Tror du har rett i det. Det meste går ut når en fyller øl likevel.. Sløsing med gassEr det egentlig vits i å purge så mye når man etterpå tar av lokket? Det tar jo litt tid å fylle opp fatet og hvis lokket er åpent hele veien vil jeg tro at co2'en vil utligne seg med rommet relativt fort?
Passe på å drikke den førstDet mest kritiske punktet vil jeg tro er den første skvetten, frem til stigerører står under øl.
Veldig nyttig tråd! Jeg skal kjøpe meg et fat, men er usikker på størrelse. Jeg brygger 25-liters batcher, og ser for meg at jeg kommer til å kjøre varierende deler av batchen i fat og flaske. Er det noen praktisk grunn til ikke å kjøpe et 19-litersfat, dersom dette stort sett bare blir halvfullt? Går det f.eks "enorme" mengder CO2 til å fylle "tomrommet"? Alternativet er å kjøpe 2x12 liters.
Ser ellers for meg å kjøpe denne pakkeløsningen hos bryggselv.no. Noen som har testet den? Funker den greit? En ulempe er jo at regulatoren kun har en utgang, skulle gjerne hatt den med to separate utganger (spesielt om jeg går for 2x12 liter).
http://www.bryggselv.no/products/co2-flaske-og-cornelius-fat-komplett
Det spørs vel egentlig hvor fort ølen din går. Selv vurderte jeg å bytte ut mine 19l med 12l, men da ville jeg (kompisene mine) slitt i sommerhalvåret da det går mye mer øl enn om vinteren. Brygger også 25L, og har et 6L fat ved siden av som jeg tapper fullt for å så karbonere og flaske slik at jeg kan ha noe stående og gi bort til venner. Da er det helt greit med 19+6L som er 25L og mister kanskje 1-2ish liter til trub etter gjæring, så 19 L fatene får kanskje 17 liter ish. Du må også ta høyde for hvor ofte du brygger og hvor mye plass til har til å lagre fat og antall utganger på manifolden etc etc.
Karbonerer du 6-litern med CO2 eller sukker? Hvordan overfører du fra fat til flaske? Så da får du altså ferdig karbonert øl på flaske? Mister man ikke mye kullsyre i overføringen?