How-to Corneliusfat?

Kranene blir vel billigere fra Ebay. Faucet wrench trenger du hvis du ikke vil ripe opp kranene. Slangene får du like billig hos Bryggselv. Ball Lock også Ebay. Alt fra statene er det høy fraktpris, moms og fortolling.
 
Kjørte med 5 m 4mm slange og fremdeles skumma som juling allikevel. 12psi serveringstrykk. Er det da for mye co2? Hva kan det være?
 
hei

jeg har lest igjennom mesteparten av denne tråden, men det er fremdeles er par ting jeg er usikker på når jeg skal begynne med fating.

her er fremgangsmåten jeg tenkte å følge, men er ikke helt sikkerpå hvordan alt skal gjøres:

1. har lest at jeg bør begynne med å fylle på co2 i tomt fat for å få ut oksygen. hvordan gjør jeg dette.? setter på lokket på corneliusfat og setter på feks 0,5 bar co2 i noen sekunder? bør jeg i såfall dra i sikkerhetsventilen før jeg åpner lokket på fatet når jeg skal tappe på øl? eller skal jeg sette pår på litt trykk på fatet med lokket av eller mens jeg holder sikkerhetsventilen ute? hvordan vet jeg i såfall når oksygenet er ute av fatet?

2. tapper på øl ved hjelp av hevert.

3. setter på co2 i følge utregning.

som dere ser er det foreløpig det jeg gjør før he tapper øl på fatet som jeg er mest usikker på.
 
Etter rengjøring, la en god skvett starsan være igjen i fatet. På med lokk, og på med trykk. Kjør starsan ut av fatet, så får du starsanert ut-systemet. Lar fatet stå med litt starsan og trykk til det skal fylles (om det blir stående over tid). Kjører ut rest av starsan når fatet skal fylles. Resttrykk slippes ut gjennom sikkerhetsventilen, lokk av, fyll med hevert til bunn av fatet. Er forholdsvis sikker på at ølet presser ut O2 :)
Med flushing av CO2 får du sikkert ut litt O2, men det er optimistisk å tro at du får ut alt. Slik gjør jeg det, kanskje det fins andre/bedre måter, men det virker.
 
Er det egentlig vits i å purge så mye når man etterpå tar av lokket? Det tar jo litt tid å fylle opp fatet og hvis lokket er åpent hele veien vil jeg tro at co2'en vil utligne seg med rommet relativt fort?
 
Tror d
Er det egentlig vits i å purge så mye når man etterpå tar av lokket? Det tar jo litt tid å fylle opp fatet og hvis lokket er åpent hele veien vil jeg tro at co2'en vil utligne seg med rommet relativt fort?
Tror du har rett i det. Det meste går ut når en fyller øl likevel.. Sløsing med gass
 
Haha, jeg tror det smitter over til resten av ølet og. Med mindre man drikker opp den første skvetten først, kontinuerlig mens man tapper, slik at man egentlig ikke ender opp med noe på fat.
 
Veldig nyttig tråd! Jeg skal kjøpe meg et fat, men er usikker på størrelse. Jeg brygger 25-liters batcher, og ser for meg at jeg kommer til å kjøre varierende deler av batchen i fat og flaske. Er det noen praktisk grunn til ikke å kjøpe et 19-litersfat, dersom dette stort sett bare blir halvfullt? Går det f.eks "enorme" mengder CO2 til å fylle "tomrommet"? Alternativet er å kjøpe 2x12 liters.

Ser ellers for meg å kjøpe denne pakkeløsningen hos bryggselv.no. Noen som har testet den? Funker den greit? En ulempe er jo at regulatoren kun har en utgang, skulle gjerne hatt den med to separate utganger (spesielt om jeg går for 2x12 liter).
http://www.bryggselv.no/products/co2-flaske-og-cornelius-fat-komplett
 
Jeg har bare 19 liters corneliusfat, og prøver å brygge ned mot 20 liter, men uvisst av hvilken grunn så blir det ofte noe mer. Så har jeg et fat som er merket MIX og der havner alt det overflødige som ikke går på fatene. Alltid like spennende når MIX-en er full, har stått litt og er klar til smaking. Dette er nu mest for moro og for å ta vare på skvettene og noen ganger smaker det riktig godt, men oppskrifta er umulig å skrive opp.
 
Veldig nyttig tråd! Jeg skal kjøpe meg et fat, men er usikker på størrelse. Jeg brygger 25-liters batcher, og ser for meg at jeg kommer til å kjøre varierende deler av batchen i fat og flaske. Er det noen praktisk grunn til ikke å kjøpe et 19-litersfat, dersom dette stort sett bare blir halvfullt? Går det f.eks "enorme" mengder CO2 til å fylle "tomrommet"? Alternativet er å kjøpe 2x12 liters.

Ser ellers for meg å kjøpe denne pakkeløsningen hos bryggselv.no. Noen som har testet den? Funker den greit? En ulempe er jo at regulatoren kun har en utgang, skulle gjerne hatt den med to separate utganger (spesielt om jeg går for 2x12 liter).
http://www.bryggselv.no/products/co2-flaske-og-cornelius-fat-komplett

Det spørs vel egentlig hvor fort ølen din går. Selv vurderte jeg å bytte ut mine 19l med 12l, men da ville jeg (kompisene mine) slitt i sommerhalvåret da det går mye mer øl enn om vinteren. Brygger også 25L, og har et 6L fat ved siden av som jeg tapper fullt for å så karbonere og flaske slik at jeg kan ha noe stående og gi bort til venner. Da er det helt greit med 19+6L som er 25L og mister kanskje 1-2ish liter til trub etter gjæring, så 19 L fatene får kanskje 17 liter ish. Du må også ta høyde for hvor ofte du brygger og hvor mye plass til har til å lagre fat og antall utganger på manifolden etc etc.
 
Det spørs vel egentlig hvor fort ølen din går. Selv vurderte jeg å bytte ut mine 19l med 12l, men da ville jeg (kompisene mine) slitt i sommerhalvåret da det går mye mer øl enn om vinteren. Brygger også 25L, og har et 6L fat ved siden av som jeg tapper fullt for å så karbonere og flaske slik at jeg kan ha noe stående og gi bort til venner. Da er det helt greit med 19+6L som er 25L og mister kanskje 1-2ish liter til trub etter gjæring, så 19 L fatene får kanskje 17 liter ish. Du må også ta høyde for hvor ofte du brygger og hvor mye plass til har til å lagre fat og antall utganger på manifolden etc etc.

Karbonerer du 6-litern med CO2 eller sukker? Hvordan overfører du fra fat til flaske? Så da får du altså ferdig karbonert øl på flaske? Mister man ikke mye kullsyre i overføringen?

Jeg ser at 19-litern er 63,5cm høy. Noen som vet om denne får plass i en "normal" fryseboks? Bygger ventilene for "gass inn", "øl ut" noe ekstra i høyden? Jeg ser for meg å kjøre tre fat (enten 12 eller 19 liter) og en 2KG CO2-beholder i en fryseboks. Noen som har noen formening til minimum størrelse på fryseboks til dette?
 
Karbonerer du 6-litern med CO2 eller sukker? Hvordan overfører du fra fat til flaske? Så da får du altså ferdig karbonert øl på flaske? Mister man ikke mye kullsyre i overføringen?

Karbonerer alt med co2 og bruker mottrykkfyller, mister ubetydelig mengde co2 i overføringen, så godt som ingenting.
 
Bra tråd! Slenger meg på med et spørsmål om selve tråden:
Vil de samme svarene ang corneliusfat gjelde for et stålfat med G-kobling?
 
Tilbake
Topp