How-to Corneliusfat?

glennrlie skrev:
Det avhenger av type øl på tapp  :biersmile:
Bruker vedlagte skjema som mal når jeg karbonerer (er en luring på forumet her som har laget det ut fra en tilsvarende amerikansk(?) tabell). Kjøleskapet mitt holder ca 4 grader Celcius, og har jeg f.eks. en amerikansk IPA på tapp, er denne karbonert på rundt 13-14 PSI, eller rett under 1 bar om du vil.

Jo, men det jeg egentlig lurte på var det relative forholdet mellom trykket man lagrer på, og serveringstrykket. Hvis man skal ha en godt boblet type, f.eks belgisk tipper jeg denne kommer mer eller mindre av seg selv ut av krana. Men hva hvis det er en daff britisk ale? venter man bare?
 
Jau ;) Det gjør i hvert fall jeg. Har en dry stout på tapp nå, og den er selvsagt litt tregere enn de fleste andre, men dvergfyrstikkstørrelse har jeg ennå til gode å se  ;D
 
glennrlie skrev:
Jau ;) Det gjør i hvert fall jeg. Har en dry stout på tapp nå, og den er selvsagt litt tregere enn de fleste andre, men dvergfyrstikkstørrelse har jeg ennå til gode å se  ;D

Haha. Jeg skal heller lese litt enn å ta det her.

Men denne er jo kjekk. Rasket til meg fra en av Gahrs artikler, fritt oversatt etter det jeg tror det er, opprinnelig et åndssvakt talespråk, heldigvis gir det mening skriftlig.
 
Så kom spørsmålet ja. Jeg har skjønt at man trenger lengre slange hvis man får skum, som en av løsningene. Jeg kommer frem til at jeg trenger 42cm slange ved å bruke regnearket over. Jeg har nærmere to meter. Vil det bli fryktelig mye skum med for lang slange og?
 
lengre slange/mindre diameter enn nødvendig tror jeg bare vil føre til at det kommer veldig sakte ut, hvis jeg ikke tar helt feil. Greia er rett og slett at du har ganske høyt trykktap i en såpass liten slange, altså at veldig mye av trykket går med til å presse ølet gjennom slangen.

Har man derimot for kort slange, så vil det fremdeles være veldig høyt trykk på ølet når det kommer ut, med påfølgende skumkaos.
 
TorsteinO skrev:
lengre slange/mindre diameter enn nødvendig tror jeg bare vil føre til at det kommer veldig sakte ut, hvis jeg ikke tar helt feil. Greia er rett og slett at du har ganske høyt trykktap i en såpass liten slange, altså at veldig mye av trykket går med til å presse ølet gjennom slangen.

Har man derimot for kort slange, så vil det fremdeles være veldig høyt trykk på ølet når det kommer ut, med påfølgende skumkaos.

Det er det jeg tenkte. Tenkte å spørre før jeg klippet slangen og stod igjen med to stumper som begge ville blitt for korte.

Ølen min kom jo med en forrykende fart på ca 0km/t. Så nå har jeg trimmet til ca 40cm. Men det kommer fortsatt bare skum, men litt mer om gangen.
Og, vet ikke hvis det har noe å si. Men det kommer fortsatt dugelig med øl/skum ut selv om jeg struper co2-tilførselen. Kan det være at jeg har overkarbonert? Lite futt i det men det kan kanskje tilskrives at all co2-en har forsvunnet med skummet?
 
Prøv å ta ut trykket av fatet, la det stå litt, sett på lavt trykk f.eks 0,2 bar, testkjør. Regner med at fatet står kaldt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fatet står på 4 grader ja og 0.7bar trykk, som var i henhold til karbonerings-spreadsheeten jeg bruker.

Men, hvis jeg slipper ut gass. Mister ølen futt og, slipper ølen ut gass for å kompensere?
 
Prøv med den andre biten, den bør vel være på ca 1,60 nå? Blir det fremdeles for sakte kutter du av 20 cm, osv, bare pass på å stoppe i tide ;)
 
Men jeg får skum med 40cm. Fikk også skum med 200cm. Vil ikke tro at jeg finner en god mellomting mellom de lengdene, eller tar jeg feil? Det er like mye skum uansett. Og når jeg tapper har jeg slangen i kjøla, bare krana utenfor.

Jeg har 3mm ID slange, med tykkere i begge ender og john guest som overganger i begge endene for å koble til regulator og picnic.
 
Ja. Med min lille (ikke noe) erfaring er det kanskje det jeg tror. Men det er vanskelig å si siden ølet er ganske daft i glasset, men hvis det meste forsvinner til skum så er det ikke rart det er daft.
 
Jeg har nå latt fatet stå uten trykk. Fylt på med 0.5 bar når jeg skal tappe meg noe for å få noe i glasset uten at det tar en evighet. Fylt glasset. Lukket ventilen på regulatoren, rugget litt på dunken, slupet ut trykk, latt stå.

Virker som om glasset har gått fra helfullt til halvfullt med skum. Er dette teng på at jeg har overkarbonert det, og at jeg nå slipper ut det som har vært for mye?
 
Kan være manometeret som viser litt feil. Skal lite til for å overkarbonere ved 4 grader. Du kan teste tappelinja med å karbonere et fat naturlig, så du er sikker på co2 mengden du får. Eller så kan du bare prøve deg frem og finne ut hvilke innstillinger som funker.
 
Vel siden det var første test med fating så prøvde jeg rulle-metoden, var sikkert der det feilet. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da kan jeg med store glede for meg selv si at det hjalp å lette litt på trykket i fatet og rugge det frem og tilbake.
 
Hva bruker foøket til å skru ventiler av og på med? Brukte skiftenøkkel da jeg skulle ha de av, men følte ikke det var helt kremen.
 
Tilbake
Topp