Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

1: Man baker flaskene ved 150° i 48 timer
2: Gni inn flaskene med hvalfett, helst fra vinterhalvåret
3: Høytrykkspyler lett med hundeshampoo i såpedåsa
4: Flamberes med cask strength gin over natten
5: Graves ned bak et gammelt uthus, helst der det vokser brennesler. La modnes i 13 dager.
6: Fylles med kildevann og legg oppi 1 stk homeopatisk tablett mot separasjonsangst
7: Sandblåses lett rundt kantene. Forsiktig så du ikke gjør flasken matt.
8: Graves ned igjen bak et nytt uthus, helst et sted der ingenting vokser.
9: Lag et lite hull i bakken over stedet og putt et bukkehorn fylt med alkoholfri mjød nedi. Pakk med jord så det står.
10: Vent til neste fullmåne før du graver det opp igjen.

Deretter bør det modnes i 3-4 uker, ikke over romtemperatur. På dette tidspunktet ser etikettene omtrent ut som da de kom ut fra fabrikken, men fortvil ikke. Snart er det ferdig. Nå er det bare å fylle flaskene med varmt vann, så kan man dra av etiketten og fjerne eventuelle limrester med matolje eller aceton.

Lykke til, og skål!
 
Fankern ass.. nå har jeg gjort dette, fylt et gjærkar med vann, senket alle flaskene oppi.
Alle var tilnærmet rene, dvs, ikkenoe gjærrresten, fint lite limrester om noe (vasket det av med sitrusrens).

Idag, så er alle flaskene grove.. virker som det har satt seg et belegg på flaskene, og dunken..
Er det utenpå flaskene så er det garantert inni også, hva pokker gjør jeg nå?
Lut i små mengder vil reagere på glassoverflaten og danne en natriumoksyd løsning, som stadig forsterker seg. Dette fordi når PH-verdien blir høyere enn 8,5 anløper glasset. Lut og sterkt alkalisk vaskemiddel på glass må skylles bort, for eksempel med skyllemiddel som brukes i oppvaskmaskinen, sitronsyre eller eddik utblandet i vann. Det kan også brukes rensemiddel til keramisk komfyr topp.
Her kan det virke som om du har brukt litt for mye lut i blandingen med vann. #Glassmester
 
DEnne "noen" er vel jeg, hvis du leser post 24 i tråden her så ser du mengden jeg brukte, basert på tips.. :)
Skjer aldri igjen..
 
Hei! Her er en rask metode uten fancy kjemikalier som faktisk fungerer 100 % for å få bort etiketter og lim fra flasker fra Haandbryggeriet, Nøgne Ø o.l. Dette er den første metoden jeg har prøvd som jeg har blitt fornøyd med (og jeg ser Buskas også avslører denne hemmeligheten mot slutten av sitt ellers fantastisk festlige innlegg)! Her følger altså metoden til punkt og prikke:

1. Hell kokende vann på flaskene opp til over etiketthøyden.
2. Vent 2-3 minutter.
3. Riv forsiktig av etikettene, som nå er blitt løse. (Ja, nå blir det igjen mye limrester!)
4. Ta matolje på et tørkepapir og tørk enkelt av limrestene på alle flaskene.
5. Tøm ut vannet av flaskene og skyll i varmt vann (evt. med Zalo) for å få bort "oljerester"/fett.

Ingen limfjerner, varmepistol eller skrape nødvendig! :) Men PS: Unngå å velte flaskene så varmt vann renner utover gulvet. Erfaring tilsier at bedre halvdeler kan ergre seg over slikt...
 
Den er heller ikke rask! Og unngå for all del å få olje inni flaska! Øl liker ikke olje, selv ikke i ørsmå mengder.
Metoden virker heller ikke på alle typer etiketter.
 
Ja, beklager, TorsteinO - jeg burde jo lest gjennom hele tråden, men i min latskap sjekket jeg bare noen innlegg her og der, og har tydeligvis klart å unngå akkurat de tidligere innleggene med denne ideen :oops: Og Handyman har definitivt et poeng når det gjelder oljen, men det pleier å gå fint for meg.
 
Drikk Nøgne Ø, Haandbryggeriet og Ægir på pub eller kjøp det kun med når du skal bort og ikke regner med å få flaskene med hjem. I den grad du kjøper de med hjem så følger de vinflaskene til nærmeste returstasjon. Å prøve å gjøre noe med dem er ikke verdt bryet. Om man vil prøve, så har jeg dog mest tro på metoden til buskas litt lenger opp her...
 
Ja, beklager, TorsteinO - jeg burde jo lest gjennom hele tråden, men i min latskap sjekket jeg bare noen innlegg her og der, og har tydeligvis klart å unngå akkurat de tidligere innleggene med denne ideen :oops: Og Handyman har definitivt et poeng når det gjelder oljen, men det pleier å gå fint for meg.
Legg merke til blunkesmileyen ;) forøvrig liker jeg den samme metoden best selv og det er tydelig at den er populær når man ser hvor ofte den dukker opp, kan heller ikke tro at den er spesielt treg.

Ps: anbefaler å lese hele tråden, den har en viss underholdningsverdi ;)
 
Testa varmtvann og olje-trikset. Det funker, jo:eek:! Jeg klarte 2 kasser (24 stk.), på vel en time, og da går det an. (Men smedfingre hadde vært en fordel. Det blir varmt!)
Jeg brukte vannkoker'n. Den rekker til 3 flasker av gangen. Jeg heller bare vannet tilbake, og så går det rimelig greit rundt. Jeg rekker stort sett å vaske vekk oljen og tørke av flaskene innimellom - og glede meg litt over synet av blanke, fine halvlitere.
Ikke alt gikk like greit, og det var kjekt å ha barberbladskrape for hånden, særlig til å løsne kanten før jeg begynte å dra av papiret. Det er litt forskjell på etikettene fra ulike bryggerier. Ægir vinner her, de var greiest. Håndbryggeriet bruker mye lim, men etikkettene løsner veldig lett. (De har det visst med å overdrive. Alt ølet deres har vært sørgelig overkarbonert i det siste.)
Så nå er det bare å klekke ut fine navn, og mobilisere designtalentene innen familien til å lage etiketter:).
 
^ Å? Jeg synes det funka dårlig når jeg forsøkte å helle det videre til ei ny flaske etter å ha fått av etikketten på den første. Så jeg helte det heller tilbake i koker'n og varmet det opp til kokepunktet igjen. Jeg har nå ellers relativt lav varme på varmtvannet, så jeg tror ikke det ville nytte. Men jeg skal straks og med en gang prøve:)!

edit: Prøvde, og det gikk for så vidt - men bare ved hjelp av barberbladskrapa og et par ugudelige gloser. Så jeg må nok holde meg til vannkoker'n. Men takk likevel:).
 
Sist redigert:
Jeg pleier å klare å gjenbruke vannet ihvertfall en gang før det blir for kaldt, også er det ikke nødvendig å fylle høyere enn rett under kanten av etiketten, så på flasker som ikke har etikett på halsen er det ikke mer enn kanskje 3dl pr flaske.
 
Nyttige råd - det kan bli mye tid spart på å gjøre ting på den smarteste måten:). Jeg skal prøve gjenbruk en gang til.
 
Den er heller ikke rask! Og unngå for all del å få olje inni flaska! Øl liker ikke olje, selv ikke i ørsmå mengder.
Metoden virker heller ikke på alle typer etiketter.

Om man nå skulle være så uheldig å få (små mengder) olje ned i flaskene, er det katastrofe eller kan de reddes? Tenker på dødssynden melk i ølglass der glassene etter retningslinjene tilsier at glasset er ubrukelig for øl i all evighet.... Isåfall er det mulig jeg må bidra i tråden "bryggetabber" :-S
 
Om man nå skulle være så uheldig å få (små mengder) olje ned i flaskene, er det katastrofe eller kan de reddes? Tenker på dødssynden melk i ølglass der glassene etter retningslinjene tilsier at glasset er ubrukelig for øl i all evighet.... Isåfall er det mulig jeg må bidra i tråden "bryggetabber" :-S
En ren oppvaskkost og zalo (jada, zalo) fikser biffen, bare skyll glasset godt i varmt vann etterpå.
 
Tilbake
Topp