How-to Corneliusfat?

Ja det gjør den. Er på null hvis jeg slipper ut trykket ved å trykke på balllocken.
 
Sist redigert:
Skriver her selv om det kansje er feil tråd. Er 5m tappelinje for langt? Er klar over dette med varmt øl. Kaster bare ut litt hvis det er behov for det. Tenker på hvor jeg kan få plassert et kjøleskap med fat i permanent.
 
@Miguel , nå som du har hatt systemet en stund, hva ente du opp med utstyr? Ser du tenkte på 6 fat og tenkte på ca samme løsning selv.
Vurderer å lage meg en keezer og har ikke lest meg så veldig opp på fat (noen som har bøker eller artikler å anbefale?), men har prøvd å lese igjennom denne tråden.
 
@Miguel , nå som du har hatt systemet en stund, hva ente du opp med utstyr? Ser du tenkte på 6 fat og tenkte på ca samme løsning selv.
Vurderer å lage meg en keezer og har ikke lest meg så veldig opp på fat (noen som har bøker eller artikler å anbefale?), men har prøvd å lese igjennom denne tråden.

@Hallais Kegeratoren har faktisk ikke vært vært noe prioritet. Jeg rocker fortsatt picnic-tapp.
 
Det er lett å gå fra Picnic tap til skikkelige tappekraner. Jeg har fire Perlich kraner hvor jeg brukte lange picknic tap slanger, kappet av tappekrana og koblet slangen inn på gjennomføringen. Er vel omtrent 2 meter med tynn slange. Jeg tapper rundt 1 bar på 10 grader med passe mye skum men det renner selvsagt ikke så veldig raskt.
 
Hvordan er det med trykk og forskjellig type øl? er det store forskjeller? Tenkte å sette opp en Co2 tank med splitter til fire fat. Må de være samme type eller kan man blande feks IPA, amber og stout?
 
Det går helt fint. Ved å dyppe slangeendene i varmt vann klarer du å tvinge dem på slangenipler uten overganger.
 
Jeg leser, leser og leser i de forskjellige trådene, men mye info å prossesere for en nybegynner! Virker som at jeg fortsatt må ha det inn med teskje for å forstå alt dette, så beklager på forhånd for (98% sannsynlig) allerede besvarte spørsmål! Vårt første brygg ble flasket i dag og selv om det var morro, så skjønte jeg fort hvorfor så mange bygger en kegerator! Kvinnfolket har godkjent prosjektet - så lenge kjøleskapet ikke er større enn komfyren, så da er det bare å gå løs på morroa!

Som sagt, mye bra info, men sliter fremdeles med å helt forstå hvordan dette fungerer. Jeg ønsker å kjøpe ett kjøleskap med plass til 2x 19L cornelius fat og 2kg co2 tank. Planen er å montere 2 tappekraner på toppen av kjøleskapet og det kommer hovedsaklig til å gå i IPA, Pale Ale og Pilsner (2 av gangen selvsagt). Jeg forstår det slik at forskjellige øltyper krever forskjellig trykk. Har googlet en del og kommet over mange gode amerikanske sider også, men håper noen kan banke litt kunnskap inn hos meg her!

Hva trenger jeg for at det skal fungere som jeg vil? Og noen som kan forklare litt angående prossessen som skjer fra fat til alle hens kabler til tappekran? Hva må man tenke på?
 
Trykket er jo avhening av temperatur.. Lønner det seg ha co2 flasken inne i eller utenfor kjøleskapet? Eller er det hipp som happ?
Ser mange har kegeratorer med co2 utenfor og noen inni.. Hva er evt best?
 
Sist redigert:
Hva kan egentlig gå galt når en driver med co2 oppsettet? Synes det er vel skummelt å jobbe med gass under trykk. Har sett fra brygging.No som ligger i deler å jeg tør ikke nærme meg. :-( noen gode HMS. Punkt å merke seg?
 
Hva kan egentlig gå galt når en driver med co2 oppsettet? Synes det er vel skummelt å jobbe med gass under trykk. Har sett fra brygging.No som ligger i deler å jeg tør ikke nærme meg. :-( noen gode HMS. Punkt å merke seg?

Er det lov å låne denne tråden litt? Har lest endel om kegerator og skal snart begynne bygging.

Er litt usikker når det gjelder slangetykkelser og lengder og overganger, og generelt.

Bør jeg kjøre gjenger overalt for å slippe å skru av og på slangeklemmer? Slangeklemmer virker som en enklere og billigere løsning hvis man ikke bytter om veldig ofte på slangene (gjør man det?) - og potte tett blir det vel?
Har tenkt å kjøre 3-fats kegerator. Hvis noen kunne gitt tips og innspill på handlelista på morebeer så hadde jeg vært veldig takknemmelig!
Har nå valgt kun 1 utgang på regulatoren for å gjøre det litt enkelt istarten. bør jeg kline til med 2 med en gang, for å kunne variere karbonering?
Er det alternative butikker jeg bør titte på?)

Beveger meg "kronologisk" fra gass til tapp:

Gassdel
1x C02 brannslokningsapparat (får tak i dette av en venn)
1x D1060 Dual Gauge CO2 Regulator - Taprite
3x D1704 Beverage Tubing (5/16' ID) - By the Foot (For å koble fra regulator til manifold 3 fot) (for å feste slangen til på hver ende mellom regulator og manifold)
5x slangeklemme H950 Hose/Tubing Clamp (Small) (2 til gasslangen og 3 for å feste ølslangene til faucets.
1x D1805 Gas Manifold - 3 Way
3x KEG560Gas Tubing Assembly (5/16)

Så har jeg kommet til corneliusfatene som jeg allerede har.

Øldel
3x KEG700 Ball Lock Beverage Out - Barb (igjen - er slangeklemme greit?)
12x (3*4 fot) D1700 SuperFlex Beverage Tubing (3/16" ID) - Hvor lang ? Holder det med 120cm per når jeg bruker perlick med skumkontroll?) Passer denne slangen på Ball lock beverage out eller MÅ jeg kjøre overgang til fra 3/16 til 5/16 og så tilbake igjen, dette ser jeg mange gjør? Ønsker kortest mulig slange for ryddighet i keggen men lang nok til å kunne servere høyt karbonert weissbier.
3x D1245A Stainless Steel Beer Faucet Shank - 4" x 1/4" bore
3x Perlick Beer Faucet With Flow Control - Model 650SS (er det kun 1 størrelse på disse? Vil den passe på faucet shanken over?)
3x D1250 Faucet Handle
1x D1265 Beer Faucet Wrench for å skru fast faucets (Trenger jeg dette eller funker en vanlig tang greit?)
 
Er det lov å låne denne tråden litt? Har lest endel om kegerator og skal snart begynne bygging.

Er litt usikker når det gjelder slangetykkelser og lengder og overganger, og generelt.

Bør jeg kjøre gjenger overalt for å slippe å skru av og på slangeklemmer? Slangeklemmer virker som en enklere og billigere løsning hvis man ikke bytter om veldig ofte på slangene (gjør man det?) - og potte tett blir det vel?
Har tenkt å kjøre 3-fats kegerator. Hvis noen kunne gitt tips og innspill på handlelista på morebeer så hadde jeg vært veldig takknemmelig!
Har nå valgt kun 1 utgang på regulatoren for å gjøre det litt enkelt istarten. bør jeg kline til med 2 med en gang, for å kunne variere karbonering?
Er det alternative butikker jeg bør titte på?)

Beveger meg "kronologisk" fra gass til tapp:

Gassdel
1x C02 brannslokningsapparat (får tak i dette av en venn)
1x D1060 Dual Gauge CO2 Regulator - Taprite
3x D1704 Beverage Tubing (5/16' ID) - By the Foot (For å koble fra regulator til manifold 3 fot) (for å feste slangen til på hver ende mellom regulator og manifold)
5x slangeklemme H950 Hose/Tubing Clamp (Small) (2 til gasslangen og 3 for å feste ølslangene til faucets.
1x D1805 Gas Manifold - 3 Way
3x KEG560Gas Tubing Assembly (5/16)

Så har jeg kommet til corneliusfatene som jeg allerede har.

Øldel
3x KEG700 Ball Lock Beverage Out - Barb (igjen - er slangeklemme greit?)
12x (3*4 fot) D1700 SuperFlex Beverage Tubing (3/16" ID) - Hvor lang ? Holder det med 120cm per når jeg bruker perlick med skumkontroll?) Passer denne slangen på Ball lock beverage out eller MÅ jeg kjøre overgang til fra 3/16 til 5/16 og så tilbake igjen, dette ser jeg mange gjør? Ønsker kortest mulig slange for ryddighet i keggen men lang nok til å kunne servere høyt karbonert weissbier.
3x D1245A Stainless Steel Beer Faucet Shank - 4" x 1/4" bore
3x Perlick Beer Faucet With Flow Control - Model 650SS (er det kun 1 størrelse på disse? Vil den passe på faucet shanken over?)
3x D1250 Faucet Handle
1x D1265 Beer Faucet Wrench for å skru fast faucets (Trenger jeg dette eller funker en vanlig tang greit?)

Det er bare å gå for slangeklemmer. Men om du handler fra USA vær OBS på at det kan være anderledes feste på regulatoren i forhold til det vi har i Norge.
 
Tilbake
Topp