How-to Corneliusfat?

Jeg snakker om gass.

Forresten. Har du opplevd QDs som gir seg? Hadde en hunn her om dagen hvor jeg måtte sette på plass pakningen inni på nytt, men den lakk som ei høygravid dame uansett. Også hatt en som ikke vil på han-enden.
 
Høres bra ut. Trykkslange fra BT anbefales.

Angående QD har jeg tatt liv av både noen JG (10+) og MoreBeer sine for øl/gass. Eller tenker du på de man bruker til bryggingen? De lever fint enda, ikke hatt noe problemer, ei heller med den jeg fikk av deg.
 
Tenker på de du tipset meg om ja, til bryggingen. Jeg har vel hatt uflaks da, men stusset litt på at en halvtime med tweaking av oringen inni hunn-delen ikke fikset det.
 
Har et teit spørsmål.

Jeg har et fat med øl som bare er skum. Ølet på fatet er skum, ikke at jeg sliter med lengder/nivåer/temp etc. Det har vært skum-bonanza i en uke nå, og blir veeeeldig sakte mindre skum. Er det noe som kan gjøres for å fremskynde prosessen mot flytende øl igjen?

Før noen spør så var det risting av fat inne i bildet av en litt vel ivrig kompis.
 
Har et teit spørsmål.

Jeg har et fat med øl som bare er skum....

Før noen spør så var det risting av fat inne i bildet av en litt vel ivrig kompis.

Leste en gang om en som kjørte inn CO2 gjennom utventilen, og slapp ut CO2 gjennom sikkerhetsventilen. Jeg praktiserer risting selv når jeg har fått for mye CO2 i ølet.
 
Tror ikke koblingen, eller hva man kaller det var kompatibel med akkurat det fatet. Byttet "post" og nå er det skumfritt. Takk til den andre tråden som slet med skumproblemer.
 
Stjeler tråden litt, håper det går greit. Når man har oppnådd ønsket kullsyre på fatet, tar dere vekk CO2`en fra fatet eller lar dere den stå i? har hatt et fat i kjøleskapet på 3c med 0.5ish bar til nå.
 
Stjeler tråden litt, håper det går greit. Når man har oppnådd ønsket kullsyre på fatet, tar dere vekk CO2`en fra fatet eller lar dere den stå i? har hatt et fat i kjøleskapet på 3c med 0.5ish bar til nå.

Jeg lar den stå med trykk på, i utgangspunktet. Det er nå et par uker siden jeg tappet meg øl fra fat, så forrige helg nappet jeg av gass inn på fatet og stengte igjen kranventilen på gassflaska bare i tilfelle siden jeg skal reise av sted et par dager.

Det har ingenting å si om du kobler av gassen om du ønsker å bytte på fat f.eks.
 
Må låne tråden litt.. Hvor ofte bytter dere pakninger på fatene? Og har dere opplevd usmak pga gamle pakninger(oksidering)?

Jeg har hatt mine pakninger et halvt år på det eldste fatet. Har ikke brukt det mer enn til 3 batcher dog. De 3 andre fatene mine er vel 4 måneder og har bare fått brukt seg til 2 batcher hver. Pakninger er billige om du kjøper de i store kvanta så det skader ikke å bytte en gang iblant. Jeg smører alle o-ringene mine med armaturfett fra Clas Ohlson og jeg tror det er ypperlig om du vil ta vare på dem en stund da det hindrer at de tørker ut. De holder seg myke og smidige lenger.
 
Hei er på vei til å få min første fat skal hent de til uka.

Aga Sodastream co2 regulator fra bryggeland er på plass.

Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

1 Jeg har testet tetthet på slangen til balllock koblingen. Jeg fant litt lekasje rund tilbakkeslagsventilen som jeg fikset med litt gjengeteip. Så satte jeg trykk på slangen og sjekket i vann med såpe nok engang så ingen lekkasjer i ballock enden. Jeg lot det stå 3 bar trykk og lukket ventilen på regulatoren. 36 timer senere sier manometere 0,5 bar. Har jeg en lekasje. Flaska og slange sto på 8 grader.

ImageUploadedByTapatalk1413741353.417453.jpg

2 Fikk en overraskelse at regulatoren bare funket på aga flaske og ikke sodastream. Noen som har erfaring med dette.
 
Du lukket ventilen på regulatoren? Den må stå åpen for å tilføre co2 til ølen frem til ølen er mettet.
 
Jeg vet det, men jeg bare testet for lekasje ingen fat var koblet til. Alt var som du ser på bilde.

Burde ikke trykket i slangen holde seg konstant hvis det ikke er noen lekasje?
 
Tilbake
Topp