Vasking etter bruk av Brettanomyces, Lactobacillus og Pediococcus

roba

 
Har nå brukt Wyeast 3278, Belgian Lambic Blend, på et Ripsøl.
Har dere som har brygget øl med Brettanomyces, Lactobacillus og Pediococcus erfaringer når det gjelder vask av bryggeutstyret etter bruk.
Ønsker ikke å dra med disse "krabatene" videre til vanlig øl  :noway:
 
Jeg har holdt meg unna dem, men har brukt lactobacillus. Absolutt alt som har vært i kontakt med det ølet er merket med et stort svart kryss og teksten «funky», så det ikke blir brukt til vanlig øl etterpå.

(For noen dager siden, var jeg innom en av byens bedre ølsteder, som har hatt fokus på belgiskinspirert øl en periode. De hadde nå to IPAer med tydelig brettsmak til gjengelig på fat...)
 
Hva med å fylle hele gjæringskaret (med resten av utstyret oppi) med kokende vann og la det stå over natta?
 
gustavf skrev:
(For noen dager siden, var jeg innom en av byens bedre ølsteder, som har hatt fokus på belgiskinspirert øl en periode. De hadde nå to IPAer med tydelig brettsmak til gjengelig på fat...)

Ikke bare Titan ipan nå altså?, var en porter med samme også tidligere, lurer på om man bruker starsan eller noe tilsvarende for desinfisering av tappekraner/slanger?
 
neslekkim skrev:
Ikke bare Titan ipan nå altså?, var en porter med samme også tidligere, lurer på om man bruker starsan eller noe tilsvarende for desinfisering av tappekraner/slanger?

De hadde Kinn Vestkyst Brett Edition også.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Ikke bare Titan ipan nå altså?, var en porter med samme også tidligere, lurer på om man bruker starsan eller noe tilsvarende for desinfisering av tappekraner/slanger?

De hadde Kinn Vestkyst Brett Edition også.

Kinn har i alle fall ikke brukt brett i noen øl ennå. Hvis det var innslag av brett der, har den funnet veien oppi ølet som ubuden gjest.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Kinn har i alle fall ikke brukt brett i noen øl ennå. Hvis det var innslag av brett der, har den funnet veien oppi ølet som ubuden gjest.

Utvilsomt en ubuden gjest. Titan IPA skal heller ikke ha brett.
 
neslekkim skrev:
Ikke bare Titan ipan nå altså?, var en porter med samme også tidligere, lurer på om man bruker starsan eller noe tilsvarende for desinfisering av tappekraner/slanger?
Tar StarSan knekken på brett?
 
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Ikke bare Titan ipan nå altså?, var en porter med samme også tidligere, lurer på om man bruker starsan eller noe tilsvarende for desinfisering av tappekraner/slanger?
Tar StarSan knekken på brett?

Vet ikke?, er den så hard?

Virker å være litt delte meninger: http://www.homebrewtalk.com/f13/brettanomyces-pellicles-oak-barrels-86312/index2.html
 
Alle de bredspektrede desinfiseringsmidlene vi bruker i hjemmebrygging (StarSan, jodofor, klor, fosforsyre osv) er effektive mot brettanomyces og annen sopp. Det er jo nettopp derfor vi bruker dem.

Det er derimot en forskjell på å desinfisere noe man vet har store mengder brettanomyces og noe som kanskje kan ha litt. I tillegg til at kravene til effekt blir større (kanskje man må drepe 99,999% av cellene, ikke bare 99,99%) er det lettere at det er områder der man ikke er nøye nok eller gjenstander man glemmer.

Dersom jeg måtte bruke noe av det samme utstyret til både lambic og annen brygging, ville jeg funnet fram bukseseler, belte og fallskjerm:
  • Vask alt grundig med et godt vaskemiddel.
  • Lag ei sterk blanding med et desinfiseringsmiddel, legg alle smådeler i bløtt i denne blandinga og fyll større kar helt til randen. Spray på utsiden av karene.
  • Vask på nytt med et vaskemiddel med annen virkemetode.
  • Gjenta desinfiseringa med et annet desinfiseringsmiddel.

Jeg ville kanskje vasket med kaustisk soda først (det er dessuten desinfiserende), desinfisert med klorin, vasket med PBW (smådelene i oppvaskmaskin) og desinfisert med StarSan (kokt smådelene). Husk å skylle grundig mellom kjemikaliene, med mindre du er helt sikker på at de er trygge å blande.
 
Takk for innspill.
For utstyret blir det da:
- bløtlegging
- vask
- skylling med kokende vann
- Starsan
- og kun brukt til villgjæret øl senere
 
Best practice er å ha et eget sett gjæringsutstyr dedikert til brett og bakterier.
Hadde håpet på litt andre erfaringer. Hehe.
Har hatt dette i et fat med varmekabel og isolasjon rundt. Så det er litt styr å demontere pga store mengder sint tape.
Men men.
Er bretten virkelig så tøff at den overlever alt mulig?
 
Nei, men bittelitt brett kan potensielt ha stor påvirkning. Alt av stål skal være mulig å desinfisere, men pakninger og plastikk bør holdes separat.
 
F.eks så bruker Russian River flere sett med pakninger, slanger etc. Noen er til vanlig brygg, mens et annet sett er ørekermet bugs & brett.
 
Låner denne litt. Saison gjær er en helt vanlig type gjær, og man kan fint bruke samme gjæringskar til andre typer øl etterpå?
 
Tilbake
Topp