How-to Corneliusfat?

Å starte med fat uten skikkelig CO₂-utstyr (flaske med regulator og slange med koblinger) er som å kjøpe ski uten staver. Ikke gjør det, det blir bare jalla.

Og så oppfordrer jeg Miguel og andre det gjelder til å ikke endre tittelfeltet. Det gjør det verre å navigere og se hva som kommenteres på forumet.
 
Bjarte H skrev:
Å starte med fat uten skikkelig CO₂-utstyr (flaske med regulator og slange med koblinger) er som å kjøpe ski uten staver. Ikke gjør det, det blir bare jalla.

Og så oppfordrer jeg Miguel og andre det gjelder til å ikke endre tittelfeltet. Det gjør det verre å navigere og se hva som kommenteres på forumet.

Jeg er enig. Dette er egentlig bare en nødløsning for slippe litt flaskevask. Når jeg får råd så blir det skikkelig løsning.

Men, forandre tittelfeltet? Hva?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Men, forandre tittelfeltet? Hva?

Når du skriver et innlegg i en tråd så har du valg om å endre tittelen. Dine innlegg har ofte tittelen "Sv:" i stedet for "Sv: How-to Corneliusfat?", for eksempel.

Se på bildet under. Hvilke tråder i katgoriene "utstyr" og "pratehjørnet" er det du har kommentert i? Ingen vet, med mindre de klikker seg inn.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2014-04-24 kl. 15.08.22.png
    Skjermbilde 2014-04-24 kl. 15.08.22.png
    247,3 KB · Sett: 426
  • Skjermbilde 2014-04-24 kl. 15.08.43.png
    Skjermbilde 2014-04-24 kl. 15.08.43.png
    38,3 KB · Sett: 403
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men, forandre tittelfeltet? Hva?

Når du skriver et innlegg i en tråd så har du valg om å endre tittelen. Dine innlegg har ofte tittelen "Sv:" i stedet for "Sv: How-to Corneliusfat?", for eksempel.

Se på bildet under. Hvilke tråder i katgoriene "utstyr" og "pratehjørnet" er det du har kommentert i? Ingen vet, med mindre de klikker seg inn.

Dette må være tapatalk-relatert. Jeg forandrer ingenting når jeg skriver. Bruker enten hurtigsvar hvis jeg kommenterer noe eller quote hvis jeg skal kommentere et innlegg direkte for å unngå forvirring hvis det er mange svar i tråden fra før.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Det er taptalk relatert og et problem som jeg ikke har funnet løsning på. For meg er det to alternativer. Slutte å poste eller poste med den feilen du beskriver. Regner forøvrig med det ordner seg med oppdatert forum.

--
 
Hans Einar skrev:
Det er taptalk relatert og et problem som jeg ikke har funnet løsning på. For meg er det to alternativer. Slutte å poste eller poste med den feilen du beskriver. Regner forøvrig med det ordner seg med oppdatert forum.

--

Et tredje alternativ, fikse tittelen manuelt når du bruker tapatalk?.
 
Sitter og ser på regulatorer fra malzmuehle, men er usikker på hva jeg trenger. Skal etterhvert også ha manifold med regulatorer for hvert fat, og tilbakeslagsventiler. 

Det jeg tenker er at jeg trenger regulator med bare et manometer? Trenger jo ikke to siden jeg skal ha manifold og den pakka der. Trenger bare vite hvor mye som er i flaska. Men jeg finner ikke regulator med kun et manometer på malzmuehle..

Og. Hva er forskjellen på pressure reduser og regulator?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Vil dette være en løsning som fungerer?
http://Biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Trykkregulator-med-manometer-17179/
Og

http://www.bryggselv.no/products/co2-manifold-6-utganger
Som et grunnoppsett, I tillegg kommer jo CO₂ og en regulator til tanken.  Spørs på hvor tette og gode de regulatorene til BT er.

Finnes det andre ikke altfor dyre regulatorer jeg kan sette etter manifolden? Finner bare slike som går på CO₂-fatet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hvis du ser i....tror det er kegeratortråden en av de siste sidene, ser du en som har brukt de samme, eller liknende regulatorer i øleskapet sitt. Det er vanlige rørgjenger tror jeg, og det er enkelt å bygge din egen manifold fra rørdeler i samme avdeling (trykkluft). Dog vil jeg komme med det jeg selv syntes var det teiteste og minst inspirerende rådet jeg har fått her på forumet: Ikke kjøp billig dritt. Du har kanskje ikke spenna til det akkurat nå, men la den øyeblikkelige behovstilfredsstillensen ligge. Spar heller en måned eller to og kjøp utstyr som holder god kvalitet. Mye fint kan lages av ting fra biltemajulaclas, men regulatorer bør du kjøpe fra brygggersjapper eller skaffe fra noen som selger kvalitetsutstyr. Jeg har brukt opp og ødelagt maaange regulatorer (et par har jeg slengt i veggen). En ok regulator koster 7-800 spenn. Det er det verdt!
 
Bård skrev:
Hvis du ser i....tror det er kegeratortråden en av de siste sidene, ser du en som har brukt de samme, eller liknende regulatorer i øleskapet sitt. Det er vanlige rørgjenger tror jeg, og det er enkelt å bygge din egen manifold fra rørdeler i samme avdeling (trykkluft). Dog vil jeg komme med det jeg selv syntes var det teiteste og minst inspirerende rådet jeg har fått her på forumet: Ikke kjøp billig dritt. Du har kanskje ikke spenna til det akkurat nå, men la den øyeblikkelige behovstilfredsstillensen ligge. Spar heller en måned eller to og kjøp utstyr som holder god kvalitet. Mye fint kan lages av ting fra biltemajulaclas, men regulatorer bør du kjøpe fra brygggersjapper eller skaffe fra noen som selger kvalitetsutstyr. Jeg har brukt opp og ødelagt maaange regulatorer (et par har jeg slengt i veggen). En ok regulator koster 7-800 spenn. Det er det verdt!

Men så lurer jeg på hvor jeg finner gode regulatorer. De eneste jeg har funnet som passer behovet mitt er de fra BT da de ikke er laget i vinkel eller har to manometere. Skal ha seks stk (tror skapet tar seks cornys) og da vil jeg ha noe som tar liten plass og blir ryddig.

Takk for tips til BT-manifold. Jo mer jeg får svinget gjengeteiprullen jo artigere :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Men regulatoren som blir sittende på co2 flaska skal forøvrig absolutt ikke være BT/CO/Jula etc. Ryker den ryker alt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da har jeg skaffet meg nødvendige biter for å fate.

Jeg brukte en kalkulator som sa jeg burde ha 6.5 PSI trykk, brukte google til å finne ut at dette er 0.44 bar.

Ser de fleste sier at en bar er fint å trykksette med. 0.44 er jo et stykke under. Jeg har tatt utgangspunk i 4 grader celsius.

Stemmer dette? Sette ølen en uke eller to på 0.44 bar og så blir det bra?
 
Miguel skrev:
Da har jeg skaffet meg nødvendige biter for å fate.

Jeg brukte en kalkulator som sa jeg burde ha 6.5 PSI trykk, brukte google til å finne ut at dette er 0.44 bar.

Ser de fleste sier at en bar er fint å trykksette med. 0.44 er jo et stykke under. Jeg har tatt utgangspunk i 4 grader celsius.

Stemmer dette? Sette ølen en uke eller to på 0.44 bar og så blir det bra?

Det kommer an på hvor mye futt du vil ha i øllet....hvilken type øl er det?

Øystein
 
Enda et spørsmål. Har satt fatet i kjøla på 0.7 bar. Men å tappe fra det tar jo en liten evighet.. Kommer en stråle med diameteren til en fyrstikk for dverger ut av krana. Hvordan gjør dere med dette? Fyrer opp trykket når det skal brukes, for å så senke det igjen? Da går det vel en del CO₂ med til "svinn", når man drar i sikkerhetsventilen for å senke til karboneringstrykk? Ifølge manometeret har jeg brukt en god del gass allerede...

Edit: Har forøvrig 2m 3/16" slange til krana.
 
Jeg serverer på samme trykk som ølet er karbonert med. Har Perlick med flow control, fungerer utmerket. Slangen er vel snaute meteren tenker jeg.
 
Hva slags trykk har du?

Jeg føler jeg har stilt nok spørsmål, men nå har jeg endelig fått det i hus så det kommer en god del mer...


Foreløpig så har jeg skjønt sammenhengen mellom temperatur og trykk. Men, neste steg er hvordan gjøre det i praksis, ikke minst relalsjonen karbonering/servering.

Jeg karbonerer nå på 0.7 bar, og må nesten bestille vikar for å holde picnic-krana for meg før det er noe å hente i glasset.
 
Det avhenger av type øl på tapp  :biersmile:

Bruker vedlagte skjema som mal når jeg karbonerer (er en luring på forumet her som har laget det ut fra en tilsvarende amerikansk(?) tabell). Kjøleskapet mitt holder ca 4 grader Celcius, og har jeg f.eks. en amerikansk IPA på tapp, er denne karbonert på rundt 13-14 PSI, eller rett under 1 bar om du vil.
 
Tilbake
Topp