1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

How-to Corneliusfat?

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 19 Mar 2014.

1. Ole Bråten

Ole Bråten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du har manifold, og trykkluftsregulatorer tilkoblet de fatene du skal ha forskjellig trykk/karboneringsnivå på så går det fint. Du overstyrer på en måte uansett "hovedregulatoren", hvis du har regulator(er) tilkoblet manifoldet.

Nå vet ikke jeg om du snakker om kunstig karbonering, for da blir saken en litt annen.

2. RasmusTK

RasmusTK
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du har et serveringstrykk lavere enn likevektstrykket for mengden CO2 du vil ha i ølen vil den miste CO2 etterhvert som nivået i fatet går ned, fordi en ny likevekt ved lavere trykk vil instilles. Derfor, hvis du ikke kan servere ølen ved karboneringstrykket må du drive å slippe ut CO2 før servering, for så å fylle på igjen til det høyere trykket før du forlater åstedet for den omgangen.

3. Ole Bråten

Ole Bråten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Med mindre du har manifold med mulighet til å regulere trykket.(finnes sikkert)

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er vel kunstig karbonering jeg snakker om? Tvangskarbonere med Co2?

5. bas

bas
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Oppløsiligheten av gasser i væske er en funksjon av trykk og temperatur(og tid) .
    Dette gjelder uavhengig av hvor gassen  kommer fra.
    I dette tilfellet betyr det at om du kopler fat med ulike karboneringsnivå til samme regulator/trykk vil de over tid bli karbonert som trykket og temperaturen tilsier, som nevnt tidligere.

Plasserer du et fat kjøligere enn det andre med samme trykk tilkoplet begge, vil det kaldeste fatet ta opp mer co2.

6. oysts

oysts
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er dessverre ikke så enkelt. Hadde det vært slik så kunne jo karbonert øl fortsatt beholde sin sprudlende væremåte i flere dager etter at du helte den i glasset ditt :)  Om væsken er karbonert med 1 bar og du bruker 0,5 bar som serveringstrykk så vil karboneringsnivået falle gradvis nedover etter hvert som du tapper av fatet. Så trykket må opprettholdes med karboneringstrykk helt til fatet er tomt om det ikke skal bli "dødt".

Nå er det stort sett Pale Ales og IPA jeg har på fat og for min del funker det kjempefint å servere på samme trykk som jeg karbonerer på. Har ikke opplevd skumproblemer i det hele tatt med utstyret jeg har linket til over. Det er sikkert noe helt annet for de som har stout og andre mørke varianter på sine fat, men der er jeg helt blank.

Øystein

7. Ole Bråten

Ole Bråten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, skrivefeil der. Mente om du hadde brukt sukker å karbonere med.

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Etter å ha lest innleggene en gang til så tror jeg at jeg har klart å legge sammen to og to og komme frem til riktig svar. Takk for alle svar, føler meg bedre rustet til å etterhvert starte med fat nå.

Så er det derfor det tar så satans lang tid å få seg en stout eller mørk øl fra krana? De må ha et lavt serveringstrykk for ellers så opptar ølen mer enn det den skal?

9. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis det skummer ved tapping har du enten for mye kullsyre i ølet eller for korte tappeslanger. I et riktig balnsert system skal det ikke være nødvendig å skru ned trykket. Om det er en stout eller pale ale skal ikke ha noe å si.

10. Ole Bråten

Ole Bråten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du her sikter til Guinness, så tapper vel de på en litt spesiell måte(mulig det er andre som gjør det samme). Ikke nødvendigvis seint, men glasset tappes nesten fullt, for så og vente noen sekunder før en tapper siste rest. Har vel med skumtoppen å gjøre, kanskje?

11. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Perlick kraner med flow control løste alle mine problemer mtp. skum.
    Linjene mine er ca. 2m lange, og da kan jeg kjøre både en lettkarbonert engelsk ale og hefeweizen, uten verken tappe- eller skumproblemer.

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da mener du skru ned trykket ifht karbonering strukket?
    Det jeg mente var at siden de er så lavt karbonert så står de på det (lave) trykket,  derav lang ventetid?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og. Dette med velplassert system. Hvis man har en øl som skal ha lite bobler og lavt trykk, og så bytter ut til en ha karbonert øl. Slangene er jo like lange, hvordan blir det med skum da?

14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Høykarbonert skulle det så. Ikke ha karbonert.

15. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

om du har for korte slanger, vil det bli bare skum ved høy karbonering. Har du lange slanger vil det bli bedre, men da vil det gå treeeegt når du skal kjøre på med lavkarbonerte øl.

16. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du ikke har veldig lange slanger går det fint. Jeg har ca. 2,5 meter 3/16" (tror jeg...). Da er det som regel ikke noe problem å tappe øl med 1,5-3 vol. CO₂.

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis jeg har et fat men ikke co2 enda. Vil det fungere å karbonere med sukker og så bruke gravitasjon for å få ut ølen?

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eller vil det bli flatt etter en stund?

19. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Norbrygg-medlem

Hva ønsker du å oppnå? Poenget med fat er vel å ha en eller annen form for kran og CO2, for å kunne ta ølet rett i glasset. Ellers er det vel like greit med flaskekarbonering.

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ønsker å minimere flaskevask og den pakka der. Skal jo ha Co2, men det blir når lommeboken tillater det. Akkuat nå kjøper jeg et cornelisfat fordi jeg fikk tilbud om et brukt.

Del denne siden