V3

Hei,
Har noen som har klart å lage en riktig profil til Beersmith for Beer Brew 30 V3
Jeg har en Beer Brew 30 v3, som jeg har satt opp en profil på men tror ikke denne er 100% korrekt.
Som dere kan se å som flere sliter med blir Mash profilen feil, siden den viser minus og indikerer rødt.
Jeg har derfor opprettet en tulle oppskrift å delt den i Cloud.
kanskje vi kunne ha brukt denne som en mal og bare endret på versjons nr?

Profilen ligger på denne linken
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/614129/beer-brew-30-generasjon-3-quotprofilquot

Sparge Vol.PNG
 
Her er oppsettet mitt, det er ikke helt hundre.. Men fungerer sånn tålig greit...

Jauda.JPG
Jeg driver ikke med steg-mesking. Bruker bare denne her som utgangspunkt, og justerer bare temperaturen og vannmengden for hvert brygg. Dette har fungert godt nok for meg.
Ja jajaja.JPG
 
Hei Beer Brew 30 har mash tun volume på 26 lt, blir det rett og sette denne til 33lt da ?
så også att mash tun specific heat er 0,17 og den skal være på 0.12 på stainless.
 
Jeg økte spesific heat litt fordi jeg ikke helt traff måltemperaturen med vanntemperaturen BeerSmith kom frem til. Jeg kommer nok til å øke denne litt til. Jeg satt den til 33 siden volumet på gryta er ca 33 liter. Malttrøret har jo gitter i bunnen, så menge vann til mesking er begrenset av kjelen og ikke malttrøret. Har lite å si tror jeg, men da unngikk jeg noen røde tall i BeerSmith.
 
Tror det blir mer korrekt å sette kapasiteten til maltrøret der. Ellers får du ikke røde tall hvis du lager en oppskrift med for mye malt. Men du vet jo selv hvor mye som går oppi der..

Resten av volumet tilskrives kanskje deadspace?
 
Tror det blir mer korrekt å sette kapasiteten til maltrøret der. Ellers får du ikke røde tall hvis du lager en oppskrift med for mye malt. Men du vet jo selv hvor mye som går oppi der..?
Det er et poeng.

Deadspace er, slik jeg forstår det, tiltenkt det volumet av væske man ikke kan regne som en del av mesken.. Typisk det volumet som til enhver tid befinner seg i varmeveksler og rør i et HERMS oppsett feks. I BB30 så vil i teorien dette volumet være den væsken som befinner seg under maltrøret og rundt på utsiden av maltrøret. Mengden vørter rundt maltrøret vil dermed være en funksjon av hvor mye vann man mesker med samt malt? dermed litt vanskelig å fastsette et bestemt tall her. BeerSmith vil så legge dette tallet (så sant man har huket av boksen for "adjust mash vol.") til den mengden vann man mesker med. Man må evt. da justere dette til hvert brygg.
 
Nå kom jeg på noe. BS tolker deadspace som at denne vørteren er tapt, at den ikke blir med til kok.
 
Hei

Mye bra info her, men er det noen BB30 v3 eiere her som i det hele tatt har fått effektivitet på over 65%?

Er det ikke mulig å få BS utstyrsprofil fra produsent/distributør i Norge?
 
Jeg ligger jevnt på 72-75%.

Det finnes vel nesten like mange måter å bruke BB30 på som det finnes eiere, så de fleste bør vel lage en egen BS-profil uansett.
 
Hei Ø

Det er jo fantastisk bra på en BB30. Jeg får det ikke til. Er rimelig fersk men har lest masse om BB30 brygging og lært deretter. Bruker pumpe som fulgte med å resirkulerer hele tiden samt rører også en del. Skyllingen føler jeg også at jeg har fått taket på. Er veldig nøye med temperaturen under mesk og utmesk samt skylling. Kjøre kun et trinns mesk da brygget tilslutt skal på flaske.
75% effektivitet er jo på høyde med en Speidel.

Hva er din hemmelighet?
 
Ingen hemmelighet. Jeg sirkulerer kontinuerlig med pumpe, og bruker PID til temperaturkontroll. Jeg rører etter 30 minutter, og på nytt etter 60 minutter, før jeg øker temperaturen. I motsetning til mange andre her inne, kjører jeg det lange steget på 78 grader som mange tror er utmesk. (Men 60 minutter, ikke 80 - jeg har målt SG på vørteren underveis, og den øker bare med et par poeng den siste halvtimen. Det er det ikke verdt å vente på.) Dette er, slik jeg oppfatter det, hoveddelen av skyllingen på BB30. Den siste vaskingen, der maltrøret er oppe, bruker jeg minimalt med tid og innsats på. Heller bare rolig over vann og lar det renne gjennom i løpet av fem-ti minutter.

Jeg innbiller meg at mange får dårlig effektivitet på BB30 fordi det er et slit å røre ut malten ved innmesk, pga. det høye, smale maltrøret. Det skal ikke mange klumpene til før effektiviteten synker.

Må understreke at jeg snakker om meskeeffektivitet, ikke brygghuseffektivitet.
 
Har ligget på 76 i det siste. Brygget en porter der jeg var over 80. Neste brygg har jeg bestemt å sette brygghuseffektivitet på 76 og se om jeg treffer.
 
Hei Ø

Da er det det lange steget på 78 grader som jeg bommer på. Har garantert ingen tørre klumper i mesken. Heller alt forsiktig ned i maltrøret og blander det inn med en stor sausvisp. Tror kanskje noen av bryggene jeg har gjort har i overkant litt mye malt som gjør at det blir litt "trangt" i meskerøret. Da prøver jeg med lenger tid på 78 grader med resirk på neste brygg.

Takk for gode tips og erfarings deling.
 
Lagde en kraftig juleporter med 7,5kg malt på bb30. Det var i øverste sjikt av hva en kan greie men ingen stuck mash :) Kontinuerlig sirkulering, 10min utmesk på 78grader og holdt den der under skylling som tok ca 45min. Endte på 70% effektivitet.
 
Ingen hemmelighet. Jeg sirkulerer kontinuerlig med pumpe, og bruker PID til temperaturkontroll. Jeg rører etter 30 minutter, og på nytt etter 60 minutter, før jeg øker temperaturen. I motsetning til mange andre her inne, kjører jeg det lange steget på 78 grader som mange tror er utmesk. (Men 60 minutter, ikke 80 - jeg har målt SG på vørteren underveis, og den øker bare med et par poeng den siste halvtimen. Det er det ikke verdt å vente på.) Dette er, slik jeg oppfatter det, hoveddelen av skyllingen på BB30. Den siste vaskingen, der maltrøret er oppe, bruker jeg minimalt med tid og innsats på. Heller bare rolig over vann og lar det renne gjennom i løpet av fem-ti minutter.

Jeg innbiller meg at mange får dårlig effektivitet på BB30 fordi det er et slit å røre ut malten ved innmesk, pga. det høye, smale maltrøret. Det skal ikke mange klumpene til før effektiviteten synker.

Må understreke at jeg snakker om meskeeffektivitet, ikke brygghuseffektivitet.

Interessant, dette skal definitivt prøves! Har hatt veldig lavt utbytte selv, men har gått rett fra mesk på 65 grader til skylling. Vannets egenskap til å løse opp sukker øker jo med temperatur, og sukkeret som ligger igjen i maltet vil bli lettere å hente ut under skylling.
Har dere andre noe fast forhold mellom meskevolum og skyllevolum vann? Bruker dere filteret til pumpa, eller går det fint uten såfremt man ikke søler malt på utsiden av silkar?
 
Tilbake
Topp