Nokon som har laga cider? Tar gjerne imot tips!

Problemet med Cider er at den smaker best med litt restsødme og kullsyre. Men sukkeret i cideren gjærer helt ned sånn at du ikke får noe restsødme, da må du eventuelt stoppe gjæringen.

Hvis man sikter seg godt inn så kan man kanskje beregne det sånn at alkoholen dreper gjæra mens det ennå er litt sødme igjen...?

Lager man epple vin kan man jo enten fryse det ned for å drepe gjæren, når det smaker "søtt nok", det var sånn jeg gjorde det, eller tilsette gjærstopp (husker ikke navnet på det i farten) Ved cider-laging bør man nok la den gjære ut, tilsette sukker til karbonering+ kunstig søtning (laktose) for å få ønsket "fylde"..
 
Perottol: jeg regner med at det skal gå å flaskekarbonere dem, i følge de kilder jeg har skal det være nok gjær igjen til at de våkner når de får sine standard 6 gr. pr l. sukker i seg. Den er helt knusktørr, men jeg kommer til å regulere den med enkel tilføring av sukkerlake ved servering.
 
Hva hvis man koker den leng slik at OG øker kraftig, vil man kunne få en alkoholsterk cider? Sånn opp mot 20 prosent?
 
Noen andre bør svare enn meg på denne, men jeg mener å huske du mister mye aroma og smak hvis du koker eplesider/honning ol. og derfor frarådes det.

Hvis du vil ha en sterk cider slik jeg har laget den, så er en mulighet å "frys konsentrere" cideren etter gjæring. Søk på "apple jack" på youtube. Big secue var han jeg brukte som rettningslinje. I stedet for at du der mister aroma/smak som ved koking så vil du heller her konsentrere den.

Det er ett poeng (for mange) at man har metanol i eple juice (dog i meget små konsentrasjoner/ufarlig) og man får det samme ved å gjære dette. Når du da konsentrerer dette så vil også metanolen "følge med" i motsetning til destillering hvor man pga forskjellig kokepunkt til metanol/etanol kan skille ut metanolen (det som kommer først) og få ett helt rent produkt.

Metanol i seg selv skal være ufarlig i de konsentrasjoner man klarer å produsere ved brygging av epple vin og lignende, men jeg vil ikke tas på ordet; undersøk selv. Så lenge det blandes med ethanol, skal det være trygt (pluss at forhold ethanol/methanol ligger vel rundt 99%/1%) (igjen ikke ta meg på ordet, dette er sånn ca husk fra hva jeg har lest)
 
Cider er ekstremt enkelt å lage. Eg laga to batcher på "gamlemåten" sist haust. Svigermor presser eplejuice frå sine epletrè kvar haust (ca 2-300 liter), dette skulle sjølvsagt kjerringa dra meg med på. Eg tok med eit par gjæringsspann og knabba 2x22 liter. Eine spontangjæra eg, og andre tilsatt eg ein vingjær. Det stod ca 2 månadar på dunk før eg flaska med litt sukker for boblar. Begge to er knastørre og smakar utruleg godt.

Koking av råjuicen vil eg ikkje anbefale, då du kokar bort mykje av smaken, og du får eit meir "jammy" preg frå frukten.
 
Har en juice stående til gjæring nå, er nede i sg1014 nå etter 10 dager, synes det smaker lovende men litt surt, regner med den gjærer ned mot 1000 for fg. Noen som har en erfaring/mening om hvor mye laktose pr liter jeg burde tilsette for litt mer sødme? Bruker forresten coop sin billigjuice til kr 10 pr. 1,5 l
 
Hva med å gjære den ut og så pasteurisere samtidig som en tilsetter litt mer juice for sødme. Deretter tvangskarbonering på fat og eventuell flasketapping etterpå. Eventuellt bruke PET flasker og karbonere med sånn spesialkork fra AliExpress.
 
Hva med å gjære den ut og så pasteurisere samtidig som en tilsetter litt mer juice for sødme. Deretter tvangskarbonering på fat og eventuell flasketapping etterpå. Eventuellt bruke PET flasker og karbonere med sånn spesialkork fra AliExpress.
Tenkte egentlig bare å Karbonere på flaske og samtidig ha i litt ugjærbart sukker.. Må gjøre det enkelt da jeg ikke har så High-tech utstyr ☺
 
Hva gjorde du @ClasM? Søtet du den opp med laktose?
Måler gravity til 1.001 i dag så flasking er snart forestående.
Kaldkrasj behøves visst ikke på denne.
 
Så vidt jeg vet lages skikkelig sider på epler som ikke gir noe som er særlig godt til vanlig bruk. Så å investere i eksklusiv eplesaft fra gårdspresserier er kanskje bortkastet? Jeg satser på firstprice - men det er kanskje et poeng å bruke sidergjær?
 
Hvis du skal flaske gjære vil jeg ikke anbefale å bruke cidergjær, den blir veldig tørr da. Jeg og fruen hadde ikke så mye imot det og man kan lett justere bare ved å ha i 15-20ml eplejuice i bunn av glasset før du heller i cider. Men best resultat har jeg hatt med nothingham gjær som legger igjen så vidt det er litt restsødme.
Har en 3 gallon med dunk med nothingham og en med Lalvin 71B-1122, aldri prøvd med sist nevnte til cider før, men har brukt den flere ganger i mjød.

Jeg synes at man får bedre resultat ved å bruke ren juice og ikke fra konsentrat, men det er ikke veldig stor forskjell. Verdt å teste engang eller to med billig konsentrat før du vurderer om du er villig til å betale ekstra for premium.
Eplejuice inneholder kun enkle sukkerstoffer og ikke ekstra næring, derfor er mye viktigere å tilsette dette enn med øl. Hvis du ikke vil vente i vinter og vår før den er drikke klar.
Jeg tilsetter næring samtidig som gjær og en ny dose etter 24t, da begynner de å bli drikkeklare etter ca 3 mnder men absolutt best å brygge de på høsten og lagre det meste til neste sommer. Best er de mellom 1-2år i mine øyne.

Først etter jeg har sett disse to jeg føler jeg har fått kontroll på mine cider og mjød-brygg.

Cider:

Mjød:

Den gjærnærings mixen han lager i mjødvidoen er knall!
 
Brukte 250g laktose til 11 liter. Står fortsatt til karbonering, men tror mengden er ok, virket ikke for søt ved prøvesmaking
 
Brukte 250g laktose til 11 liter. Står fortsatt til karbonering, men tror mengden er ok, virket ikke for søt ved prøvesmaking
Gjæret forøvrig med M 44 og flasket på 1003. Smakte da veldig hvitvin synes jeg(uansett godt) , men satser på at lagring og kullsyre gjør susen
 
Låner tråden.
Har satt en cider på Europris juice i sommer med wlp 775 gjær. Den gikk til FG 998 og oppleves av "testpersonene" som tørr og sur.

Skal sette en til nå. Har kjøpt gjærstopp og skal tilsette det når cideren har gjæret ut. Og deretter søte den opp med vanlig sukker. Spørsmålet er hvor mye sukker bør man tilsette pr liter og hvor høy bør gravity målingen bli for at cideren skal bli god, så noen skrev 1020 i en annen post. Hvor søtt er egentlig det?
 
Gjæret forøvrig med M 44 og flasket på 1003. Smakte da veldig hvitvin synes jeg(uansett godt) , men satser på at lagring og kullsyre gjør susen

Virker ganske likt min (europris, gjæret med Nottingham). 1.003, og smaker som en fersk, men akseptabel tørr og syrlig eplevin etter vel et par måneder i dunken. Har tilsatt 500 gr. laktose til 22 liter for å søte litt, + 5gr. sukker pr. liter til karbonering på flaske. Laktosen gir ikke mye sødme, så dette blir fremdeles ganske tørre greier, tror jeg. Har et lite håp om at det skal være drikkelig til jul.
 
Prøver meg igjen her. Cideren er nå snart klart for omstikk. Målte sg til 1000 og den er fortsatt i god gjæring. Under 10 sekunder per plopp. Målte en kjøper cider 4.5 prosent til 1030, og den var jo altfor søt. Prøvde å tilsette 25 gram sukker i en liter vann og smakte på det. Muligens ok for å søte opp. Noen med erfaring omå søte opp altfor tørr / sur cider.
 
20 l Eldorado eplejuice fra Rema, en pakke nottingham, 4 uker på gjæring. Og veldig viktig: Gjærnæring underveis da eplejuice inneholder nada!!

Karbonerte dette på et Cornelius-fat og tok det med til en fest. Dette likte damene! Ble pikenes jens for en kveld!
 
Takk Erlendso,

Har ikke tilsatt noe gjærnæring underveis. Den fikk en kilo utrørt sukker i starten, batch 28 liter. Men erfaring med ettersøting? Tørr og sur oppleves den som av publikum
 
Brukte WLP002 English ale på 15 liter med Egge eplemost og den virker meget bra. Den ble gjæret i 4 uker i fjor høst, gikk fra 1,050 til 1,000, og så har den stått i kjelleren i lufttett fat gjennom hele vinteren. Den skal flaskes i løpet av mai og så få enda 4 til 6 uker før den drikkes. Skal du lage ordentlig cider må man ha god tid, smakene skal utvikle seg over en lengre periode.

For å skryte av meg selv, denne ble virkelig god! Anbefaler WLP002 på det varmeste, denne får gjestene mine til å juble superlativer.
 
20 l Eldorado eplejuice fra Rema, en pakke nottingham, 4 uker på gjæring. Og veldig viktig: Gjærnæring underveis da eplejuice inneholder nada!!

Karbonerte dette på et Cornelius-fat og tok det med til en fest. Dette likte damene! Ble pikenes jens for en kveld!
Har akkurat satt 21 liter av samme sort, men med en pakke cidergjær. Hvordan går du frem for å tilsette gjærnæring underveis? Og hvilken mengde bruker du?
 
Tilbake
Topp