How-to Corneliusfat?

Jeg fant ut av det. Fatet med hefen er satt litt høyere enn de andre fatene i kjøleskapet. Og av en eller annen åndssvak grunn så har jeg bøyd meg (for å tappe første skummet rett i sluket sikkert) hver gang jeg har tappet denne ølen. Holdt både tapp og glass over hodet nå, og da ble det langt mindre skum. Hvis det viser seg at jeg kan se normal ut når jeg tapper så blir det innertier.
 
Så det går ikke å ha fatene høyt uten at et skummer ? Jeg hadde en plan om å ha fatene i etasjen over kranene i en fremtidig bar jeg planlegger. Kan bare glemme det med andre ord ?
 
Så det går ikke å ha fatene høyt uten at et skummer ? Jeg hadde en plan om å ha fatene i etasjen over kranene i en fremtidig bar jeg planlegger. Kan bare glemme det med andre ord ?

Jeg vi anta at det skal gå greit, men da trenger du nok lengre og eller tynnere slanger enn om du hadde tappet i fathøyde. Med "nedoverbakke" fra fatet til tappekrana så blir det vel mindre trykkfall i slangen da gravitasjonen hjelper med å drive ølen ut. Du må bare regne på høydeforskjellen for å finne riktig slangelengde/tykkelse for å ende opp med riktig motstand i systemet. Vil jeg tro.
 
Høres bra ut :) må nok teste dette litt nærmere før jeg låser meg fast på oppbyggingen av baren. Sparer mye plass på å ha fatene på loftet :)
 
Hvis jeg vil ha en høykarbonert øl, men trenger lavere serveringstrykk. Karbonerer den dit jeg vil ha den, og så skrur ned til serveringstrykk. Vil ølen over tid miste futt? Hva er trikset her? Jeg regner med at man kan ha slanger som er lange/tynne nok til å kunne servere på karboneringstrykket, men ellers?
 
Om karboneringstrykket gir deg skum har du for korte eller tykke slanger. Enkelt og greit. Og ja, skrur du trykket ned vil du miste futt. Nettopp derfor bør karboneringstrykk være likt serveringstrykk.
 
Sist redigert:
Å servere med karboneringtrykk er ikke alltid praktisk mulig.
Et eksempel. Jeg karbonerte et fat weissbier i kjelleren til 4 Vol CO2. Kjelleren holdt 11 grader så jeg måtte ha 2.69 bars trykk.
Skal jeg servere dette må jeg ha ca. 7 meter slanger av tynneste sort 3/16". Dette blir upraktisk.

I forbindelse med en fest ble hele fatet drukket opp i løpet av dagen/kvelden. Jeg senket serveringtrykket til ca. 1 bar som passer mine 3 meter lange ledninger. Dette fungerte jo fint og vi hadde fint karbonert øl hele kvelden.

Spørsmålet er da. Hvor lang tid vil det ta før kullsyren går ut dersom jeg senker/halverer trykket for å servere? Regner med det vil ta en tid og vil i praksis ikke være noe problem å bare senke trykket for å tappe seg noen øl og så øke det igjen dersom fatet skal stå i ro en stund.
 
Så lenge det går over en kveld/dag tror jeg ikke det betyr noe å senke trykket for servering. Når serveringen er ferdig skrur man opp til ønsket karboneringstrykk igjen. Sikkert noen som kan regne på dette, men jeg ville ikke bekymret meg så veldig..
 
Det glennrie sier høres sannsynlig ut, det tar jo både litt tid for ølet å øke temperaturen, og deretter litt tid før CO2'en faktisk går ut, det skjer ikke på 1-2-3
 
Stemmer det hvis jeg antar at "for" lange slanger kun fører til tregere tapping? Evt mindre skum ved åpningen av krana?
 
Å servere med karboneringtrykk er ikke alltid praktisk mulig.
Et eksempel. Jeg karbonerte et fat weissbier i kjelleren til 4 Vol CO2. Kjelleren holdt 11 grader så jeg måtte ha 2.69 bars trykk.
Skal jeg servere dette må jeg ha ca. 7 meter slanger av tynneste sort 3/16". Dette blir upraktisk.

Ingen regel uten unntak, vet du. Men på «normalt» karbonerte øl står fortsatt poenget mitt.
 
Jeg regner med at det ikke bare er meg som har kjøpt fat på bryggselv. Skulle vaske det ene nye fatet mitt for første gang i dag og poppet ventilen sitter jo fast inni der. Godt mulig man kan bende ut disse 3 føttene men jeg synes det blir litt vel tungvint. Hva gjør dere? La ventilen ligge bløtt i oxi clean og bare skylle ut av den?
 
Jeg regner med at det ikke bare er meg som har kjøpt fat på bryggselv. Skulle vaske det ene nye fatet mitt for første gang i dag og poppet ventilen sitter jo fast inni der. Godt mulig man kan bende ut disse 3 føttene men jeg synes det blir litt vel tungvint. Hva gjør dere? La ventilen ligge bløtt i oxi clean og bare skylle ut av den?

Jeg spyler den ren for humle/gruff og så skyller jeg den med starsan. I den grad det går ann å fylle den gjør jeg det og trykker inn ventilen med noe slik at det renner igjennom der også. Venter to minutt og monterer igjen. Det har gått greit hittil :)
 
Noen som vet hvis 3/16 superflex slangene går på manifolden til bryggselv? Antar at det kanskje akkurat ikke går? Og hvilken dim på nipler i ball-lock enden er fin til 3/16?
 
Tilbake
Topp