How-to Corneliusfat?

Hva bruker foøket til å skru ventiler av og på med? Brukte skiftenøkkel da jeg skulle ha de av, men følte ikke det var helt kremen.
Bruker en dyp pipenøkkel (22 mm, så vidt jeg husker). Funker fint! Før det brukte jeg en vanlig fastnøkkel. Fungerte greit det også.
 
Hvis jeg drar i sikkerhetsventilen og tømmer fri Co2, vil også ølet tappes for co2 hvis jeg holder sikkerhetsventilen oppe?
 
Hvis jeg trenger en ny Co2-slange, hva ser jeg etter da? Er ute etter en tynnere enn den jeg fikk fra bryggselv side denne ikke går gjennom defrost-hullet på kjøleskapet.
 
Hva med 4 mm armert luftslange fra Biltema? Funker fint det. Du trenger da muligens nye 4mm nipler på gass inn koblingen og fra CO2 også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva med 4 mm armert luftslange fra Biltema? Funker fint det. Du trenger da muligens nye 4mm nipler på gass inn koblingen og fra CO2 også?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp! Takk for svar. Du svarte også på det som ville vært mitt neste spørsmål.

Forøvrig så gjør fatet jeg fikk av deg underverker her i heimen :)
 
Tror de er til 10 bar. 15 har jeg testet, og de ryker på 25 bar. Hadde et 8mm rør koblet til 200 bars flaske der regulatoren fikk hikke.
 
Hei.

Er ute etter en slange med hun/han tilkobling til og ha mellom Co2 flaska og regulatoren. Noen som kan hjelpe meg med hvor en får dette.
Regner med at TESS har dette men at prisen er der etter.

Geir
 
Min erfaring er at de blir litt stivere enn i romtemperatur, men synes ikke at det gjør noe . I alle fall på mitt oppsett... Dette gjelder armerte 4 mm trykkluftslanger (http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange-15300/) og ca 6-7 grader. Mulig slangene blir stivere jo tjukkere de er (... og jo kaldere det er).
Det har du nok rett i, tror jeg har den tykkeste typen(12mm, eller noe sånt). Og det blir veldig uhåndterlig i et lite kjøleskap hvis en har en splitter med to ekstra slanger i tilegg. Men med 4mm vil jeg tro det går helt fint..
 
Trodde jeg hadde funnet ut av dette med skum. Men når jeg tapper en Hefe, så er den full av skum, de to andre er helt fine. Was? Hveten?

Hefen virker mindre karbonert enn de to andre og.
 
Trodde jeg hadde funnet ut av dette med skum. Men når jeg tapper en Hefe, så er den full av skum, de to andre er helt fine. Was? Hveten?

Hefen virker mindre karbonert enn de to andre og.

Hvilken temp på fatet?
Hvilken CO2-vols har ølet?
Hva bruker du som tappetrykk?
Hvor lang tappeslange?
Dimensjon på tappeslange?
 
  • Like
Reaksjoner: kkn
Argh.

6C
Aner ikke, rullet fatet til det var nok, kom for mye skum, slapp ut co2, kommer fortsatt skum dagen etter at jeg slapp ut co2 av ølen.
1Bar
85cm 3/16

Men de to andre ølene er jo greie, bare hefen som sliter med skum.
 
85 cm er for kort, vil jeg tro. Jeg har selv 3m med 3/16(mener det er 4mm invendig?) og tapper på 1,1-1,3 - litt avhengig av øltype/vol CO2 og temp. Tror tempen i kjøleskapet er rundt 5 grader C.
 
I følge det nederlanske regnearket flere bruker så er 85cm innenfor. Har forøvrig ca 5cm med tykkere tamper i endene for å komme inn på pikknikk kran og nippel på regulatoren.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp