How-to Corneliusfat?

Da har jeg selvsagt klart å ikke ha nok korker til flasking idag.

Er det helt uakseptabelt å fylle fatet så proppfult det går, iom at jeg ikke har co2 til å flushe resterende o2 med? Evt tappe av litt øl etter noen dager når det har bygget litt trykk?
 
Det er ikke ideelt, men det burde gå greit. Bare husk å fjerne gass inn koblingen FØR du strenger trykket på gassen. Utrolig lite gøy å fylle regulatoren med øl. Hvis du ikke har tilbakeslagsventil vil jeg anbefale å skaffe det. Bryggselv har, sikkert de andre også.
 
Har egentlig ingenting enda, kun et fat og to hurtigkoblinger. Fant igjen ei kasse med 0.5 flasker så det løser seg med en kork slingringsmonn :)
 
Ser mange bruker 3mm slanger. Nipplene på hurtigkoblingene jeg har er 6mm. Hvis jeg skal ha noe annet enn 6mm, må jeg kjøpe nye hurtigkoblinger?
 
borander skrev:
3/16 med John Guest til 3/8" er jo fint også. Kostnad rundt en hundrings per kran.

Så før jeg kjøper flere hurtigkoblinger bør jeg finne ut av slangelengde og hva som funker med det ene fatet jeg har nå og så bestille hurtigkoblinger med allerede riktig nippel?
 
3/8" passer vel standard på de fleste shanks, og rett på de flest øl-ut koblinger. Kan sende legge ut et bilde av hva jeg mener snart.
 
Miguel skrev:
Ser mange bruker 3mm slanger. Nipplene på hurtigkoblingene jeg har er 6mm. Hvis jeg skal ha noe annet enn 6mm, må jeg kjøpe nye hurtigkoblinger?
Du kan kjøpe bare niplene, trenger ikke nye hurtigkoblinger.
 
Gunnar J skrev:
Miguel skrev:
Ser mange bruker 3mm slanger. Nipplene på hurtigkoblingene jeg har er 6mm. Hvis jeg skal ha noe annet enn 6mm, må jeg kjøpe nye hurtigkoblinger?
Du kan kjøpe bare niplene, trenger ikke nye hurtigkoblinger.

Ah, fikk høre av en på en av bryggesjappene at disse ikke var utbyttbare.
 
Miguel skrev:
Gunnar J skrev:
Miguel skrev:
Ser mange bruker 3mm slanger. Nipplene på hurtigkoblingene jeg har er 6mm. Hvis jeg skal ha noe annet enn 6mm, må jeg kjøpe nye hurtigkoblinger?
Du kan kjøpe bare niplene, trenger ikke nye hurtigkoblinger.

Ah, fikk høre av en på en av bryggesjappene at disse ikke var utbyttbare.

En med og en uten utbyttbare. Jeg har begge deler. Standard passer rett på 3-8". Disse kan jeg også bytte nippel på dersom
jeg ønsker det.

e8y3a3u2.jpg

era7eje6.jpg
 
Så det er opptil type hurtigkobling som bestemmer hvis du kan bytte nippel på de?

Jeg prøvdte å ta i et tak på mine, men de satt bom fast. Fyren på bryggesjappa nevnte at de var smeltet fast.

Edit: Så jeg burde bestille med gjenger, for å kunne bytte nippel? Og så får du gjengede nippler som du skrur på? Mine er 6mm nippel rett ned i plastikken.
 
borander skrev:
Miguel skrev:
Gunnar J skrev:
Miguel skrev:
Ser mange bruker 3mm slanger. Nipplene på hurtigkoblingene jeg har er 6mm. Hvis jeg skal ha noe annet enn 6mm, må jeg kjøpe nye hurtigkoblinger?
Du kan kjøpe bare niplene, trenger ikke nye hurtigkoblinger.

Ah, fikk høre av en på en av bryggesjappene at disse ikke var utbyttbare.

En med og en uten utbyttbare. Jeg har begge deler. Standard passer rett på 3-8". Disse kan jeg også bytte nippel på dersom
jeg ønsker det.

e8y3a3u2.jpg

era7eje6.jpg
Hvordan funker disse ventilene? Kan man bare ta av gass koblingen som en vil uansett hvilke trykk som er på hvilke som helst fat ? Er det slik at man slipper og tømme fatene for trykk når man bytter om gassen på fatene ?
 
Miguel skrev:
Så det er opptil type hurtigkobling som bestemmer hvis du kan bytte nippel på de?

Jeg prøvdte å ta i et tak på mine, men de satt bom fast. Fyren på bryggesjappa nevnte at de var smeltet fast.

Edit: Så jeg burde bestille med gjenger, for å kunne bytte nippel? Og så får du gjengede nippler som du skrur på? Mine er 6mm nippel rett ned i plastikken.

Hurtigkobling? Mener du balllock?
 
borander skrev:
Miguel skrev:
Så det er opptil type hurtigkobling som bestemmer hvis du kan bytte nippel på de?

Jeg prøvdte å ta i et tak på mine, men de satt bom fast. Fyren på bryggesjappa nevnte at de var smeltet fast.

Edit: Så jeg burde bestille med gjenger, for å kunne bytte nippel? Og så får du gjengede nippler som du skrur på? Mine er 6mm nippel rett ned i plastikken.

Hurtigkobling? Mener du balllock?

Jeg mener ballock ja. Har brukt uttrykket før men fått "hurtigkobling" til svar her inne så trodde "hurtigkobling" var uttrykket for det.
 
Ballock, mener jeg selvsagt. Ja, finnes flere typer. Bryggselv selger de med gjenget i alle fall, og forskjellige nipler. Vet du hva du skal ha så får du det billig fra aliexpress.
 
Pinlock og ball lock er to ulike låsemekanismer til koblinger på Corneliusfat. Pinlock var vel orginalen (forbeholdt Coca-Cola), mens øvrige mineralvannfabrikanter brukte ball lock. Sistnevnte er vel mer eller mindre standard her på berget skulle jeg mene. Du får ikke brukt disse om hverandre:

Pin-Lock-vs-Ball-Lock-Posts-and-Disconnects.jpg


Når det gjelder selve utformingen på en ball lock disconnect fås vel denne enten med gjenger eller slangenippel. Jeg har kun med gjenger slik at jeg enkelt kan bytte til hva det måtte være dersom behovet er der. Smak og behag. :)
 
Jeg er ikke så god venn med denne flexi tapperen fra fat (ikke så veldig mye erfaring heller) =mye skum.

Kan en med fordel bruke Blichmann Beer gun istedet ? Må jo kunne fylle et glass istedet for flaske....

Bare mens jeg sparer til bygging av et øleskap.
 
Kanskje litt off topic men vurderer å karbonere naturlig med Corneliusfat men bruke sodastream CO₂ i tillegg til å få ølet ut av fatet samt å vedlikeholde trykk. Skal man da bruke samme mengde sukker som ved karbonering i flasker, og skal man da la fatene stå noen dager på ca 1 bar (etter temp) før man kan begynne å tappe? (evt. kan dette gjøres samtidig som ølet spiser sukkeret og danner co2, eller må jeg vente 2 uker før jeg kan begynne å sette trykk på fatet?)
Ser Beersmith har carbonation tool men "keg with corn sugar" er mye lavere enn mengde sukker jeg ville brukt til flaskekarbonering så forstår ikke helt hva de mener med denne.
 
pinpoint skrev:
Kanskje litt off topic men vurderer å karbonere naturlig med Corneliusfat men bruke sodastream CO₂ i tillegg til å få ølet ut av fatet samt å vedlikeholde trykk. Skal man da bruke samme mengde sukker som ved karbonering i flasker, og skal man da la fatene stå noen dager på ca 1 bar (etter temp) før man kan begynne å tappe? (evt. kan dette gjøres samtidig som ølet spiser sukkeret og danner CO₂, eller må jeg vente 2 uker før jeg kan begynne å sette trykk på fatet?)
Ser Beersmith har carbonation tool men "keg with corn sugar" er mye lavere enn mengde sukker jeg ville brukt til flaskekarbonering så forstår ikke helt hva de mener med denne.

Jeg karbonere med 6 gram pr. liter øl på corneliusfat og det funker helt kanon. Trykksetter fatet litt slik at jeg er sikker på at fat er potte tett. Lar fat stå med trykket på i ca 1 1/2 uke og sjekker med regulator hvor mye trykk jeg da har og justere ned til ca 1 bar eller bare begynner å tappe om det er klart
Det er helt ok å bruke sodastream flaske til å trykksette/tappe ølet med
 
Jeg gikk for picnic-co2 løsningen til bryggselv. Men etter å ha lest omtaler av den på Amazon ble jeg litt skeptisk. Den har fått 2.7 av 5 stjerner..

Uansett. Hvordan fungerer dette I praksis? Denne står jo ikke "på" hele tiden som en vanlig co2-tank, her må man trykke på den for å etterfylle.

Jeg skal forøvrig karbonere med sukker.

Er det slik at øyet er friskt og fint så lenge det er futt i patronen, og når patronen begynner å gå tom og jeg prøver å tappe så blir det frigjort co2 av ølet for å fylle opp tomrommet I fatet?

Fyren i butikken sa at jeg kanskje klarer å drive ut ca ti liter øl med en slik patron. Så jeg trenger jo flere. Har sett på ebay etter samme type, men ikke funnet noe særlig som sender til Norge. Selgeren sa også at de hadde bestilt en annen type 1st patroner,  men at de ikke passet. Så her er det ikke samme hvilken patron. Er det noen som har en link til patroner som de vet passer til denne dispenseren, av typen ebay eller lignende?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp