Ole Bråten
Norbrygg-medlem
Hvis du har manifold, og trykkluftsregulatorer tilkoblet de fatene du skal ha forskjellig trykk/karboneringsnivå på så går det fint. Du overstyrer på en måte uansett "hovedregulatoren", hvis du har regulator(er) tilkoblet manifoldet.Miguel skrev:Ole Bråten skrev:Spørsmål 1: Hvorfor ikke heller kjøpe manifold og trykkluftsregulatorer fra Biltema, som nevnt? To utganger holder skjedent lenge.(baller fort på seg med fat)Miguel skrev:oysts skrev:Miguel skrev:Med ett oppsett, kan man karbonere, sette fatet til lagring, karbonere ett til fat, sette det bort etc, og så bare finne frem det fatet man vil leske seg med, koble det på og tut og kjør? At man bare kan bytte fat uten stress?
Det kan du. men etter hvert vil du nok finne ut at det er ganske upraktisk å bytte over koblingene for hver gang du vil smake av det andre fatet. Og ikke minst at det fortsatt ligger øl fra det forrige fatet i ølslangen når du bytter over.....
Så lenge du skal ha samme karboneringsnivå på alle fatene så er det ikke særlig dyrt å utvide til å kunne ha trykk på flere fat samtidig. En manifoild (http://www.bryggselv.no/products/CO₂-manifold-2-utganger), ekstra trykkslange (som du allerede har om du kjøper en rull på Biltema), noen slangeklemmer og en ny bestilling fra Ebay (se forrige post) er alt som skal til.
Og hvis jeg vil ha forskjellig trykk på de så går jeg for noe slikt? http://www.bryggselv.no/products/CO₂-regulator-med-2-utganger
Og det med trykk. Hvis det bare er å bytte mellom fat, er de ikke ferdig karbonerte? Trengs det ikke samme trykk for kun å drive ølen ut? Hvorfor skal man sette forskjellig trykk på de?
Jeg skjønner at man setter forskjellig trykk for å karbonere de annerledes. Er det ikke slik at man setter trykk på de for karbonering, og så er de karbonert? Så er det bare å koble på for å drive ølen ut?
Vet ikke om jeg forstår helt. Men du trenger vel forsåvidt ikke samme trykk for å drive ut ølen, som det du har karbonert den på, men det er jo gunstig så en slipper å drive slippe ut trykk og regulere i hytt og vær. Og hvis du ikke setter opp til det trykket ølet ble karbonert på, så vil du etter hvert miste karboneringsnivået. Går jo raskere å karbonere hvis en setter ølet kaldt og har høyt trykk, men da har en mindre kontroll på prosessen.
Eksempel: Du har en Pils du vil ha karbonert til 2,6 vol ved 6 ºC, da må du bruke 1 bar. Det tar vel ei god uke ville jeg tippe. Finnes tabeller for dette her inne på forumet.
Jeg har ikke allverdens peiling sjøl, men håper dette var rette svar ;D
Altså, Oysts skrev: "Så lenge du skal ha samme karboneringsnivå på alle fatene så er det ikke særlig dyrt å utvide til å kunne ha trykk på flere fat samtidig"
Det tolker jeg som: Man kan ikke karbonere enkelte fat individuelt, med forskjellig trykk etter øltype, og så sette alle fatene på en manifold og sette regulatoren til serveringstrykk.
Jeg trodde at man først karbonerte ølen alt etter øltype, og da forble den karbonert. Så kunne man koble på CO₂ for å få den ut av fatet, da kunne man bruke manifold, og fortsatt ha forskjellig CO₂-nivåer på de forskjellige ølene. Men dette er visst feil.
Nå vet ikke jeg om du snakker om kunstig karbonering, for da blir saken en litt annen.